Doprava Železnice brzy přijdou o přednostní postavení v přístupu k evropským dotacím. V nastávajícím programovém období EU mají podle informací týdeníku Euro dostat přednost dálnice. Na železniční projekty šlo totiž více peněz, než původně mělo. Důvod je jednoduchý – dotace se na železnici utratí rychleji, a nehrozí tak vracení peněz do Bruselu.
Podobný scénář proběhl v minulosti už několikrát. Miliardy neprostavěné na dálnicích kvůli chybám ve financování nebo kvůli průtahům putovaly na železnici. Šlo o čas. Opravy kolejí nepotřebují složitou administrativu ani výkupy pozemků. Třeba letos chce ministerstvo dopravy vypsat tendry za 54 miliard korun, většina, konkrétně 38 miliard, půjde právě na železnice.
V příštích letech se má ale poměr obrátit.
Místo 150 miliard korun dotací, jež plynuly do dopravy v letech 2007 až 2013, má v nastávajícím období jít do resortu „jen“ 93 miliard. A kvůli přesunům z minulých let budou potřeba zejména na dálnicích a silnicích prvních tříd. Ministerstvo zatím oficiálně preferenci dálnic nekomentuje. „Operační program doprava 2014-2020 je ve stadiu návrhu, který bude v červenci po vydání stanoviska SEA předložen ke schválení vládě. Poté bude návrh oficiálně předložen Evropské komisi, s níž budou probíhat oficiální jednání o dokumentu,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.