Menu Zavřít

Železnice jako alternativa kamionů

6. 12. 2012
Autor: Hynek Glos

Může být železnice pro firmy ekonomicky výhodnou alternativou ke kamionové přepravě zboží? Podle Romana Dittricha, odborníka na logistiku, který v současné době působí ve společnosti Karlovarské minerální vody (KMV), mohou „koleje“ nabídnout nanejvýš mírnou úsporu nákladů. Záleží přitom na řadě faktorů, jako jsou dobrý přístup ke kolejím, objemy převáženého zboží či vzdálenost cíle.

Přechod na železnici ale přesto může být pro firmy značně přínosný. Vlak je totiž o poznání spolehlivější dopravní prostředek než kamion, který snadno uvízne někde v zácpě. Přechod na ekologičtější variantu dopravy navíc příznivě působí na image společnosti.

Těžké časy na silnicích

Dittrich se tímto tématem osobně zabýval, když uváděl v život záměr majitele KMV obnovit provoz na staré vlečce ze stáčírny v Kyselce do Vojkovic. „Vlečka byla zavřena před patnácti lety z ekonomických důvodů, zkrátka se nevyplatila. Zhruba od roku 2005 ale společnost hledala možnosti, jak koleje opět využít, a letos v srpnu jsme provoz spustili,“ říká Dittrich.

Důvodů k oživení provozu na vlečce měly KMV více. „Byl tu zájem odlehčit silnici z Kyselky do Karlových Varů a zavést ekologičtější způsob přepravy. Lákavá ale byla i částečná nezávislost na kamionových přepravcích, kteří značně doplácejí na ekonomickou recesi.“

Problémy kamionových dopravců, které trápí také rostoucí ceny pohonných hmot či nedostatek kvalifikovaných řidičů, pociťují jejich klienti již několik let. „Vše nasvědčuje tomu, že ekonomická recese zdaleka není u konce. Lze předpokládat, že některé dopravní firmy zbankrotují a nebude snadné najít rychle náhradu,“ konstatuje Dittrich s tím, že především v oblasti rychloobrátkového zboží si žádný producent nemůže dovolit výpadek dodávek.

Vlaky míří na Moravu

Kdysi putovala po železniční trati většina produkce stáčírny v Kyselce. Nyní by to mělo být třicet procent. „Před sto lety byla železnice nejmodernější a nejrychlejší možností. Dnes se ale železniční přeprava v Česku vyplatí zhruba od vzdálenosti 350 kilometrů a více. Proto jsme se rozhodli po kolejích zásobovat část zákazníků na Moravě a za tímto účelem jsme zřídili distribuční centrum v Přerově,“ přibližuje Dittrich.

Obnova devět kilometrů dlouhé vlečky mezi Kyselkou a Vojkovicemi vyšla KMV na zhruba 10 milionů korun. Dittrich doufá v návratnost investice do 5 let. Poté by železniční přeprava měla být pro firmu mírně efektivnější než kamionová.

Náklady na provoz vlečky, stejně jako to, kolik vydávají za kamionovou dopravu, nechtějí KMV zveřejňovat. „Pro bližší představu ale mohu uvést, že pokud bychom po železnici chtěli zásobovat Prahu, bylo by to zhruba o 140 procent dražší než prostřednictvím kamionové dopravy,“ přibližuje Dittrich. Dostatečná vzdálenost cílové stanice není ovšem jedinou podmínkou toho, aby se firmám vlaková přeprava zboží vyplatila. Roli hraje také dobrá dostupnost železniční tratě.

bitcoin_skoleni

Dál už koleje nevedou

Výhodou železnice je podle Dittricha schopnost pravidelně přepravovat velké objemy. Přesně to samé ale řadě firem nemusí vyhovovat. Na druhém konci trati je totiž nutno mít klienty, kteří pravidelně odebírají velké množství daného zboží. „Vypočítali jsme, že se to vyplatí zhruba od deseti naplněných vagonů výše,“ popisuje Dittrich. Právě proto je podle něho projekt KMV v oblasti rychloobrátkového zboží v Česku ojedinělý, protože po železnici „cestují“ téměř výhradně objemné průmyslové produkty, u nichž je snazší potřebný počet vagonů naplnit a nemají tak vysoké nároky na rychlost svého dodání k odběrateli.


Roman Dittrich (43) vystudoval Fakultu výrobně ekonomickou VŠE v Praze. Základní praktické zkušenosti v logistice získal u společnosti Unilever. V roce 2003 dokončil doktorské studium v oboru řízení a ekonomiky podniku na VŠCHT v Praze. V uplynulých čtrnácti letech působil ve vedoucích pozicích u společností COTY Česká republika, COTY Deutschland a Droxi/Schlecker. Od srpna 2007 zastával pozici ředitele logistiky u společnosti Karlovarské minerální vody a od ledna 2011 je jako supply chain director zodpovědný za celý dodavatelský řetězec této společnosti.

  • Našli jste v článku chybu?