Nejluxusnější limuzína se značkou Mercedesu a označením S 600 L přijde na 4,44 milionu korun. Částka, na niž si stuttgartská automobilka cení své největší skvosty, je ale téměř třikrát vyšší. Maybach si mohou zákazníci nechat ručně vyrobit minimálně za deset milionů korun, Mercedes SLR McLaren se prodává v Německu za 435 tisíc eur (zhruba čtrnáct milionů korun) a v Česku se objeví v lednu.
V osobní péči
Přepychový maybach se slavnostně představil v první polovině minulého roku (viz magazín E8, únor 2003) a koncern DaimlerChrysler si na něm vyzkoušel, jak se tvoří automobily pro skutečně bohaté zákazníky. Jim podřídil vše od podoby prvního kontaktu ve speciálně vybudovaném centru až po možnost ovlivnit cokoli, co se v interiéru vozu objeví. O každého klienta se stará osobní manažer automobilky, jenž jej provází při výběru materiálů do kabiny, elektronického vybavení a dalších drobností, jako je skleněná střecha nebo pancéřování. Jakmile je objednávka zadána, zákazník může Maybach-Manufaktur v Sindelfingenu navštívit a sledovat, jak jeho vůz vzniká. K dispozici mu jsou i inženýři, kteří s ním o celém procesu výroby pohovoří.
Výlučnost automobilu dokládá ruční výroba. Dokonce i pětiapůllitrový motor, který se skládá ze 750 součástí, je kompletován manuálně. Maybach se ve dvou verzích 57 a 62 (délka 5,7 a 6,2 metru) dělá výhradně na objednávku a denní produkce může od podzimu minulého roku dosahovat pěti vozů. Zatím se ale nenaplňují původní odhady automobilky prodávat tisíc vozů ročně. Za více než rok totiž k zákazníkům ze Sindelfingenu putovalo pouze něco přes tři sta vozů. Jeden z nich dorazil do České republiky, další by se měl na tuzemských silnicích objevit do konce prosince.
Praha-Brno za 36 minut
Mercedes SLR McLaren má s maybachem kromě vysoké ceny společný také individuální přístup při kontaktu se zákazníkem. Požadavky na řidičovo umění si jako někteří jiní výrobci nejrychlejších vozů DaimlerChrysler a McLaren nekladou, seznámení s tím, co extrémní sporťák dokáže, je však součástí prodejního servisu.
Svými výkony, za nimiž stojí zkušenosti obou výrobců z formule 1, se vůz může měřit se špičkami trhu. Majitelé Ferrari Enza nebo Porsche GT rozhodně neuvidí, jak se ve zpětném zrcátku Mercedes SLR McLaren vzdaluje. Na stokilometrovou rychlost totiž dokáže akcelerovat za srovnatelných 3,8 vteřiny, nejvíc z něj řidič vymáčkne téměř nesmyslných 334 kilometrů za hodinu. Osmiválcový agregát o výkonu čtyř set kilowattů přeplňovaný mechanicky poháněným kompresorem žene vůz vpřed, zatímco stabilitě napomáhá aerodynamická brzda, která se při vyšších rychlostech automaticky vysouvá v zadní části auta. Z interiéru čiší luxus, na který jsou majitelé stuttgartských vozů zvyklí, spolu s dravě dynamickými prvky.
Supersportovní mercedesy se budou stavět v závodě McLaren Cars v anglickém Wokingu. V porovnání s maybachy by u klientů mohly dopadnout výrazně lépe. DaimlerChrysler předpokládá, že se ročně vyrobí pět set exemplářů Mercedesu SLR McLaren, což se podle prvních ohlasů a dosavadního počtu objednávek nezdá nereálné. Jen v Česku prý o koupi uvažuje deset vážných zájemců.
Rychlost není vše…
Maybach 57
nejvyšší výkon 405 kW
hmotnost 2735 kg
maximální rychlost 250 km/h*
zrychlení 0-100 km/h 5,4 s
základní cena asi 10 milionů
*elektronicky omezena
… a nebo je?
Mercedes SLR McLaren
nejvyšší výkon 400 kW
hmotnost 1400 kg
maximální rychlost 334 km/h
zrychlení 0-100 km/h 3,8 s
základní cena asi 14 milionů