Zákazníci zatím ekologická řešení nevyhledávají...
Svého času zajímaly „zelené domy“ pouze stavitele domů na zakázku a drobné ekohráče. Nyní se však o ně stále očividněji zajímají obři stavebního průmyslu. Poměr nových obydlí, jež jsou stavěna ekologicky šetrnými metodami, se do roku 2010 zvýší ze dvou procent dosažených v roce 2005 na deset procent celkové výstavby, uvádí studie National Association of Home Builders a McGraw-Hill Constructions (která je jako BusinessWeek divizí společností The McGraw-Hill).
Lidé, kteří nakupují stavební dříví po vagonech, ale stále shledávají snazším přesvědčit zákazníky, aby si připlatili za žulové obložení, než aby platili za energeticky výhodné vytápění. To stavbaře svazuje. Jejich odvětví trpí vážným zpomalením růstu. „Pokoušíme se najít rovnováhu mezi naší společenskou odpovědností a tou ke svým akcionářům,“ říká Jeffrey T. Mezger, šéf stavební společnosti KB Home, která je jedním z největších stavitelů domů v Americe. „Svojí marže se nemůžete vzdát jen tak.“
Jednapadesátiletý Mezger, syn stavitele domů z chicagské oblasti, se k zelené ekonomice nachomýtl před třemi lety, když KB otevřela svou subdivizi v severní Kalifornii ve městě Pleasanton. Tehdy používali dřevo, jež bylo káceno dle směrnic Forest Stewardship Council - tedy ekologickým způsobem. Ačkoli to u domů s celkovými náklady 700 000 dolarů znamenalo cenový nárůst pouhých 3500 dolarů, Mezger hořekuje, že KB s tím nemohla „prorazit“. V minulém roce si z celkového počtu 25 000 zákazníků KB vybralo pouze 47 klientů ekologicky šetrný bambus na podlahy. A nabízené pračky od firmy Whirlpool s plněním zepředu, které spotřebují o šedesát procent vody a elektřiny méně nežli seshora plněné pračky, koupila jen tři procenta zákazníků. Mluvčí Whirlpoolu k tomu říká, že zákazníci tato zařízení obecně nenakupují od stavebních firem.
Pravidla se mění.
V případě solárních panelů se zákazníci zvyšování stavebních nákladů jasně vyhýbají. Firma McStain Neighborhoods z coloradského Louisville se sama považuje za hlavního stavitele ekologických domů v USA. Ročně jich prodá tři sta. K domům s rozpětím ceny od tří set tisíc do půl milionu dolarů nabízí energetické sluneční panely za 25 tisíc dolarů. Přestože jde o návratnou investici, která se během několika let sama zaplatí, i tak je těžké panely prodat. Solární komplet instalovala firma během šesti let pouze ve třech domech. Obchodní skupina Solar Energy Industry Association uvádí, že počet vlastníků domů, kteří si pořizují solární desky, se loni v celé zemi zvýšil o 75 procent, což představuje souhrnný počet 8512 instalací. Pochopitelně, že jde o pouhé zrnko písku v moři jednoho milionu nových domů, které se za rok 2006 prodaly v celých Spojených státech.
Měla by přijít změna. Nový program federální a státní podpory může náklady na sluneční panely snížit na polovinu. Výsledkem toho je, že McStain má fotočlánkovými deskami standardně vybavit všech 42 objektů, které buduje na nových parcelách v denverském předměstí Westminster. Rovněž místní pravidla pro výstavbu se stávají „zelenějšími“ a stavitele nutí používat ekologické postupy. Společnosti, jež prodávají materiál stavbařům, dostaly zřejmý vzkaz. Velcí stavitelé domů mohou v současnosti kupovat širší sortiment takzvaných „zelených“ produktů v množství a cenách, které jim umožňují konkurenceschopné ceny. Mezi takové dodavatele patří výrobce koberců Shaw Industries, distributor staviv Louisiana-Pacific a Masco Industries, který vyrábí truhlářské výrobky, klempířské a instalatérské prvky a izolační materiály. I jejich úsilí pomohlo snížit energetickou náročnost v nových domech o třicet procent na 0,09 metrů čtverečných ve srovnání s rokem 1970.
Někteří stavitelé nabízejí dražší ekologický standard, aby svým produktům pomohli vyniknout v tvrdém tržním prostředí. Třeba Clarum Homes v kalifornském Palo Alto přidávají ke všem domům i satelitně ovládané zavlažovací systémy, jež spoří vodu a šetří konstrukce vyrobené z recyklovaných materiálů. Zakladatel společnosti John Suppes uvádí, že to znamená navýšení ceny o 22 tisíc dolarů u domů, jejichž cena činí 700 tisíc dolarů.
Mezger z KB připouští, že celé stavební průmyslové odvětví by mělo zlepšit úroveň prodeje. A dodává: obor by se měl inspirovat žlutými známkami Federální obchodní komise pro elektrické spotřebiče, které upřesňují, kolik energie se spotřebuje, a kolik se za ni zaplatí. KB plánuje na březen ve svých 30 designérských studiích spuštění marketingové iniciativy myEarth. Pokud zákazníci využijí nabídky určitých úsporných spotřebičů, dostanou slevy na produkty, jakými jsou například šetrné ohřívače vody bez nádrží, které vodu skutečně zahřívají, a ne pouze skladují.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc.
BusinessWeek