Menu Zavřít

Zelený luxus z veřejných peněz. Musk je nově chce i pro SolarCity

23. 6. 2016
Autor: CC BY 2.0: jurvetson via Flickr

Americký podnikatel Elon Musk přišel se svým dosud nejnehoráznějším plánem. Jeho Tesla Motors subvencovaná z veřejných peněz nabízí převzetí firmy pro solární panely SolarCity, ve které má miliardář také podíl a do níž kvůli její špatné finanční situaci lije peníze.

Svůj plán na sloučení Tesly a Solar City Musk obhajuje tím, že sloučená společnost by mohla nabízet elektromobily a bateriové a solární systémy na jednom místě, aby „kupující vozu Tesla nemuseli přecházet ulici“.

Musk podle listu The Wall Street Journal (WSJ) uvedl, že spojení obou podniků povede ke zvýšení hodnoty Tesly na bilion dolarů, to znamená 34násobek dnešní úrovně.

Jenomže k tomu by podle WSJ potřeboval nejspíše jednu ze svých raket SpaceX. Akcie Tesly ve středu naopak spadly o deset procent, což je v penězích větší ztráta než částka 2,8 miliardy dolarů, kterou chce Musk dát za SolarCity. Investoři se ptají, proč by si jedna ztrátová firma měla polepšit koupí jiného ztrátového podniku.

SolarCity byla kdysi miláčkem stoupenců zelené energie, za poslední rok ale její akcie spadly o více než 50 procent, protože začala ztrácet politickou podporu.

Změna pravidel

Programy, které podporují instalace solárních panelů a umožňují jejich provozovatelům prodávat elektřinu za vysoké ceny, byly odhaleny jako klientelistické schéma, které nutí běžné spotřebitele subvencovat své často bohatší sousedy se solárními panely. Některé americké státy proto začaly tyto programy omezovat a další se chystají přidat.

SolarCity ztrácí hotovost a investoři Muska podezírají, že chce zachránit firmu, v níž je předsedou správní rady a největším akcionářem. Problém však je, že Tesla musí investovat svou vlastní hotovost do vývoje nového vozu Model 3.

Tesla je přitom nadměrně zadlužená a není jasné, jak jí pomůže připojení další firmy, která potřebuje peníze.

Není ani jasné, zda by Tesla přežila bez podpory daňových poplatníků. Firma si loni podle listu nahrabala 168 milionů díky státním programům rozdávání obchodovatelných kreditů za auta s nulovými emisemi, které firma prodává automobilkám neplnícím vládní standardy palivové spotřeby.

Zelený luxus za peníze střední třídy

Továrna Tesly na baterie získala přes miliardu dolarů na daňových úlevách a slevách na elektřinu a vláda Baracka Obamy navíc dává každému kupci elektrického vozu příspěvek 7500 dolarů.

Strýček Sam tak podle WSJ platí lidem, jako je Leonardo DiCaprio, aby se mohli na silnicích chvástat svou zelenou ctností.

Jestliže Musk se svými vozy a bateriemi uspěje na trhu, a prospěje tím spotřebitelům, pak si své miliardy podle WSJ zaslouží. Dosud ale Tesla prý vypadá spíše jako klasický případ obráceného přerozdělování, typického pro zelený klientelistický kapitalismus.

„Je to systém, v němž střední třídy ze svých daní subvencují miliardáře, kteří svými produkty uspokojují zelené libůstky horních vrstev,“ píše The Wall Street Journal, podle něhož tento model podnikání není udržitelný.

MM25_AI


Přečtěte si o Muskově plánech na dobytí rudé planety:

Musk: Člověk poletí na Mars v roce 2024

  • Našli jste v článku chybu?