Volební kampaň stála současného prezidenta Miloše Zemana na nepeněžitých bezúplatných plněních téměř 17 milionů korun. Na účet dostal další 4,5 milionu korun. Většinu reklamy za něj zaplatila Strana práv občanů, spolek Přátelé Miloše Zemana nebo společnost Euro - Agency. Odkud čerpaly peníze tyto organizace z uveřejněného výpisu nevyplývá. Není to porušení zákona, protože zákon na takovou variantu kampaně nedbá, řekl Jan Outlý z dohledového úřadu.
Údaje zveřejnili i další kandidáti, Jiří Drahoš finanční i nepeněžní příjmy vyčíslil na necelých 37 milionů.
Miloš Zeman do bezúplatných plnění nezahrnul náklady na cesty do krajů, které byly financovány z krajských rozpočtů. Prezidentovi kritici tvrdili, že Zeman cesty využíval ke své propagaci před letošními volbami. Hrad takovou interpretaci Zemanových návštěv krajů odmítal.
Povinnost uvést jména všech lidí či firem, od kterých na kampaň přišly peníze či od kterých dostali bezúplatné plnění, měli kandidáti do pondělní půlnoci.
Zeman uváděl, že kampaň nepovede. Po Česku se ale objevilo velké množství billboardů a reklamních plakátů, znovuzvolení Zemana podporuje i reklama v novinách. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček uvedl, že volební reklama byla použita se Zemanovým vědomím.
Podle Outlého ani Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí nemá informace o tom, odkud tyto organizace peníze získaly. Není to však porušení zákona, protože zákon nereflektuje možnost volební kampaně v této formě, ve které může jiná organizace působit jako jakýsi prostředník.
Váháte nad tím, koho volit? Vyzkoušejte si volební kalkulačku
Organizace Transparency International v pondělí uvedla, že vzhledem k billboardům a online reklamě musela stát Zemanova kampaň desítky milionů korun. Kampaň označila za neprůhlednou, o Zemanových sponzorech se podle organizace není mžné nic dozvědět.
Zemanovu kampaň kritizuje i organizace Rekonstrukce státu. „Ze strany Miloše Zemana je to podle nás systematické obcházení zákona o volbě prezidenta republiky,“ uvedla analytička organizace Magdaléna Klimešová. Zemanovi sponzoři podle ní zůstávají skrytí. Uvedla rovněž, že panuje podezření o napojení spolku Přátelé Miloše Zemana na peníze z Ruska.
Podle informací z volebního webu nejvíce stála velkoplošná venkovní reklama, a to asi 7,9 milionu korun. Stejně jako správu sociálních sítí, audiovizuální služby a grafické práce ji zadal spolek Přátelé Miloše Zemana. Předsedou jeho představenstva je Zemanův kancléř Vratislav Mynář.
Tisk a rozesílání letáků do schránek s „životním příběhem“ Zemana zadal Jaroslav Třešňák z Teplic, zaplatil za ně 3,2 milionu korun. Inzerci v denním tisku sponzorovala firma Euro - Agency, vložila do ní 1,8 milionu korun. Tisk a rozeslání letáků za další dva miliony korun zaplatila společnost EWAS. Strana práv občanů, kterou Zeman zakládal, která mu pomáhala sbírat podpisy pod kandidátskou petici a v jejímž sídle Zeman pořádá tiskové konference, vyúčtovala administrativní podporu a využití kanceláře, výrobu a instalaci reklamních plakátů na sloupy veřejného osvětlení nebo dobrovolnickou práci na celkem asi 1,2 milionu korun.
Sledujte debatu týdeníku Euro s třemi prezidentskými kandidáty:
Na volební účet dostal Zeman asi 4,5 milionu korun, žádné náklady z účtu nezaplatil. Dva miliony obdržel od firmy DAKO-CZ. Ta patří do holdingu Czechoslovak Group zbrojaře Jaroslava Strnada. Další milion mu darovala firma Composite Components, za kterou stojí Petr Rusek, jenž mimo jiné působí jako předseda představenstva firmy Tatra Trucks patřící do Strnadova holdingu. Dalších 900 tisíc korun Zeman dostal od Jana Nekoly z Jíloviště. Muž se stejným bydlištěm stojí za agenturou NKL Žofín. Od P. M. Consulting Moravia s.r.o. obdržel 100 tisíc korun. Na účet mu také přišlo velké množství haléřových darů se vzkazy od odpůrců.
Další prezidentští kandidáti na svých webových stránkách vykázali jako takzvané bezúplatné plnění pomoc od spolupracovníků a dobrovolníků, náklady na jízdné nebo výrobu videí. Například Jiří Drahoš na webu přiznal finanční dary ve výši téměř 34 milionů korun. Nepeněžité plnění pak bylo za 1,9 milionu korun, největší část tvoří práce manažera kampaně Jakuba Kleindiensta za 650 tisíc korun, vedoucího kanceláře Petra Koláře za 450 tisíc korun nebo kinoreklama v CineStar za 330 tisíc korun.
Michal Horáček si náklady na kampaň platí sám, ke konci prosince je vyčíslil na 29,4 milionu korun. Nepeněžité plnění měla hodnotu asi 256 tisíc. Mirek Topolánek vykázal dary za 9,4 milionu korun a bezúplatná plnění za dalších 1,3 milionu.
Část kandidátů nezveřejnila údaje o daru na kampaň |
---|
Tři z devíti kandidátů na prezidenta neuvedli na oficiálních stránkách přehled s informacemi o osobách, které jim daly peněžitý dar na kampaň. Podle zákona tak měli učinit do půlnoci. Řekl to Jan Outlý z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Neřekl však, kdo pochybil. Čtvrtý kandidát měl informace o dárcích v poznámce a kandidát Michal Horáček neuvedl nic, protože si kampaň platí sám. Zbylí čtyři kandidáti uvedli přehled v plném rozsahu. Úřad zváží další kroky. Pochybení může pokutovat až 300 tisíci korunami. |
O volbě prezidenta čtěte více v rubrice Prezidentské volby 2018: