Strojvůdce tu musí co chvíli ostře zahoukat, vlak přes polní přejezdy a okresní silnice nejel už třináct let. Historická trať ze Strančic do Velkých Popovic ve čtvrtek 17. května obživla.
Tohle tady nikdo nepamatuje. A svědčí o tom udivené pohledy řidičů aut i úsměvy lidí na zahradách podél trati. Pomalu soptící červený motorák je v polích, kousek od dálnice D1, velkým úkazem. Plzeňský Prazdroj jej sem vyslal jako zkušební vlak, aby zjistil, jestli je vlečka opravená dobře a spoje tu můžou v létě začít jezdit pravidelně.
„Pracovalo se tu až do začátku května. Museli jsme vyměnit pražce, opravit propustky či prořezat větve stromů kolem tratě,“ vysvětluje Petr Tůma z Plzeňského Prazdroje. Dělníci zlikvidovali i několik černých přejezdů - v polích si je vytvořili zemědělci, kteří si zvykli, že poslední vlak po 5,5 kilometrů dlouhé vlečce projel v roce 2005. I proto dnes výstražné kříže u míst, kde silnice protíná železnici, zdobí výstražné cedule „Pozor! Provoz na trati obnoven!“
Motorák se po několika minutách vyšplhá na nejvýše položené místo železnice a začíná ostře klesat dolů. Mezi větvemi třešní rostoucích podél trati se co chvíli otvírá výhled na Velkopopovický pivovar. Vlak ostrou zatáčkou projíždí bukový les a během chvíle zastavuje u zadních vrat podniku. Z pražského hlavního nádraží trvala cesta až sem padesát minut.
Pivo lepí Sudety: zapomenuté hřebeny a údolí Krušných hor oživuje pivní stezka
V sobotu 9. června se po obnovené trati vydá z Prahy do Popovic i vlak tažený parní lokomotivou Velký býček v rámci oslav Dne Kozla. Během několika dalších týdnů se rozjede i pravidelný nedělní provoz motoráku, který bude z Prahy do pivovaru přivážet lidi na exkurze.
Povídejte se na první cestu po obnovené vlečce:
I když se původně plánovalo, že nedělní turistické vlaky do Velkých Popovic potáhne historická dieselová lokomotiva přezdívaná Karkulka, spoj bude nakonec vypadat jinak. „Popovický expres“ budou tvořit dva motorové vozy řady 810.
Vlečka, jejíž obnova spolykala zhruba dva miliony korun, pochází z roku 1903. Eva Kršňáková z velkopopovického pivovaru upřesňuje, že rodina Ringhofferů ji nepoužívala jen pro distribuci piva (například do vagonky na pražském Smíchově), ale vozil se tudy i materiál z dalších rodinných podniků v okolí či zrna do místní sladovny zaniklé v roce 1957. Ještě v 90. letech tudy vagony do velkopopovického pivovaru přivážely slad a odvážely střepy, pamětníci vzpomínají i na občasné vlaky s Radegastem z Nošovic.
Dále čtěte: