Komentář
Když Erste kupovala Českou spořitelnu, bylo jasné, že bude muset investovat miliardy do rozsáhlé rekonstrukce celého informačního systému. Věděl o tom prodávající i kupující. Zrovna tak bylo jasné, že se vyostří také potřeba České spořitelny dostat z poplatků více než dosud. Na řadu musely přijít samozřejmě i poplatky z transakcí prováděných na bankomatech. Nakonec jeden bankomat přijde spořitelnu na jeden a čtvrt milionu, a je tedy spravedlivé, aby se na úhradě této investice rovnoměrně podílely i další banky, jejichž klienti spořitelní přístroje používají. Tím, že za transakce na spořitelních bankomatech platí cenu, která nehradí zcela náklady a přiměřený zisk, vlastně poškozují hospodaření spořitelny.
Zdálo by se tedy, že ve sporu o poplatky z bankomatů, z něhož se během posledních týdnů vyvinula docela horká mezibankovní válka, je více pravdy na straně spořitelny. To však platí jen na první pohled. Na ten druhý je zřejmé, že za standardní cenu si každý chce nakoupit standardní zboží. A to Česká spořitelna stále ještě nemá na skladě. Bankomaty, za jejichž používání chce nyní více peněz, nefungovaly loni v prosinci celé tři dny. Další výpadek asi třetiny přístrojů zažili spořitelní klienti hned na počátku letošního roku. Management České spořitelny se zapřísahal, že provádí zásadní investice v kartovém centru a v budoucnu budou podobné výpadky nemyslitelné. Dobrá, jenže to chce nějakou dobu, abychom se o tom přesvědčili. Před letošními Velikonocemi podle deníku Právo spořitelní bankomat na náměstí Jiřího z Poděbrad v Praze odmítl při první transakci vydat peníze. Napodruhé se to podařilo, ale z účtu částku odečetl dvakrát. Banka to samozřejmě opravila. Ale s fungováním systému to asi pořád není příliš skvělé. Navíc v předvánočním období ani tak nezlobila technika jako personál. Media zaznamenala v centru Prahy několik nefunkčních bankomatů. Mluvčí České spořitelny Klára Gajdůšková k tomu pro ČTK prohlásila: „Hotovost se v několika případech nestihla včas doplnit. Ten trpný rod by však už neměl být pro spořitelnu typický. Někdo nedoplnil hotovost a je za to odpovědný.
S takovým zbožím se opravdu těžko obchoduje a ještě hůře vylepšuje cena. Trochu to připomíná zdražování na dráze. Jenže tam cestující většinou nemá alternativu. Klienti bank ji mají. I když dosavadní lídr retailového trhu IPB se pod novým vlastníkem chová zatím až nepřirozeně krotce. Přestože tedy Česká spořitelna disponuje zdaleka nejširší sítí bankomatů v zemi, nemusí na zdražení vydělat. K tomu totiž musí nejdříve jednoznačně přesvědčit, že kvalita jejích služeb je už opravdu přinejmenším na úrovni konkurence.