Menu Zavřít

Že by stagnace?

2. 5. 2002
Autor: Euro.cz

Supermarkety

PRAHA (vru, zdf) – Čerstvý žebříček padesáti největších obchodních společností v českém potravinářském maloobchodě sestavený podle celkového ročního obratu firmy ukazuje některým ze společností varovný prst. I když nejsilnější obchodníci (Makro, Ahold, Kaufland) opět posílili, najdeme mezi nimi i příklady stagnace supermarketových řetězců. „Růst obratu ještě nemusí znamenat dobrou ekonomickou situaci firmy, stagnaci či mírný pokles tržeb zase není třeba považovat za neúspěch. Kromě toho je růst obratu u většiny firem spojen s expanzí, tedy otevíráním nových filiálek,“ komentuje současný stav Tomáš Hájek, analytik měsíčníku Moderní obchod. Přesná čísla po odečtení expanze se však Hájek neodvážil říci. Ze žebříčku je však zřejmé, že bez růstu loni skončila firma Julius Meinl, supermarketová Delvita měla dokonce slabší tržby než před rokem.
Patrný je naopak razantní nástup firmy Carrefour, která loni skončila na desátém místě. „Je evropskou jedničkou, takže očekávám, že se u nás nespokojí se současnými sedmi hypermarkety,“ poznamenal Tomáš Hájek pro týdeník EURO. Ani Tesco se nehodlá smířit s pátým místem v celkovém žebříčku. „V následujících dvou letech bychom rádi otevřeli čtyři až šest nových hypermarketů,“ uvedla mluvčí společnosti Tesco Stores Martina Čermáková na nedávném semináři věnovaném vlastním maloobchodním značkám.
A jakou šanci mají čistě české firmy? Předseda Jednoty Kaplice Jan Gušl se domnívá, že šance českých firem nejsou příliš velké, pokud jde o získání významnějších podílů na trhu. Drtivou většinu hypermarketů a supermarketů vlastní zahraniční firmy a jejich podíl na trhu významně roste. „Přesto je jistá šance. Potvrzují to výsledky českých a moravských spotřebních družstev, které jsou dokonce lepší než výsledky některých zahraničních linií supermarketů,“ tvrdí Gušl. Maloobchodní obrat družstevníků v roce 2001 dosáhl slušných 27,6 miliardy korun, což je však o pouhé procento více než předloni. Šancí je podle šéfa kaplické Jednoty najít si volné místo na trhu a efektivní spojení nákupu, logistiky a prodeje.
I když některé z řetězců stagnují, jejich role tahounů obchodu je neotřesitelná. Celkový obrat firemní padesátky podle Moderního obchodu dosahoval loni zhruba 245 miliard korun – o plných čtyřiasedmdesát procent tržeb se však postaralo deset firem na špičce žebříčku.

  • Našli jste v článku chybu?