Menu Zavřít

Že analýza dat není sexy?

18. 2. 2004
Autor: Euro.cz

Společnost Business Objects koupila svého rivala a vévodí slibnému trhu

Je nasnadě, proč se Bernard Liautaud v těchto dnech tak trochu naparuje. Předseda a generální ředitel společnosti Business Objects – nejznámějšího francouzského softwarového startupu – si splnil svůj sen asi čtrnáct let po založení firmy, s níž začínal v maličké kanceláři na sešlém pařížském předměstí. V prosinci loňského roku společnost dokončila akvizici konkurenční firmy Crystal Decisions z kalifornského Palo Alta za 1,2 miliardy dolarů, čímž se stala jedničkou v rostoucím odvětví softwaru pro analýzu dat, známého pod pojmem business intelligence. Pouhý měsíc po vzniku nové tváře své společnosti se Liautaud stále vznáší v oblacích. “Jsme průkopníci v oboru,” chlubí se ředitel, “a teď jsme se etablovali jako jasná jednička na trhu.”
Indikátory skutečně vypadají dobře. Společný obrat obou firem za uplynulý rok činil 850 milionů dolarů – tedy asi o dvě stě milionů víc, než vydělal rival Cognos z kanadské Ottawy. Analytici počítají s tím, že Business Objects se dvěma sídly v kalifornském San José a na pařížském předměstí Levallois-Perret dokáže zvýšit letošní prodej o deset procent na 927 milionů dolarů. Liautaud věří, že by mohli dosáhnout hranice miliardy. Podle analytika Marca Gealla z firmy Citygroup Smith Barney by zisky měly vzrůst pětkrát na 123 milionů dolarů. Tato očekávání vymrštila cenu akcií Business Objects za posledních dvanáct měsíců o 72 procent.
Business intelligence je “in”. Nákladné programové vybavení společnostem pomáhá analyzovat hory dat uložené v jejich síti – údaje o prodeji, výrobní statistiky, finanční ukazatele – a získat lepší podklady pro rozhodování o řízení svých provozů. Po splasknutí bubliny softwarových a síťových technologií tvořil dvoumiliardový sektor business intelligence jeden z mála, jenž přesto dál rostl, protože společnosti právě tento software používaly ke snižování nákladů.
Kam si to Liautaud namíří nyní? Business intelligence se postupně vyvíjí v nástroj, který činnosti začíná sledovat v okamžiku jejich vzniku - nebo dokonce dřív – místo aby je sledoval ve zpětném zrcátku. Analýzou schémat, například určitých vzorů v datech o jakosti, mohou manažeři zachytit výrobní vady předtím, než produkty opustí továrnu. Plošným zkoumáním finančních údajů lze zase zachytit neobvyklé transakce, jež mohou signalizovat podvod. Howard J. Dresner, analytik výzkumné společnosti Gartner, upozorňuje, že takové úrovně sledování se ještě několik let nepodaří dosáhnout. Nicméně Liautaud tvrdí, že Business Objects míří tímto směrem.

Úzkostlivé plánování.

Než se dostane tak daleko, musí jednačtyřicetiletý generální ředitel zajistit, aby nákup konkurenční Crystal Decisions proběhl hladce až do konce. Firma Crystal tvoří špičku v oblasti softwaru pro sestavování manažerských výkazů z podnikových dat. Její technologie do svých produktů začlenily i takové společnosti, jako je Microsoft či SAP. Dějiny fúzí softwarových společností však poukazují na mnoho nezdarů. Liautaud se svým týmem strávil šest měsíců pečlivým plánováním všech aspektů tohoto svazku. Zatím se firmě Business Objects podařilo vyhnout nejznámějšímu problému fúzí: hromadnému útěku managementu.
Po dokončení spojení bude Liautaud čelit celé řadě výzev. Cognos a ostatní rivalové, jako Information Builders a MicroStrategy, neskládají ruce do klína. Také velcí výrobci softwaru, jako jsou Microsoft a SAP, přidávají do svých produktových portfolií prvky business intelligence. Analytici přesto věří, že specializovaní poskytovatelé mají před sebou zářnou budoucnost. Ambiciózní Liautaud chce z Business Objects do tří let vytvořit jednoho z patnácti největších světových výrobců softwaru – ze současné pozice na 47. místě. Z malé kanceláře na sešlém předměstí Paříže je to ještě dlouhý kus cesty. Business Objects v číslech Příjmy 2003 561 milionů dolarů
Cena za akvizici Crystal Decisions 1,2 miliardy dolarů
Počet zaměstnanců po fúzi 4000
Výzkum a vývoj 25 % zaměstnanců
Globální byznys 24 000 zákazníků
Pramen: Výkazy společnosti

BusinessWeek on-line:
Interview s Bernardem Liautaudem naleznete na adrese www.businessweek.com.

FIN25

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Jana Fantová, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?