3M
PRAHA (oh) – Řidiči záchranek, vozidel hasičů, policistů a jiných složek Integrovaného záchranného systému (IZS) mají v některých městech České republiky možnost sami si volit zelenou barvu na semaforech Umožňuje to systém Opticom, který se skládá z vysílače umístěného v autě, přijímače v prostoru křižovatky a centrální jednotky, řadiče, který signál z vysílače přijme a v průběhu několika sekund nastaví na semaforu zelenou ze směru, odkud byl signál vyslán. Ve světě se Opticom používá zhruba dvacet let a je instalován na více než padesáti tisících křižovatek. V Česku jím byla první křižovatka osazena v roce 2000 v Pardubicích. Milan Devera, zástupce ředitele pro strategický obchod české pobočky společnosti 3M, která Opticom vyvinula, uvádí, že v České republice je v současnosti několik desítek aut osazených vysílači pro tento systém. „Kromě Pardubic jsou Opticomem vybaveny křižovatky v Ostravě, Olomouci či Frýdku-Místku, přičemž počítáme s tím, že jejich počet bude růst,“ říká. Cena technologie v automobilech se pohybuje v řádech desítek tisíc korun, vybavení křižovatky přijde na několik stovek tisíc korun. „U klasické čtyřsměrné křižovatky se cena včetně stavebních prací pohybuje mezi 300 až 400 tisíci korun. Hodně se to odvíjí od typu křižovatky či způsobu vedení kabelového propojení,“ upřesňuje Devera. Samotný vysílač v autě má podobu lampy, která je umístěná za předním sklem či na střeše vozu a ovládá se speciálním palubním počítačem. Infračervený signál vysílaný z vozidla je zakódovaný a je přiřazen k jednomu konkrétnímu vozidlu. Je tudíž vyloučeno, aby bylo zařízení zneužito, například pro komerční účely. Pro bezpečné ukončení všech operací v křižovatce, to znamená nastavení červené ze všech směrů kromě toho, odkud přijíždí vozidlo IZS, je potřeba vyslat signál 200 až 300 metrů před křižovatkou. „Zaručená je komunikace do sedmi stovek metrů, ale v praxi je vyzkoušeno, že přijímač registruje signál i na vzdálenost 1200 metrů. S pomocí jakéhosi převaděče je možné Opticom používat i na křižovatkách, které jsou za zatáčkou,“ říká Devera. Signál, který auto vysílá do křižovatky, je trvalý. Zelenou drží řadič na semaforu do té doby, než signál zmizí, tedy dokud auto neopustí křižovatku. Uživateli Opticomu jsou prozatím složky IZS, které mají pro průjezd křižovatkami nastavenou vysokou prioritu. Devera dodává, že systémem lze vybavit i vozidla městské hromadné dopravy, která by však měla oproti záchrankám a hasičům nižší prioritu, to pro případ, že by ke křižovatce v jednu chvíli mířilo víc vozidel Opticomem vybavených.