Slovensko
POLITIKŮM se podařilo bývalé Československo rozdělit, televizní podnikatelé ho zase chtějí dát dohromady. Alespoň pokud jde o televizní trh. Provozovatelé kabelových televizí, včetně dominantního hráče v obou republikách – UPC, již dlouho mluví o obrodě česko–slovenského trhu. Na Slovensko se ovšem chystá také největší česká komerční televize Nova. „Slovensko nás velmi zajímá, prohlásil v rozhovoru pro týdeník EURO ředitel Novy Vladimír Železný. Popírá, že by měl zájem o další televizi v Česku (EURO 28/2001), Slovensko však považuje za zcela jiný případ. Železný sice připouští, že Slovensko je ještě menším a chudším trhem než Česká republika, jeho možnosti se však zatím zdaleka nevyčerpaly. „Na Slovensku je vlastně pouze jedna silná televize – Markíza. Veřejnoprávní televize, částečně financovaná ze státního rozpočtu, je v bídném stavu. Pak je tam pouze rozptýlené regionální vysílání, uvádí Železný. Podmínkou licence. Ve chvíli, kdy se na Slovensku uvolní frekvence, Nova se ihned ozve a zúčastní se soutěže. „Celoplošná licence na televizní vysílání je základním předpokladem, zdůrazňuje mluvčí CET 21 Martin Chalupský. Další možností je vytvoření sítě několika lokálních frekvencí. Vladimír Železný ovšem připomíná, že nový slovenský zákon takovou možnost nepřipouští. Nova se do svého slovenského projektu pustí jen v případě, že dosáhne pokrytí 70 procent území. Cílem Novy je plnoformátová televize, která bude vysílat zpravodajství, publicistiku i talk–show ve slovenštině. „Tuto část vysílání bychom dělali jako slovenská televize, říká Vladimír Železný. K tomu se přidají české zábavné a hudební pořady, ve kterých ovšem Nova hodlá posílit „slovenský prvek – více se v nich mají objevovat slovenští herci a zpěváci. Pro slovenskou Novu se dále počítá s pořady, které tato televize nakupuje v zahraničí. „Tato nabídka dá slovenskému divákovi alternativu k Markíze, kterou dnes nemá, tvrdí šéf Novy. Rozhodující náskok? Vladimír Železný je přesvědčen, že Nova má oproti další možné konkurenci značné přednosti: „Vlastníme předpřipravený program, do kterého nemusíme znovu příliš investovat. Podobnou výhodu hodlá Nova uplatnit také při nákupu televizních práv pro vysílání zahraničních pořadů na Slovensku. „Přidání Slovenska k českým právům na jakási česko–slovenská práva se v Hollywoodu bere už jenom jako přídavek, uvádí Železný. A jelikož již dnes část slovenských diváků sleduje Novu díky kabelové televizi, spolupracovníci Železného mohou testovat jejich reakci. K tomu, aby si šéf Novy ověřil své vize v praxi, však potřebuje to základní
- Slovensko mu musí dát příležitost. V tomto případě ovšem vedle podnikatelských záměrů vstupují do hry také politické zájmy. Tím se Slovensko od Česka neliší.