Menu Zavřít

Zelený je marketing, nikoli elektřina

7. 12. 2020
Autor: Euro.cz

Prodej elektřiny je jediná komerční služba, kde naprostá většina dodavatelů legálně zneužívá naprosto unikátní vlastnost samotného zákazníka

S koncem roku je často spojeno bilancování vykonaného, a pokud jste třeba zaměstnaní nebo zkrátka máte šéfa, tak je bilancování vykonaného spojeno s případnou odměnou od vašeho zaměstnavatele.

Tím vám, čtenářům týdeníku Euro, dozajista neříkám nic nového, ale pro mě je toto zamyšlení zcela nové, protože až do letošního roku nikdy jsem neměl šéfa. Do doby, kdy jsem se stal součástí energetické skupiny Geen holding.

Když máte za sebou velké projekty jako mistrovství světa v lyžování, kampaně politických stran, vybudování městské pláže uprostřed Prahy, řadu produkcí, složité klienty a také pády a vzestupy, tak vás až tolik věcí nepřekvapí. Nicméně až když jsem se zde potkal s velkou energetikou, pochopil jsem, že i na notoricky známá témata se lze dívat překvapivým úhlem pohledu. Úloha marketingového šéfa v energetice je zřejmá – vybudovat strategii, jak získat nové odběratele, a to způsobem, kdy postavíme obchod na službě samotné a její adekvátní ceně, která není nejnižší, ale zároveň je nižší než nabízí většina dodavatelů.

Pokud jste dočetli sem, tak si asi pokládáte otázku, co je myšlenkou tohoto textu. Přes dvacet let praxe v marketingu jsem dosud nepoznal obdobné téma, u kterého je tolik překvapivých faktů. Prodej elektřiny je jediná komerční služba, kde naprostá většina dodavatelů legálně zneužívá naprosto unikátní vlastnost samotného zákazníka. Naprostá většina odběratelů energií neví, na základě čeho platí to, co mají ve vyúčtování, většina odběratelů si ani nedokáže všimnout, když jim dodavatel zvýší cenu elektřiny a naprostá většina nemá sebemenší zájem na tom cokoli změnit. Prodej energií je tématem reklam v televizi, rozhlase, outdooru, tisku i internetu, a přitom jejím cílem není nové zákazníka získat, ale pouze udržet.

Oborů, kde je složité získat nové zákazníky a prioritou je udržet stávající, je celá řada. Ale žádný segment nemá tak volnou ruku pro prázdné reklamní blábolení, jakou poskytuje marketing prodeje energií. Elektřinu využíváme úplně všichni a tím je role marketingu složitější, ale i zajímavější.

Jako ukázka může posloužit téma zelené elektřiny. Přitom elektřina nemá žádnou barvu a nikdy neexistovala dvojí elektřina, existují jen ekologické způsoby výroby elektřiny. Ti, kteří vám zelenou elektřinu prodávají, jsou často ti, kteří většinou elektřinu vyrábějí neekologicky, nebo dokonce žádnou elektrárnu ani nemají.

WT100

O autorovi| Vojtěch Hlaváček, marketingový ředitel, Geen holding

  • Našli jste v článku chybu?