JAK USPĚT PŘI PODNIKÁNÍ NA SPOLEČNÉM TRHU Přes množství společných prvků zůstává i v rámci jednotného trhu EU řada odlišností. Každá země má odlišnou mentalitu a obchodní zvyklosti.
JAK USPĚT PŘI PODNIKÁNÍ NA SPOLEČNÉM TRHU
Přes množství společných prvků zůstává i v rámci jednotného trhu EU řada odlišností. Každá země má odlišnou mentalitu a obchodní zvyklosti. Od začátku letošního května jsme součástí jednotného trhu Evropské unie. Vstup znamená především lepší možnosti obchodních vztahů s firmami ze států Unie. Stále více českých podnikatelů se bude setkávat s partnery z dalších členských zemí, jednat s nimi a uzavírat kontrakty. Ať už se tak stane na „domácí“ půdě České republiky nebo v zahraničí, vyplatí se na tato jednání patřičně se vyzbrojit. K úspěchu jednání totiž mohou pomoci i drobnosti. POMŮŽE ZNALOST NÁRODNÍ MENTALITY Na první pohled je evropská mentalita stejná nebo přinejmenším hodně podobná. Při podrobnějším zkoumání ale zjistíme mezi státy řadu rozdílů v kulturních, společenských a obchodních zvyklostech - například v oslovování partnera při jednání či ve způsobu vedení obchodního jednání apod. Liší se mimo jiné také požadavky na dochvilnost, pravidla při jednání o ceně, zvyklostí týkajících se obchodního oběda nebo večeře. Zatímco velké mezinárodní společnosti díky postupující globalizaci a multikulturnímu soužití vytvářejí určitý evropský standard obchodního jednání, v menších či středních podnicích se národní mentalita projevuje výrazněji. Platí to zejména o nejmenších živnostnících, obchodnících či řemeslnících. A právě včasné informace o odlišnostech mohou výrazně pomoci k úspěchu při jednání s nimi. ODLIŠNÉ ZAČÁTKY Vstup do Evropské unie přinese také lepší možnost zakládání zahraničních poboček českých firem. Vzhledem k daňovým či jiným rozdílům není vyloučeno ani přestěhování firmy do zcela jiného státu, který nabízí lepší podmínky k podnikání. Profit proto přináší užitečné informace: za jakých podmínek lze v jednotlivých zemích Unie založit firmu, jaký jsou postup a povinnosti při zakládání společnosti nebo kde získat potřebné informace. Také zde jsou totiž mezi jednotlivými členskými státy velké odlišnosti. V EU platí zásada, že v každé členské zemi může bez omezení podnikat kterýkoliv subjekt z jiného členského státu. Musí ale splnit stejné podmínky pro podnikání jako místní podnikatelé. ZÁKLADNÍ PŘEHLED**
Chceme poskytnout alespoň základní informace o obchodních zvyklostech, mentalitě a postupu zakládání firem v jednotlivých zemích. Kvůli značnému rozsahu tématu přináší tento Speciál informace o sedmi z nových členských zemí, další státy představíme ve Speciálu příští týden. Připomínáme, že jednotlivé členské státy - z pohledu jejich daňových systémů a podmínek pro investování - představujeme v pravidelném seriálu Profitu už od začátku letošního roku.