V Českých drahách se opět bojuje o manažerská křesla
Tak na dráze se zase jednou bojuje o křesla. Generální ředitel Dalibor Zelený ztrácí jednu pozici za druhou. Ministru dopravy Milanu Šimonovskému se už podařilo do správní rady podniku prosadit svého náměstka Vojtěcha Kocourka a přišel do ní také odborářský boss Jaromír Dušek. Oba lze počítat k příznivcům „nových větrů“, které na železnici dují po jarním příchodu nového ministra. Protože ale správní rada bude fungovat jen do konce roku, důležitější jsou personální změny, které se udály v řídícím výboru, který bude ovládat České dráhy po Novém roce. Bývalé Schlingovy náměstky Stoulila a Matějoviče v něm nahradili Šimonovského zástupci Kocourek a Tesařík. Zejména hlas dosavadního předsedy rady Pavla Stoulila bude Zelenému chybět.
Vše nasvědčuje tomu, že se blíží konec jedné manažerské kariéry. Šimonovský bude mít po Novém roce ve spojení se třemi odborářskými předáky v řídícím výboru sílu vedení drah odvolat. Je ale otázkou, co se stane pak. Ředitelských výměn už na dráze v uplynulých deseti letech proběhl bezpočet. Vítězové mocenského boje ale nikdy žádnou zásadní reformu nepřinesli. Snad s výjimkou Emanuela Šípa, který dost nepodvedeným způsobem rozdělil podnik do dvou divizí, takže najednou měla každá stanice dva přednosty. Odboráři s ním pak rychle zametli. Po jejich stávkovém vítězství se už ředitelé „pravicového typu“ na nic nezmohli.
Až Dalibor Zelený, tehdejší šéf uzlu Česká Třebová, vypadal nadějně. „Dráhy potřebují průhledný účetní systém,“ hřímal v médiích. Zdálo se, že ví, o čem mluví, navíc dobře vycházel s odboráři. To byl ten pravý muž! Jenže uběhlo několik let a České dráhy žádný transparentní účetní systém nemají. Ba naopak, už pomalu není týdne, v němž by se neobjevilo podezření z krádeží, či alespoň nové dluhy. Nejvyšší kontrolní úřad viní vedení organizace ze zkreslení cen koridorů. Odborář Dušek hřímá, že dráhy přes ministerský zákaz rozprodávají majetek. A teď ten Zeleného byt a vila, které prý pocházejí z úplatků! Generální ředitel se musí podrobit ponižujícímu policejnímu vyšetřování. Aby toho nebylo dost, minulý týden obstavila správa sociálního zabezpečení Českým drahám účty kvůli nezaplaceným 850 milionům korun za sociální pojištění.
Je zřejmé, že současný management už na železnici mnoho nezmůže.
Kdo bude nástupce Zeleného v křesle sebevrahově? Hodně se mluví o někdejším náměstku ministra dopravy Ivanu Foltýnovi. Zájem o vysoké pozice by měl také Emanuel Šíp, ale vláda ho neschválila do řídícího výboru. Ať se na post nejvyšší vyhoupne kdo chce, bude - po deseti letech transformace železnic - začínat zase od začátku.