Ve věku 82 let zemřel rakouský automobilový průmyslník Ferdinand Piëch, který byl vnukem vratislavického rodáka Ferdinanda Porscheho, tvůrce proslulého vozu VW Brouk. Německá média v nekrolozích vzpomínají na Piëcha jako na legendu svého oboru, patriarchu starého střihu i upřímného milovníka automobilů.
Portál Focus uvedl, že Piëch v neděli zkolaboval v restauraci v bavorském Rosenheimu, kde byl se svou ženou. Po převozu do místní nemocnice zemřel, dodal web. Přesná příčina smrti známa není a ke skonu se zatím rodina oficiálně nevyjádřila.
Vídeňský rodák Piëch byl synem dcery automobilového průkopníka Ferdinanda Porsche Louisy a rakouského právníka a nacisty Antona Piëcha. Vystudoval strojní inženýrství na prestižní curyšské polytechnice a kariéru zahájil v automobilce Porsche jako konstruktér.
Piëch stál řadu let v čele koncernu Volkswagen a měl velkou zásluhu na jeho expanzi a dnešní podobě. V lednu 1993, kdy se Volkswagen zmítal v krizi a výrazně prodělával, byl Piëch zvolen šéfem koncernu VW. Podařilo se mu VW nejen stabilizovat, ale obrátit jej i na cestu na vrchol automobilového průmyslu. Za Piëchova vedení se koncern, do kterého na počátku 90. let patřily značky VW, Audi, Seat a Škoda, rozrostl o luxusní Bentley a výrobce supersportů Lamborghini a Bugatti. Volkswagen také vstoupil na pole výroby nákladních vozů, když v roce 2000 koupil první akcie švédské automobilky Scania a Piëch usedl do jejího vedení.
Vyhrál nejslavnější závod světa. Teď prototyp z Le Mans odpočívá u Liberce
V roce 2002, tedy v 65 letech, opustil Ferdinand Piëch místo výkonného ředitele Volkswagenu a zamířil do čela dozorčí rady, i nadále ale výrazně zasahoval do běžného chodu firmy. V roce 2006 se tak dostal do sporu s výkonným šéfem Volkswagenu, svým bezprostředním nástupcem Berndem Pischetsriederem. Rozdílné názory na další rozvoj firmy pak vedly k Pischetsriederově rezignaci. V čele VW jej v roce 2007 nahradil Martin Winterkorn, který naopak byl příčinou Piëchova odchodu z vedení VW. Piëch odmítal Winterkornovi prodloužit smlouvu, po své prohře, kdy řídicí výbor dozorčí rady vyjádřil Winterkornovi podporu, v dubnu 2015 odstoupil z funkce předsedy dozorčí rady.
Génius, naprostý profesionál |
---|
Podle předsedy odborů ve Škodě Auto Jaroslava Povšíka byl Piëch zásadovým člověkem a naprostým profesionálem. Za svého působení v čele koncernu Volkswagen položil základy nového trendu, řekl Povšík. „Byl tvrdý, zásadový, přesný jako stroj. Co se týče vývoje automobilů, do věcí hodně zasahoval,“ uvedl Povšík. O Piëchovi bylo podle něj třeba známo, že neměl rád klimatizaci a málo spal. Povšík byl i svědkem toho, jak spánkový deficit doháněl v letadle. „Měli jsme spolu velmi nadstandardní vztahy, protože mě vlastně do Škodovky vybral. Spolupráce s ním byla perfektní. Byl přísný, tvrdý, ale byl to jeden ze dvou géniů, s nimiž jsem se v životě setkal,“ řekl někdejší šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek. Druhým géniem byl podle něj americký miliardář a spoluzakladatel softwarového gigantu Microsoft Bill Gates. Piëch byl podle Kulhánka fantastickým člověkem. „Bylo hodně lidí, kteří ho neměli rádi, ale já s ním měl vynikající vztahy,“ uvedl. Kulhánek byl předsedou představenstva Škody Auto v letech 1997 až 2004, poté byl ještě tři roky předsedou dozorčí rady. |
„Existují lidé, kteří se již za svého života stanou mýtem, a nelze pochybovat o tom, že Ferdinand Piëch byl takovým mužem. Patriarcha starého střihu. Byl si vědom své moci a často byl vzteklý, dokázal být ješitný a mstivý - byl mužem, kterému se vcelku líbilo, že se jej lidé více bojí, než aby jej milovali,“ napsal v komentáři list Süddeutsche Zeitung.
Podle Bildu s Piëchem odchází kus „německých hospodářských dějin“. „Byl posledním manažerem autoprůmyslu, který automobily sám konstruoval,“ napsal deník. Také podle zpravodajského serveru Spiegel Online patřil Piëch desítky let k „nejdůležitějším osobám ve Volkswagenu“. „Po určitou dobu se jeho moc zdála být neomezenou,“ zhodnotila působení Piëcha v koncernu VW agentura DPA. „Piëch byl považován za mocnou šedou eminenci, která v zákulisí tahá za nitky,“ doplnila k jeho pozdějšímu působení ve firmě.
List Handelsblatt označil vídeňského rodáka za „velkého vizionáře“. „Když Ferdinand Piëch v roce 1992 nastoupil jako předseda představenstva (v sídle VW) ve Wolfsburgu, byl Volkswagen v krizi. Kontroverzní patriarcha má velký podíl na tom, že se později z VW stal globální koncern,“ napsal ekonomický list. Piëch se ovšem předsedou představenstva stal v lednu 1993.
Čtěte také:
Úkol pro nové porsche: přesvědčit zákazníky, že elektromobily jsou sexy
Volkswagen postaví novou továrnu v Turecku. Bude se v ní vyrábět i Škoda