Stále pyšně hlásají motto „malé dárky pro velkou radost“. Prodejce společenských her a dárkových předmětů Albi už ovšem dávno není malým hráčem na velkém rybníku. Firma s miliardovými obraty nezahálí a daří se jí i v době pandemie. Ta ale samozřejmě obchod ovlivnila.
Zavřené prodejny a ztráta té části zákazníků, která nenakupuje přes internet, způsobily v minulém roce obrovský výpadek v cash flow, který stále ještě trvá. „Pokud počítáme jenom Českou republiku, tak v roce 2020 došlo zhruba k sedmiprocentnímu poklesu obratu vůči roku 2019,“ kalkuluje Radomír Švec, výkonný ředitel Albi Česká republika.
Takový pokles naštěstí firmě žádné zásadní problémy nezpůsobil, proto ani nebylo potřeba nijak výrazně omezovat produkci. „Poukázat na jednu konkrétní věc, která pomáhá zvládat koronavirovou situaci, tak úplně nelze. Základem byla dobrá finanční situace společnosti z minulých let, díky čemuž nebyl problém při jednání s bankou,“ vysvětluje Švec.
Pandemii se musely přizpůsobit hlavně firemní procesy, došlo k mnoha změnám v náplni práce zaměstnanců. Tomu, že firma zvládla loňský rok bez výraznějších problémů, napomohli podle výkonného ředitele hlavně zaměstnanci a celý tým Albi. Firma se snaží vycházet lidem vstříc a na pozicích, kde je to možné, umožňuje práci z domova.
Vzdělávací hry táhnou
Sortiment pražské společnosti je široký. Tahounem jejích prodejů každopádně byly a nadále jsou společenské hry a vzdělávací produkty, které mimo jiného pomáhají lidem přečkat lockdownová omezení. Zájem o ně v době pandemie výrazně narostl. „Pokud jde o společenské hry, zatím nepozorujeme výrazné změny v oblíbenosti jednotlivých titulů,“ říká Švec. „Velká část těch nejoblíbenějších se drží na výsluní mnoho let. Je to například deskovka Osadníci z Catanu nebo karetní hra Bang! Jsme navíc rádi, že v posledních letech se tam zařazují i další hry. Na pomyslný vrchol žebříčku se dostává například Tipni si! nebo hra Karak.“
Ta je zasazená do prostředí stejnojmenného křižáckého hradu v Jordánsku, přičemž z prodejního hlediska se jí dařilo zejména v zahraničí. Skvěle ale funguje rovněž interaktivní mluvící kniha s názvem Kouzelné čtení či vzdělávací produkty pro děti předškolního věku Kvído – chytré hry pro malé objevitele.
„Před koronavirovou dobou patřily mezi nejoblíbenější tituly i přání a impulzivní dárky. Ty mají nyní pokles, protože je není možné plnohodnotně prodávat,“ podotýká Švec. Jedná se hlavně o papírová přáníčka a drobné dárky, které zákazníci rádi řeší v prodejně takzvaně na poslední chvíli, což nyní není dost dobře možné. Tento trend se děje na všech trzích, které Albi obsáhlo, tedy na českém slovenském a polském. „Zatím nepozorujeme nějaké významné rozdíly mezi zeměmi,“ říká.
Ačkoliv k tomu pandemie doslova vybízela, žádné tlumení podnikatelských aktivit ani vyčkávání na to, co situace přinese, se v případě Albi nekoná. Naopak. Majitel společnosti Antonín Kokeš si na podzim roku 2020 zrealizoval jeden ze svých velkých snů a propojil dva vlastní projekty – Albi prodejnu a Antonínovo pekařství.
Obchod s názvem Chléb a hry vyrostl na pražském Smíchově na Arbesově náměstí. Pekařství, kde si mohou zákazníci koupit mimo jiné i kvalitní kávu, se nachází v přízemí. Samotná prodejna s novou a rozlehlou párty sekci je pak o patro výš.
„Máme velkou radost, že se nám zde podařilo vybudovat i multifunkční prostor pro rodinné sešlosti, oslavy, zajímavé herní akce a spoustu dalších aktivit. Ty sice teď bohužel zatím není možné pořádat, ale my už se těšíme, až se situace zlepší. Věříme, že tento originální projekt naše zákazníky zaujme a že se stane jejich oblíbeným místem,“ říká Švec.
Třicetiletá tradice
Příběh Albi začal už v roce 1991, kdy se majitel Antonín Kokeš rozhodl prodávat pohlednice ve venkovním stánku na Staroměstském náměstí. U přáníček a pohlednic sice firma zůstala i nadále, její sortiment se však postupně mnohonásobně rozrostl.
Momentálně je Albi v povědomí hlavně jako prodejna se společenskými hrami a drobnými dárkovými předměty, a to nejen v česku, ale i na Slovensku a v Polsku. „V současnosti se dají produkty Albi koupit na tisících prodejních míst, samozřejmě nyní je velká část kamenných prodejen zavřená). Také je potřeba zmínit vlastní Albi prodejny, kterých je jen po celé České republice už 28,“ popisuje Švec.
Vzhledem k tomu, že se firma dlouhodobě věnuje vzdělávacím hrám „na doma“, nechystá se v přímé reakci na pandemii představit žádné nové produkty. Drží se primárně dlouhodobého plánu. V uplynulém roce uvedla na trh řady Albi Science a Albi Crafts. Pro letošek má v plánu tento vzdělávací projekt posouvat ještě dál a postupně vypouštět do prodeje několik dalších sad.
S trendem doby jde Albi ale i v otázce udržitelnosti. „V jejím rámci se u těchto sad snažíme používat o krabice a pomůcky, které jsou dále využitelné. Vzniká tak méně zbytečného odpadu a obalů na jedno použití,“ uzavírá Švec s tím, že produkty se balí do kvalitních papírových nebo magnetických boxů, které slouží třeba jako deska hry.