ZÁKAZ REKLAMY NA ALKOHOL JE JEDNOU Z CEST, JAK SNÍŽIT SPOTŘEBU ALKOHOLICKÝCH NÁPOJŮ. ZÁROVEŇ ALE ZNAMENÁ OHROŽENÍ EXISTENCE ŘADY FIREM.
Pivovarníci i vinaři se brání tlakům na omezení konzumace oblíbených nápojů ZÁKAZ REKLAMY NA ALKOHOL JE JEDNOU Z CEST, JAK SNÍŽIT SPOTŘEBU ALKOHOLICKÝCH NÁPOJŮ. ZÁROVEŇ ALE ZNAMENÁ OHROŽENÍ EXISTENCE ŘADY FIREM. Po tabáku dochází na alkohol. Světová zdravotnická organizace se nyní snaží omezit reklamu na alkoholické nápoje a vytěsnit je co nejvíce z nabídky zboží. Podobně reagují i vlády některých evropských států. Ve Francii již byla zakázána propagace alkoholu, což se zde projevuje ve snížené spotřebě vína. Německá vláda na konci února zavedla novou daň u vybraných alkoholických nápojů, aby odradila od jejich konzumace dospívající mládež. Podle ředitele Asociace komunikačních agentur Jiřího Mikeše například ze Švédska zaznívají hlasy, aby se láhve s alkoholem opatřily podobnými nápisy jako cigarety a varovaly před škodlivostí alkoholu. Na cigarety je již reklama zakázána ve většině vyspělých zemí, od léta bude platit zákaz tabákové reklamy v České republice, vyjma míst prodeje či specializovaných časopisů. Ostře se proti alkoholu chystá vystoupit i česká vláda. „Chceme zařadit nikotin a alkohol mezi ty drogy, o kterých chceme informovat, které by měly spadat do oblasti prevence a které by měly být chápány veřejností jako velmi vážné riziko,“ řekl nedávno novinářům vicepremiér Petr Mareš, zodpovědný za koordinaci protidrogové politiky. Ta se v příštích pěti letech zaměří na snižování poptávky po drogách, jejich nabídky a minimalizaci rizik spojených s užíváním narkotik. Do této strategie by chtěl kabinet začlenit i problém nikotinu a alkoholu. V roce 1990 každý Čech vypil zhruba 8,9 litru čistého lihu ve 177 litrech alkoholických nápojů. V roce 2002 to bylo deset litrů čistého lihu ve zkonzumovaných 184 litrech alkoholických nápojů. JDE O PIVO
Útoky na alkohol se v českých podmínkách dotýkají především piva, které je oblíbeným nápojem většiny Čechů. Obliba piva přitom stále stoupá. Vloni se v České republice vypilo přes 16 milionů hektolitrů piva, ve spotřebě na osobu zaujali Češi se 162 litry první místo na světě. Teprve za nimi se umístili Irové, Němci nebo Dánové. Z celkové výroby 18,5 milionů hektolitrů prodaly české pivovary přes dva miliony hektolitrů v zahraničí. Pivovarnictví je tradiční obor českého průmyslu, v současnosti dává obživu desítkám tisíc lidí v pivovarech, sladovnách, pohostinství, v zemědělství při pěstování chmele a sladovnického ječmene. Za pivo se v České republice ročně utratí téměř 50 miliard korun. Zákaz reklamy nebo ztížení prodeje piva by mohlo mít dalekosáhlé hospodářské důsledky. V minulých dnech na tyto tendence upozornil předseda Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. „Jsou zde organizace, které poté, co skoncovaly s tabákem, hledají dalšího nepřítele,“ řekl v této souvislosti Veselý. „Zákazové tendence jsou špatné. Je nutné dát lidem informace, a sami ať se rozhodnou,“ dodal. Připomněl, že konkrétně pivo nedoporučují mnozí odborníci pít jedině pro nízký věk, v době těhotenství nebo před řízením vozidel.
ZLATÝ MOK BRÁNÍ I ŽENY
Zastánci pěnivého moku chtějí bránit české pivo poukazováním na jeho příznivé zdravotní vlastnosti. Pivo v malých dávkách podle většiny odborníků blahodárně ovlivňuje fyzický a psychický život lidí. „Pokud se dodrží denní dávka, pro ženy jedna až dvě třetinky a pro muže jeden, maximálně dva půllitry, lze hovořit o pokrytí téměř denní dávky vitaminů, minerálů a stopových prvků,“ říká psycholožka Věra Husáková, která se věnuje také relaxačním programům. Podle ní je pivo sice jedním z nejlevnějších alkoholických nápojů, ale při střídmém požívání je to unikátní živina, přinášející zdravotní prospěch a úlevu. Pivo je přírodní a přirozeně působící stimulační prostředek. Obecně je uznáváno nejen jako nápoj pro uhašení žízně, ale také pro svou výživnou hodnotu. Jeho hlavními složkami jsou bílkoviny, sacharidy, hořké látky chmele, vitaminy a minerální látky. Obsah alkoholu v pivu je ve srovnání s jinými alkoholickými nápoji relativně nízký. Pivo je podle psycholožky přírodním prostředkem proti stresu a duševnímu přetížení. „V Evropě se budou svářet dvě tendence, purizmus s moderním pitím,“ tvrdí o nejbližším vývoji Veselý. Na obranu piva vystupují i ženy. N apříklad Dámský pivní klub, který byl založen na konci ledna v Pivovarském domě v Praze. Klub se chce věnovat propagaci českého piva i jeho kulturní konzumaci.
**VINAŘI SE BRÁNÍ
Bránit se budou i tuzemští vinaři. Profitu to potvrdil Martin Půček, tajemník asociace vinařů. Připomněl, že i u nás existují tlaky na ministerstvo zdravotnictví, aby byla zakázána reklama vína. „Víno je součástí gastronomie,“ upozornil Půček. Vína se ročně spotřebuje v ČR 15 až 16 litrů na osobu. Před deseti lety to bylo pouze 12 litrů. Vloni se v ČR sklidilo hroznů za 1,1 mld. korun. Obor včetně obchodu zaměstnává v ČR několik tisíc lidí. „Určitě dojde ke kompromisu,“ předpokládá Půček s tím, že není pravděpodobný rázný zákaz reklamy, jako například ve Francii, kde pak průměrná spotřeba klesla z 56 na 52 litry. Proti potlačování reklamy na víno nyní intenzivně vystupuje Mezinárodní úřad pro víno (OIV), jehož je ČR členem. „Bojují za nás,“ poznamenal Půček. Pozici vinařů ale ztěžuje výskyt nepříznivých látek vznikajících v procesu kvašení, které víno obsahuje. U nepatrného zlomku lidí mohou způsobovat alergickou reakci. To nahrává odpůrcům alkoholu.