Stále není jasné, jakým způsobem bude od 1. ledna 2017 fungovat letecká záchranná služba v Ústeckém kraji. Protože ministerstvo zdravotnictví nemůže podepsat smlouvu s novým provozovatelem, oslovilo nejdřív s prosbou o pomoc policii a teď i armádu.
„V Ústeckém kraji jsme schopni vypomoct, neřekneme ne,“ popisuje ministr obrany Martin Stropnický (ANO). A jeho slova potvrzuje i generál František Malenínský, který by se měl jednání se zástupci ministerstva zdravotnictví zúčastnit. Stropnický ale odmítá, že vojáci se svými stroji W-3A Sokol dokážou Ústecko převzít kompletně, půjde prý jen o dočasné řešení.
V Ústeckém kraji měla od začátku roku 2017 létat slovenská firma Air Transport Europe, která vyhrála tendr ministerstva zdravotnictví. Antimonopolní úřad ovšem vyhověl stížnosti konkurenční společnosti DSA. Ta tvrdí, že slovenské vrtulníky AW109K2 nemají potřebnou certifikaci. A ministerstvo teď nemůže podepsat s Air Transport Europe smlouvu.
Úředníci proto nejdřív tvrdili, že Ústí si na přechodnou dobu vezme na starost Policie ČR, jejíž vrtulníky budou létat i ve Středočeském a Jihomoravském kraji. Pro policisty ovšem takové rozpětí představuje zádrhel, a proto nyní ministerstvo zdravotnictví oslovilo i vojáky. Ti budou od 1. ledna 2017 navíc operovat v Plzeňském, Karlovarském a Jihočeském kraji.
Firma DSA bude provozovat stanoviště v Hradci Králové a Liberci, rakouská Helikopter Air Transport v Jihlavě a Ostravě a slovenská Air Transport Europe v Jihlavě a zmíněném Ústí nad Labem. Těchto šest základen získaly společnosti v rámci čtyřletého tendru za celkových 1,35 miliardy korun. Od roku 2021 či 2022 má mít leteckou záchrannou službu v Česku na starosti nově zřízený státní podnik, západní Čechy zůstanou armádě, Praha policii.
Přečtěte si, jak se vyvíjela kauza letecké záchranky:
Leteckou záchranku zajistí nový státní podnik
Záchranáři tlačí na Němečka: odložte miliardový tendr na vrtulníky