Tuzemští podnikatelé našli v Itálii silné evropské odbytiště. Obchodní výměna roste nejvyšším tempem za posledních deset let a daří se i vzájemným investicím. Itálie tak patří mezi šestici nejvýznamnějších obchodních partnerů České republiky.
Fakta vyplývají z aktuální analýzy Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) a Komerční banky.
Itálie je s podílem 3,77 procenta šestou nejvýznamnější exportní destinací tuzemských podniků. Růst českého vývozu do Itálie podle studie vzrostl za poslední rok o téměř 12 procent. To je výrazně více, než je průměrná míra růstu tuzemského exportu (7,5 %).
Hlavní položkou exportu do Itálie jsou automobily a jejich příslušenství, které tvoří 18 procent, následuje vývoz z kategorie IT a strojů či zařízení pro průmysl.
Země, kam nejčastěji směřoval český export v roce 2015 | ||
---|---|---|
Pořadí | Země | Podíl v % |
1. | Německo | 32,31 |
2. | Slovensko | 8,15 |
3. | Polsko | 5,39 |
4. | Velká Británie | 5,29 |
5. | Francie | 5,13 |
6. | Itálie | 3,77 |
Pramen: AMSP ČR, ČSÚ
Itálie patří mezi největší obchodní partnery Česka i z pohledu importu (podíl 4,1 %), čímž si udržuje pozici pátého největšího dovozce do ČR.
I tempo růstu dovozu z Itálie (11,3 %) převyšuje celkovou míru růstu importu (8,6 %). Na rozdíl od českého exportu je automobilový byznys až na druhém místě, nejvíce se k nám dovážejí stroje a zařízení (12,3 %).
Pozitivní bilance
Obchodní bilance je z pohledu Česka pozitivní, export dosáhl celkem 147 miliard korun, zatímco import činil v posledním kalendářním roce 141 miliard korun.
Necelých 0,9 % ze všech investic do Česka od roku 1993 činí z Itálie investora pohybujícího v desítce největších zahraničních investorů v tuzemsku. Hlavním zájmem italských investorů je automobilový segment, strojírenství, finanční služby, energetika, chemie a potravinářský průmysl.
České firmy zakládají naopak v Itálii především obchodní pobočky. Mimo velkých producentů z automobilového průmyslu jsou investičně aktivní i naše malé střední firmy z oblasti spotřebitelského průmyslu, strojírenství nebo potravinářství.
„V dynamicky se rozvíjejícím obchodním vztahu s Itálií sehrál v poslední době významnou roli vývoj kurzu české koruny, ale také inovativní a kreativní nabídka ze strany českých firem. Z našeho pohledu je klíčové, že se na italském trhu úspěšně prosazují finální strojírenské výrobky včetně přesného strojírenství s vysokou přidanou hodnotou,“ okomentoval analýzu Leoš Souček, zástupce výkonného ředitele pro marketink a komunikaci v Komerční bance.
Vývoj exportu z Česka do Itálie
Vývoj importu z Itálie do Česka Zdroj: AMSP ČR, ČSÚ
Přečtěte si také:
Přebytek zahraničního obchodu stoupl meziročně o 5 miliard
Český vývoz do EU loni dál rostl