Investiční rada vlády chce prodat celý holding
Torzo ČKD, které zbylo z jednoho z největších českých strojírenských konglomerátů, čeká prodej. Náměstek ministra průmyslu Václav Srba míní, že investor bude vybrán již do konce letošního června. Investiční rada vlády na svém zasedání ve středu 26. března rozhodla, že optimální bude privatizovat ČKD Praha Holding jako celek, přičemž stále platí původně stanovené požadavky. Prodej má totiž zajistit funkčnost hlavních dcer holdingu ČKD Praha DIZ a ČKD Vagónky a optimální využití značky. Václav Srba dodal, že společným prodejem se eliminují rizika, která by mohla ohrozit závěrečnou fázi vyrovnání ČKD s věřiteli. Investiční rada vlády dala za úkol Fondu národního majetku (FNM) a České konsolidační agentuře (ČKA) projednat tento záměr prodeje co nejrychleji ve svých vrcholných orgánech tak, aby během několika týdnů – měsíce až dvou - mohly společně s ministerstvem financí a resortem průmyslu podat návrh transakce vládě. Kritériem tendru bude nejen nabízená cena, ale také podnikatelský záměr, v němž bude kupec nucen garantovat existenci obou hlavních částí a optimální využití značky, tedy pokračování v jejím pronajímání již dříve prodaným dcerám ČKD.
Zájemců je dost.
Ačkoliv podnik ČKD Praha Holding připomíná bývalou sílu a slávu již jen svým jménem, nabídky kupců se množí. Mluvčí FNM Zuzana Opletalová stejně jako její kolega z ČKA Jiří Pekárek uvedli, že již registrují několik zájemců, ačkoliv tendr nebyl dosud vypsán. Týdeník EURO zjistil, že o koupi celého holdingu se zajímá například známý plynárenský podnikatel Karel Komárek prostřednictvím společnosti Atlantik, která již nyní drží čtyři procenta akcií ČKD. „Ano, Atlantik podal nabídku na koupi holdingu ČKD zhruba před čtrnácti dny,“ potvrdila Komárkova mluvčí Marie Pressburgerová. Šéf holdingu Vladimír Žižka dodal, že o státní podíl se uchází ještě nizozemská firma Oost Europa Participaties, která vlastní 38 procent základního jmění ČKD Praha DIZ, a také pražská projekční společnost zaměřená na dopravní stavby SUDOP. O samostatnou ČKD Vagónku projevil zájem pražský vývozce strojírenské technologie Inekon. Jeho generální ředitel Josef Hušek však uvedl: „Pokud bude vyhlášena soutěž jen na prodej celého holdingu, zvážíme i tuto možnost.“ Do soutěže se opatrně hlásí také Škoda Holding. „ČKD Vagónka je pro nás klíčovým obchodním partnerem a její budoucí vlastnictví je proto důležité. Zvažovali bychom tedy určitou participaci,“ uvedl generální ředitel Škodovky Martin Roman.
V celku bez rizik.
Rozhodnutí Investiční rady vlády prodávat ČKD vcelku je překvapivé. Státní instituce se totiž dříve netajily názorem, že prodej jednotlivých dcer bude přínosnější. „ČKA se klonila spíše k variantě prodeje společnosti po částech, neboť činnost jednotlivých firem holdingu spolu příliš nesouvisí. Proto je z pohledu agentury vhodnější hledat strategické partnery pro každou dceru zvlášť,“ uvedl ještě před rozhodnutím rady Pekárek. Stejný názor zastával i náměstek Srba. „Ani já nejsem přesvědčen, že by společný prodej DIZ a Vagónky měl synergické efekty a zajišťoval nejlepší využití značky ČKD. Jde o dva zcela rozdílné byznysy. Bohužel nejnovější právní analýza, kterou jsme dostali těsně před jednáním Investiční rady vlády, potvrdila, že v případě odděleného prodeje hrozí právní rizika související s průběhem vyrovnání,“ zdůraznil. Dodal, že požadovaného účelu bude dosaženo i v případě konsorcia dvou investorů, zvlášť pro DIZ a zvlášť pro Vagónku. Investiční rada se přiklonila k verzi propagované vedením holdingu v čele s Vladimírem Žižkou. Ten na podporu svého návrhu argumentoval nejen již uvedenými riziky, ale také snahou o zachování značky ČKD. Vlastnímu holdingu se tak zřejmě podaří prodloužit svoji existenci. „Prodej ČKD by mohl vynést něco mezi 350 až 500 miliony korun,“ doufá Žižka.
Historie se opakuje.
Podnik byl privatizován již jednou, na počátku devadesátých let, tehdejším generálním ředitelem Jiřím Marouškem, avšak neúspěšně. Stát krachující ČKD získal znovu, když během vyrovnání holdingu s věřiteli souhlasil s kapitalizací svých bezmála osmimiliardových dluhů. Pod pražskou matku nyní spadají již jen dvě dceřiné společnosti: ČKD Praha DIZ a ČKD Vagónka, sortiment se zúžil na dva obory – kolejovou techniku a investiční strojírenství. Ještě před čtyřmi roky měl přitom koncern šest divizí a sedmnáct dceřinek. Stát nyní v holdingu drží prostřednictvím FNM, ČKA, ministerstva průmyslu a společnosti Konpo přes 85 procent akcií. ČKD Praha Holding má pouhých osm zaměstnanců, přičemž v dobách největšího rozkvětu v roce 1998 to bylo přes 160 lidí. V celém uskupení ČKD působí zhruba 850 zaměstnanců oproti původním deseti tisícům.
ČKD Praha DIZ je zdravá a životaschopná inženýrská společnost, která loni utržila 2,5 miliardy korun a vydělala dvacet milionů. ČKD Vagónka vyrábí osobní železniční vozy a vznikla jako odnož Vagónky Studénka poté, co do této firmy vstoupil americký výrobce Thrall Car, který měl zájem jen o nákladní výrobu. Loňský obrat vagónky dosáhl 760 milionů korun a hospodářský výsledek by měl být také kladný.