NA ZAČÁTKU ROKU PŘIŠLI DO FIRMY MANAŽEŘI, KTEŘÍ SI DALI ZA ÚKOL NĚKDEJŠÍ STÁTNÍ PODNIK ZMĚNIT NA PROSPERUJÍCÍ FIRMU. TEĎ, PO ŠESTI MĚSÍCÍCH VE FUNKCÍCH, SI KRÁTÍ ODMĚNY, PROTOŽE JEJICH VÝSLEDKY NEJSOU TAKOVÉ JAK SE OČEKÁVALO.
České dráhy, akciová společnost, má za sebou první půlrok existence
NA ZAČÁTKU ROKU PŘIŠLI DO FIRMY MANAŽEŘI, KTEŘÍ SI DALI ZA ÚKOL NĚKDEJŠÍ STÁTNÍ PODNIK ZMĚNIT NA PROSPERUJÍCÍ FIRMU. TEĎ, PO ŠESTI MĚSÍCÍCH VE FUNKCÍCH, SI KRÁTÍ ODMĚNY, PROTOŽE JEJICH VÝSLEDKY NEJSOU TAKOVÉ JAK SE OČEKÁVALO.
Lidé, kteří jezdí vlakem pravidelně si přeměny státních Českých drah na státem vlastněnou akciovou společnost mohli všimnout snad jen v médiích. Na samotné železnici se toho totiž mnoho nezměnilo, i když na první pohled jí nový kabát padne jako ulitý.
FIRMA SI NAPLÁNOVALA VÍC NEŽ UMÍ
„Za šest měsíců letošního roku vykazují České dráhy, a. s., kladný hospodářský výsledek 271,8 milionu korun. Oproti plánu, který uvažoval se ztrátou 153,9 milionu je to zlepšení o 425 milionů korun,“ uvádějí České dráhy. Proč si tedy manažeři snížili odměny, když je firma zisková? Podrobnější rozbor výkazu zisků a ztrát ukazuje, že si na peníze museli sáhnout, neboť firma nefungovala zdaleka tak dobře, jak by se mohlo zdát. Celkové tržby byly o 414 milionů korun nižší než byl plán. Meziročně klesly bezmála o půl miliardy. A co je nejvíce alarmující? Plán se nepodařilo naplnit v oblasti osobní ani nákladní dopravy.
NIŽŠÍ TRŽBY DOPROVÁZÍ VELKÝ OPTIMISMUS
Cestující byli svědky několika pokusů, včetně nového systému slev, kterými se je nové vedení drah snažilo přesvědčit o tom, aby jezdili vlaky více než auty nebo autobusy. Zákazníky, o které jde firmě především, ale nové slevy nepřesvědčily. Generální ředitel Českých drah Petr Kousal je však optimistou a v železničářských novinách k tomu řekl: „Od letošního dubna trvale přepravujeme meziročně o 4 % cestujících více. Tento trend souvisí především s vývojem kvality dopravních služeb po zavedení nového jízdního řádu a cílené úpravě tarifu v prosinci minulého roku.“ Jaká je skutečnost? Podnikatelský plán firmy počítal s tím, že za první půlrok společnost utrží za jízdné asi 2,3 miliardy korun. Ve skutečnosti ale byly tržby o bezmála 190 milionů nižší. Meziročně byl propad ještě větší asi o 224 miliony. „V tržbách za osobní dopravu nedochází ke zlepšení, ale dalšímu poklesu. Proti období leden až květen 2003 je prohloubení ztráty o dalších 32,9 milionu oproti plánu. Předpokládaný vývoj není v souladu s plánem a vyžaduje řešení,“ píše se v interním dokumentu k hodnocení Hospodářských výsledků Českých drah, a.s., za období leden až červen 2003. „Zavedení nových slev v osobní dopravě sice někde přilákalo nové cestující, ale celkově se cestující odehnaní experimenty bývalého generálního ředitele Dalibora Zeleného s tarify už zpátky nevrátili. Není to však z finančního hlediska tragické, protože tržby zosobní dopravy jsou jen malou složkou příjmů ČD,“ myslí si dopravní expert Emanuel Šíp.
LUKRATIVNÍCH PŘEPRAV UBÝVÁ
České dráhy se ústy svého generálního ředitele Petra Kousala v podnikových novinách Železničář chlubí tím, že za prvních šest měsíců letošního roku přepravily 41,3 milionu tun zboží, což je o téměř 770 tisíc tun více než loni. „Nárůstu se podařilo dosáhnout i přes pokles některých přeprav. Největší úbytek byl zaznamenán u hnědého uhlí v souvislosti s uzavřením některých parních elektráren v Německu a se spuštěním temelínské jaderné elektrárny. Pokles přepravy dosáhl téměř čtvrt milionu tun hnědého uhlí. Naopak se nám dařilo v přepravě dřeva a výrobků ze dřeva, potravin a zemědělských výrobků,“ vysvětluje Petr Kousal. Ve skutečnosti ovšem nejsou tržby z nákladní dopravy takové, jak si nový management v čele s Petrem Kousalem na začátku roku naplánoval. Ve srovnání s loňským rokem jsou o bezmála 100 milionů korun nižší a plán nenaplnily o 350 milionů korun. Závěry uvedené v příloze k výsledkům hospodaření Českých drah mluví jasně: „České dráhy celkem utržily za nákladní dopravu přes 8,7 miliardy korun, ale předpokládaný vývoj není v souladu s plánem a vyžaduje řešení.“ A to hlavně z toho důvodu, že tržby z nákladní dopravy tvoří jednu z nejdůležitějších součástí příjmů firmy. „Ještě za leden až duben byly tržby z nákladní dopravy kolem úrovně loňského roku, teď už je tam propad. A má tendenci se prohlubovat. Pokles přepravy uhlí je dost vážný problém do budoucna, protože to byly nejvýnosnější a nejstabilnější přepravy,“ komentuje expert Emanuel Šíp.
Počet přepravovaných osob
(v milionech)
1997 105,5
1998 98,5
1999 89,1
2000 90,9
2001 97,0
2002 91,0
2003 87,6