Menu Zavřít

Zelená elektřina v mobilu

10. 12. 2018
Autor: Euro.cz

Startupovou soutěž Česko-německé obchodní a průmyslové komory vyhrála firma Sphebotics, která chce solární elektřinu udělat dostupnou všude

Budete platit v hotovosti, kartou, nebo solární elektřinou? Elektřinou, prosím. I tak by mohl v blízké budoucnosti probíhat dialog mezi recepční hotelu a hostem.

Pracuje na tom estonská společnost Sphebotics, která zvítězila v mezinárodní soutěži nadějných startupů Connect Visions to Solutions Česko-německé obchodní a průmyslové komory (ČNOPK).

„Dáváme lidem možnost mít solární energii v aplikaci v mobilu. Je levná, můžete ji nosit s sebou, rozhodnout se, kde ji využijete, a nemusíte nic investovat,“ vysvětluje zakladatel a šéf Xavier Thibert. Firma Sphebotics instaluje solární panely na střechách budov ve městech, které zároveň vybaví dobíjecí stanicí.

Obyvatelé měst si pak mohou elektřinu předplatit a využít ji k dobíjení elektromobilu či motorky.

Vizí Spheboticsu přitom je, že by ji mohli čerpat klidně i v cizí zemi daleko od domova nebo s ní třeba právě platit hotel. Stačil by jen chytrý telefon. „Jeden solární panel pronajímáme na rok za 70 eur. Za to můžete najet pět tisíc kilometrů a konkrétně v Estonsku to znamená, že je to desetkrát levnější než diesel,“ vyčíslil Thibert.

Firma Sphebotics uspěla mezi celkem 150 přihlášenými firmami, z nich vzešli čtyři finalisté. Absolutního vítěze vybírala šestičlenná porota složená ze zástupců společností E. ON, PRE, ČSOB, Škoda Auto, T-Mobile a také ČNOPK. Finále proběhlo na večeru Winners' Night v pražské Galerii Mánes, kde vítězný Thibert převzal z rukou šéfa ČNOPK Bernarda Bauera šek na čtyři tisíce eur.

Podle provozního ředitele E. ON Česká republika Tomáše Bělohoubka má Sphebotics velkou šanci, že by se jeho řešením mohly inspirovat i velké energetiky, jako je právě E. ON, a pomoci jim tak v dalším růstu. „Zásadním kritériem bylo, aby to bylo řešení pro nás a my to mohli zkusit aplikovat. Je to model, který rezonuje mezi lidmi, a my na to musíme reagovat,“ popsal Bělohoubek, jaký přínos mohou mít startupy pro velké korporace. Není přitom zdaleka jediným, podle kterého jsou malé inovativní firmy pro ekonomické obry přínosem. Velké firmy trpí často určitou zkostnatělostí a moderní technologická řešení se jim nedaří přinášet tak rychle, jako to dovedou skupiny několika nadšenců.

Patrné přitom také bylo, že všichni čtyři finalisté se ve větší či menší míře zabývali mobilitou. To nasvědčuje, že právě sektor automobilového průmyslu a dopravy čeká v následujících letech hodně překotný vývoj. Vedle Sphebotics se do finále probojovala německá společnost QuantiCor Security zabývající se zabezpečením takzvaného internetu věcí a česká CleverAnalytics vytvářející na bázi firemních dat digitální mapy s obchodními informacemi. Posledním finalistou byla česká firma Xmarton.

Patrioty potěší, že právě poslední nejvíce zaujala přítomné publikum, a získala tak cenu diváků. Při velkém zjednodušení lze říct, že Xmarton nabízí klíčky od auta v mobilu. „Posunuli jsme integraci na vyšší level. Rozhodli jsme se, že nebudeme integrovat software, ale integrujeme všechny klíče od auta do jednoho mobilního telefonu,“ vysvětlil ředitel Jan Pešek. Díky technologii Xmarton tak může mít firma přístup k celé své flotile v jediném telefonu. Na dálku pak může zaměstnancům do jejich chytrých zařízení posílat oprávnění pro využití vozu.

Jde tak o ideál ní nástroj pro půjčovny aut a carsharingové společnosti, ale v podstatě pro každou firmu, která disponuje vozovým parkem.

A stejně jako Sphebotics, tak i Xmarton vyvolal zájem u obra z oboru. „Škoda Auto si dala za cíl, že v roce 2025 její příjmy z digitálních služeb budou až ve výši jedné miliardy eur. Škoda Auto DigiLab proto spoluvytváří ekosystém mobility, který přitáhne ty zákazníky, kteří od vozů kromě možnosti přesunout se z místa na místo očekávají další služby v oblasti mobility a konektivity. Xmarton je jedním z projektů, které považujeme za inovativní, a proto jsme jej v rámci Winners' Night pořádané ČNOPK nominovali,“ říká Jarmila Plachá, šéfka Škoda Auto DigiLab.

bitcoin_skoleni

O autorovi| Jan Brož, broz@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?