Menu Zavřít

Zdeňkem Jahodou

8. 12. 2008
Autor: Euro.cz

Před zdravím se nedá kličkovat

Potravinářská firma Emco, přední tuzemský výrobce cereálií, letos získala světové ocenění za inovaci, koupila ovesný mlýn na jihu Čech a továrnu v Rusku. Téměř o třetinu zvýšila vývoz a její podíl na tuzemském trhu s müsli se blíží padesáti procentům. „Prodeje jsou ale nižší, než jsme plánovali. Je to dozvuk jarního zvyšování cen, do kterých se promítlo dražší obilí. Po letošních žních jeho ceny opět klesly, proto i my zlevňujeme,“ říká majitel společnosti Emco Zdeněk Jahoda.

EURO: Za cereální smajlíky Biskiti jste dostali cenu za inovaci v mezinárodní soutěži Sial d’Or? V čem jsou tak výjimeční? JAHODA: Originalita našeho výrobku je v ovesných vločkách, které zažívají boom díky tomu, jak se lidé více zamýšlejí nad kvalitou potravin a zdravím. My se snažíme dělat zdravou výživu a chtěli jsme nabídnout snídani pro děti, která by byla zdravá a přitom jim chutnala. Dlouho jsme proto vyvíjeli něco zdravějšího, než jsou podobné výrobky z pšenice. Loni jsme na trh přišli s Biskiti, ve kterých je asi padesát procent ovesných vloček, kousky ovoce a jen v malé míře cukr a tuk. Ve světové soutěži jsme za tento výrobek získali v kategorii sladkých – neslaných potravin třetí místo. Mezi cereáliemi šlo v celosvětové konkurenci o nejvyšší ocenění.

EURO: Z hodnocení časopisu Test ale Biskiti vyšly jako nejhorší ze srovnávaných výrobků. Jak je to možné? JAHODA: Výsledky Testu jsou absurdní a nepochopitelné. Hodnocení Biskitů není odborně podložené. Náš výrobek byl odsouzen za vyšší obsah tuku a kalorií, ale neprávem. Ovesné vločky totiž samy o sobě obsahují více tuku a energie, přesto jsou z výživového hlediska nejhodnotnějšími cereáliemi. Ze všech testovaných výrobků mají Biskiti nejnižší obsah cukru, což je jednoznačně důležitější. Mají také nejlepší hodnoty, pokud jde o obsah bílkovin, vlákniny a sodíku. Na tento fakt ale nebyl vůbec brán zřetel a klademe si otázku, proč redakce výsledek testu takto sestavila.

EURO: Jak se světové ocenění projevuje v zájmu o výrobek? JAHODA: Určitě je to znát. Na pařížském potravinářském veletrhu Sial, který probíhal koncem října, nás oslovilo mnohem víc obchodníků než kdykoli dříve. Nyní jim posíláme vzorky a domlouváme kontrakty. Biskiti zaujaly i francouzské řetězce, kterým bychom je mohli dodávat pod jejich vlastní značkou.

EURO: Pod privátními značkami prodáváte rovněž na českém trhu. Myslíte si, že jejich podíl bude v tuzemsku posilovat? JAHODA: I když obchody své značky různě podporují a snaží se je rozšiřovat, nemyslím si, že tady obsadí prostor jako třeba v Německu. Tam jejich nárůst umožnily obrovské cenové rozdíly. Třeba lupínky od firmy Kellog’s jsou zhruba dvakrát dražší než lupínky s privátní značkou, což v Česku nikdy nebylo. My děláme pro Tesco a Ahold biomüsli pod jejich značkou, ale výrobek Emco s bohatším složením bývá jen asi o dvacet procent dražší.

EURO: Mají si zákazníci privátní značky spojovat s kvalitou? JAHODA: Není to stoprocentní záruka. Obchodníci nejsou schopni výrobu kontrolovat, a když jde o cenu, bude dodavatel preferovat levnější surovinu. My jsme také řešili, zda používat tuk dražší a zdravější, nebo levnější a méně zdravý. Ročně bychom ušetřili milion korun, ale neuděláme to. Jakmile začnete kličkovat a jen přemýšlet, kde se dá šetřit, už se vezete.

bitcoin_skoleni

EURO: Jak významný je pro Emco vývoz? JAHODA: Každým rokem roste, naše cereálie se prodávají asi v padesáti zemích, ale co do hodnoty nejde zase o tak oslnivé číslo. Letos jsme vyvezli ovesné výrobky za 115 milionů korun, což ovšem představuje tři sta až čtyři sta kontejnerů či kamionů do celého světa. Hlavní je, že export se meziročně zvyšuje zhruba o třicet procent.

EURO: Proč jste si pro další expanzi zvolili Rusko? JAHODA: Dva roky jsme hledali místo v zahraničí, kam bychom investovali. Zvažovali jsme Polsko, Rumunsko a Srbsko, nakonec nám dobrý partner v Rusku dal tip na pekárnu v Bogorodicku, přibližně 220 kilometrů od Moskvy. Je to perspektivní trh, ale stále přece jen jiný svět. V této zemi se již projevují obavy lidí z ekonomické krize. Prodává se méně a tamní obchodníci mají problémy s cash flow.

  • Našli jste v článku chybu?