Menu Zavřít

Železničářů se nebojím

11. 12. 2003
Autor: Euro.cz

Šéf ČD-Telekomunikace

Jeho společnost ČD-Telekomunikace vlastní dva a půl kilometru optických vláken podél železničních tratí. Téměř tři roky v ní vládla italská firma Tiscali, přední hráč na poli evropského internetu. V loňském roce odkoupila sto procent akcií česká investiční společnost Morávka centrum a ČD-Telekomunikace se začaly připravovat vstup nového strategického akcionáře - Českých drah. O domácím telekomunikačním trhu či společném podnikání se železničáři hovořil týdeník EURO s generálním ředitelem firmy Stanislavem Benešem.

EURO: Z jakých důvodů společnost Tiscali loni podíl v ČD-Telekomunikace prodala?
BENEŠ: Myslím, že jejich investice trochu vybočovala z byznysplánu mateřské firmy. Ve všech zemích, kde Italové mají své pobočky, jsou firmy jako my v dodavatelské pozici, ne ve vlastnictví Tiscali. Určitě neméně důležitou roli hrála situace na telekomunikačním trhu, která nebyla a stále není úplně růžová. Pro Tiscali bylo vlastnictví ČD-Telekomunikací jakýmsi prvním pokusem o vlastní infrastrukturu, ale všichni dobře víme, že v dnešní době investice do tak velké sítě nemají takovou návratnost, jak se zdálo před pěti lety.

EURO: Loňským převodem podílu ČD-Telekomunikací z Tiscali na Morávka centrum veškerá spolupráce s Italy skončila?
BENEŠ: Od loňského 18. prosince sice máme nového vlastníka, ale česká pobočka Tiscali zůstala jedním z našich největších partnerů. V kontaktu jsme i s dalšími alternativními operátory na českém trhu, protože naší strategií je být partnerem pro telekomunikační firmy, ne s nimi přímo soutěžit na koncovém trhu. Víme, že si určitý datový přenos předávají operátoři mezi sebou, ale zároveň si poměrně tvrdě konkurují. Naší snahou je plně uspokojit alternativní operátory a v případě potenciálních velkých klientů jít do tendru společně s těmito partnery.

EURO: Jak vypadá komunikační síť, kterou vlastníte?
BENEŠ: Cílem bylo postavit digitální telekomunikační síť využívající kabely s optickými vlákny. Síť je vybudována podél železničních tratí, přičemž přibližně dvě třetiny vláken jsou zakopány 70 centimetrů pod zemí v ochranném pásmu Českých drah. Zbytek vláken je veden po stožárech, ale v blízké době počítáme se zavedením pod zem. Celkově máme ve vlastnictví zhruba 2400 kilometrů vláken, nicméně s dalším přibližně tisícem kilometrů kabelů budeme operovat v horizontu několika týdnů.

EURO: Souvisí to nějak s majetkovým vstupem Českých drah?
BENEŠ: Samozřejmě. Právě teď se dojednávají poslední detaily vstupu Českých drah do naší společnosti, které by v první fázi do konce letošíního roku měly získat 34 procent akcií. V další fázi, která je odsouhlasena statutárními orgány drah, se počítá v horizontu zhruba jednoho roku s jejich 51procentním podílem v ČD-Telekomunikacích. Síť optických vláken a kabelů byla budována pro České dráhy, pro ně je to strategická síť a chtějí ji mít pod kontrolou. Nejenom z pohledu telekomunikačních služeb, ale i z důvodů zajištění zabezpečovacích zařízení. Model, který je zde vymyšlen, tedy 51procentní podíl drah a zbytek ve vlastnictví soukromé společnosti, je podle mne dobře nastaven. Na jedné straně získává stabilitu velké organizace, ale zároveň zůstává v podnikatelské podobě. Moc dobře všichni víme, že kolos Českých drah má o něco horší schopnost reagovat na obrovské změny na telekomunikačním trhu, které tu neustále probíhají.

EURO: Kolik České dráhy zaplatí společnosti Morávka centrum za majoritu?
BENEŠ: Smlouvy, na jejichž základě se pokládaly kabely podél železnice, byly uzavřeny již v roce 1995. Tehdy to bylo o tom, že za určitých podmínek mohou být kabely v ochranném pásmu drah položeny. Tento model se teď změní. Vstup drah není v současné době věcí hotových peněz, ale otázkou vyřešení závazkové povinnosti, které má ČD-Telekomunikace vůči věřitelům. Existuje dohoda, že i další navýšení podílu drah na 51 procent by mělo být řešeno kapitalizací, tedy zvýšením základního jmění ČD-Telekomunikace. Potom by se základní kapitál pohyboval kolem tří miliard.

MM25_AI

EURO: Nebojíte se společného podnikání s téměř státní firmou, například změny priorit, pokud přijde nové vedení Českých drah?
BENEŠ: Naše vize i strategie je dost transparentní a je jasné, ať bude ve statutárních orgánech drah kdokoli, tak je prvořadé, abychom uspokojovali jejich potřeby. Navíc České dráhy jsou dnes akciovou společností, která podléhá pravidlům Obchodního zákoníku a generování profitu i z takové činnosti je pro ně strategickou povinností.

  • Našli jste v článku chybu?