Mannesmann a Vivendi využívají tisíce kilometrů evropských tratí.
Evropské železnice modernizují vlastní telekomunikační sítě. Společnosti, které se tohoto procesu účastní, v něm vidí šanci, jak si upevnit pozici na celém evropském telekomunikačním trhu. Snad nejmarkantnějším příkladem jsou dvě z nich, německý Mannesmann a francouzský Vivendi. Tyto dvě firmy si z koláče, který se jim v Evropě při rozvoji telekomunikací na železnici nabízí, ukrojily největší krajíc.
Telekomunikační divize obou firem spolupracují na výstavbě a provozování těchto sítí na drahách v Německu, Rakousku, Itálii a Francii. V poslední době se jim otevírají značné možnosti také ve středoevropských a východoevropských zemích. Už se angažují na železnici v Maďarsku a v Polsku a nyní také v České republice (EURO 36/1999), kde firma Mannesmann Eurokom podepsala nedávno předběžnou dohodu o koupi 85 procent společnosti České dráhy Telekomunikace.
Na domácí půdě.
V Německu Mannesmann založil v roce 1997 společný podnik s firmou Arcor, a to jen proto, že Arcor disponuje právem na využití 40 tisíc kilometrů přenosových cest a optických kabelů na Německých drahách (Deutsche Bahn). Na společném podniku Mannesmann Arcor se známější partner podílí více než osmdesáti procenty. Loni do telekomunikační sítě Německých drah investoval společný podnik celkem 604 milionů eur.
Německé dráhy hodlají do roku 2002 během plánované restrukturalizace a privatizace převést veškerou podnikovou komunikaci na nejmodernější technologii mobilních telefonů podle standardu GSM -Rail. Uvedeným standardem má být v tomto období vybaveno asi 27 tisíc kilometrů tratí. Digitální síť tak do budoucna nahradí jedním systémem integrujícím všechny služby dnešních osm různých analogových technologií pro provoz, údržbu, vlaky, seřazování a motorová vozidla. Tento náročný záměr je součástí projektu ERTMS (European Rail Traffic Management System), podporovaného Evropskou unií.
Ve Francii s Vivendi.
Do telekomunikací na francouzských drahách vstoupil Mannesmann spolu s firmou Vivendi. Postup byl standardní, šlo opět o spojení s firmou, která disponuje právem používat přes 30 tisíc kilometrů přenosových cest podél železničních tratí ve Francii. Mannesmann a Vivendi si zakoupily skoro dvě třetiny firmy Cegetel. Ta vybudovala síťovou infrastrukturu spojující všechna velká města ve Francii. Položila celkem dvanáct tisíc kilometrů optických kabelů.
Vstup obou partnerů do Cegetelu byl strategickým krokem. Tato firma totiž poskytuje mezinárodní služby pevných sítí a je komplexním provozovatelem hlasových a datových služeb pro soukromé zákazníky. Její příjmy za provozování mobilní i pe vné sítě loni dosáhly 2,6 miliardy eur.
Mannesman se rozkročil také do Itálie. Stal se stoprocentním vlastníkem italské společnosti Infostrada, která má zase v zemi právo na využití šestnácti tisíc kilometrů telekomunikační sítě podél železničních tratí. I tato firma je prvním italským soukromým operátorem pevných sítí a také datových a internetových služeb.
V Rakousku se stal Mannesman majoritním vlastníkem firmy tele.ring Telekom Service. Na této firmě se podílejí rakouské dráhy, ale pro vstup Mannesmannu bylo zřejmě důležitější, že tato firma má právo na využití dvanácti tisíc kilome trů přenosových cest podél železnic.
Odrazový můstek.
Mannesmann a Vivendi hrají na evropském telekomunikačním trhu v současné době velice významnou roli. V mobilní síti dnes poskytují služby zhruba už dvě stě milionům obyvatel. Provozují tři z osmi největších evropských GSM sítí s více než osmnácti tisíci základnovými stanicemi. Jako provozovatelé mobilní sítě jsou první v Německu, druzí ve Francii a Itálii a významné postavení mají také v R akousku a Polsku.
V pevné síti jejich dceřiné společnosti dnes obsluhují přes pět milionů účastníků v pěti zemích, postkomunistické nevyjímaje. Například v Maďarsku je Vivendi majitelem osmdesáti procent firmy Matel B. V., jež je největším alternativním provozovatelem pevných linek.
Přestože Mannesmann a Vivendi mají na evropském telekomunikačním trhu už dnes evidentně významné pozice, hodlají je ještě posílit. Například tím, že se prosazují pomocí akvizic a dalších partnerských vazeb také v železničních telekomunikacích.