Podnikatelek je v České republice málo. Z celkového počtu podnikatelů tvoří jen slabou třetinu. Zatímco v devadesátých letech se jich do podnikání pouštělo daleko více, poslední dobou se - ve srovnání s muži - do byznysu příliš nehrnou.
Při hledání odpovědi na otázku - proč tomu tak je, se ukázalo, že něžnému pohlaví na cestě k podnikání zamotávají krok křehké nitky souvislostí.
Například slabá podpora partnerů, vlády, ale také tradiční pohled na dělení rolí mezi muži a ženami.
Ženy v podnikání spatřují především šanci, jak skloubit péči o děti s vlastní realizací. Zdálo by se, že klíč k tomu, jak je v tom podpořit, se našel rozšířením služeb školek a alternativních variant péče o děti. Tak jednoduché to ale není. Je tu ještě jeden háček.
Houstnoucí konkurenční prostředí je totiž dalším břemenem, se kterým se musejí ženy vyrovnávat. Zatímco v devadesátých letech začít podnikat nebylo drahé, dnes se bez větších peněz už začínat nedá. Také zkušenosti podnikatelek z Moravské asociace manažerek a podnikatelek ukazují, že ženám peníze na rozjezd často chybí. Rovněž skutečnost, že ženské podnikání nemá takovou váhu, jim situaci neusnadňuje. Jen stěží totiž hledají podporu, jak peníze získat. To zčásti vysvětluje, proč nejčastěji podnikají v investičně nenáročných oborech, jako jsou kosmetika, účetnictví či poradenství.
Vymanit se z okovů domácností by jim tedy usnadnila hlavně finanční podpora. V tom, jak najít peníze na start, jim pomáhají také projekty na podporu podnikání žen. Těm ale vláda řekla stop. Proto se vládní krok ušetřit na ženách jeví jako kontraproduktivní. Spíše to naznačuje, že aktivity žen se v naší společnosti tradičně opomíjejí. Jistě, snaha o rozšíření alternativ péče o děti dává naději, že podnikatelky si budou moci lépe svůj čas zorganizovat a dostanou tak prostor k seberealizaci. Ale to si bude vyžadovat také ještě nějaké další investice. Obávám se, že navrhovaná opatření nebudou dostačujícím důvodem pro ženy, proč začít.
Ženy v podnikání vidí šanci, jak skloubit péči o děti s vlastní realizací.