Dovolená navíc anebo práce na home office? Raději akcie. Zatímco v západních zemích vyžadují zaměstnanci tento benefit stále častěji, do Česka se teprve pomalu dostává. Prvním, kdo se jej chystá zpopularizovat, je brněnský analytický startup Smartlook. Ze svých pracovníků chce společnost s obratem 100 milionů korun udělat milionáře pomocí programu ESOP (Employee Stock Option Plans).
„Do celého týmu rozdělujeme desítky milionů v podobě zaměstnaneckých akcií a už dnes jsou vlastně z některých potenciální milionáři,“ komentuje generální ředitel Smartlooku Petr Janošík.
Kvůli chybějícím zákonům je však zavedení zmíněného programu v tuzemských startupech zatím obtížně proveditelné. „Stále si myslím, že je škoda, že počet českých firem s ESOPem pro celý tým je tak nízký a z benefitu těží nejčastěji pouze klíčoví zaměstnanci. Ovšem na jednu stranu se nelze divit, česká legislativa totiž není na podobné programy vůbec připravená a je velmi složité a nákladné je realizovat,“ dodává.
Zároveň však tvrdí, že není možné pracovníky nadále motivovat multisportkou nebo služebním telefonem. Mnohem lukrativnějším benefitem je podle něj podíl na úspěchu celé společnosti – což se v Česku naneštěstí zatím spíše neděje. „Chceme však ukázat, že to jde, a věříme, že za pár let to bude běžný trend, bez kterého se české firmy neobejdou,“ říká Janošík.
Motivace k věrnosti i pracovnímu nasazení
ESOP je program, který představuje akciové opční plány, jež za definovaných podmínek dávají zaměstnancům právo na podíl na firmě. Tento benefit využívají zejména startupy s potenciálním vysokým hodnocením, typicky bez dostatečného kapitálu, za který by si mohly dovolit zaplatit ty nejlepší zaměstnance. Díky ESOPu jsou však i přesto schopny konkurovat velkým nadnárodním firmám a jejich bohatému systému odměn.
V Česku zatím existuje jen pár společností, jež svým zaměstnancům umožňují participovat na úspěchu firmy. Většinou se ale opční plán dělí pouze mezi část týmu, ne mezi všechny zaměstnance zároveň. Což pro zbytek firmy není zrovna motivující. „(Pomocí ESOPu) umožňujete jednotlivcům získat podíl odvíjející se od platu, pozice a času, po který ve firmě působí,“ vysvětluje Janošík s tím, že ve Spojených státech je tento postup známý pod názvem ,vesting‘. Svůj podíl zaměstnanec nabývá obvykle po dobu čtyř let, přičemž obecně platí, že čím déle je dotyčný členem týmu, tím větší podíl získá.
Ve Smartlooku je program nastaven tak, aby pracovník dostal vždy procentuální podíl z ročního platu, který s odpracovanou dobou získává na hodnotě. Každý měsíc pak zaměstnanec obdrží 1/48 podílu. Ten lze po uplynutí zmíněné lhůty čtyř let konvertovat do podoby akcií. Celý, nebo jeho část. Výsledná částka je standardně vyplacena při exitu firmy či IPO, tedy vstupu na burzu. Od spuštění tohoto benefitu si ve Smartlooku slibují hned několik věcí. V první řadě je to motivace pracovat na společném produktu a cítit hrdost z jeho úspěchu.
Aby se trend, který je na Západě stále oblíbenějším, stal populárním i u nás, je podle Janošíka nutné o tématu co nejvíce mluvit. „Myslíme, že v Česku máme plno talentů a byla by obrovská škoda se s nimi o úspěch nepodělit. A třeba tak dáme vzniknout novým investorům do dalších nadějných českých startupů. I proto jsme udělali další krok vpřed,“ uzavírá.