box - zánik obce Drnholec
Úpadek moravské obce Drnholec? Železnici ano, nebo ne? Tak zněla kardinální otázka obecních zastupitelstev 19. století. Už tehdy se hlasovalo, lobbovalo, argumentovalo i podplácelo. Tehdejší argumenty zněly: „Co budeme dělat s koňskými povozy, čím se budou živit formani…?“ Pokud zaměníme technologické pojmy a rakousko-uherskou monarchii za Evropskou unii, ocitáme se v situaci jako vystřižené do dnešních debat, na jakou rychlost a proč vůbec modernizovat železnici a za kolik. A vůbec - vždyť máme dost silnic! Osudová rozhodnutí našich prapradědečků v 19. století rozhodují o našem sociálním zařazení ve 21. století. Nevěříte? Podívejte se na osud obce Drnholec.
1866 - Plánována stavba železnice přes Drnholec. Obecní zastupitelstvo proti výstavbě protestuje a v roce 1866 ji zamítá s odůvodněním, že Drnholec má své ovocné trhy, týdenní trhy každou středu a formani by ztratili práci.
Konec 19. století – zaniká cukrovar založený roku 1851.
2005 - K nejbližší železniční stanici Mikulov je to 17 km. Dopravu stále zajišťují formani v podobě autobusové dopravy. V pracovní den jede několik spojů. Dostanete se dokonce i do Brna (46 km, odjezdy v 06.11 a 13.16). O víkendu je ovšem v Drnholci, co se dopravy týče, prachšpatné. Do Brna jede autobus v půl šesté večer a jediný spoj, kterým se můžete vrátit, odjíždí z Brna v půl sedmé. Návrat z koncertu, kina, divadla nebo zaměstnání nežádoucí. Abychom nebyli nespravedliví, o víkendu mohou drnholští občané v 10.35 zajet ještě do Mikulova. Ale, světe, div se – zpátky žádný motorizovaný forman nejede. Návrat opět nežádoucí.
Prameny: www.obecdrnholec.cz, Okresní archiv Břeclav se sídlem v Mikulově, fond obec Drnholec. Historii zaznamenal občan Jiří Janeček. Upravil Radek Mokrý.