Menu Zavřít

ŽENY NA SÍTI DOHÁNĚJÍ MUŽE

30. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Blížíme se ke konci propasti, brzy bude na webu třetina Čechů

Feministky mohou mít radost. Skóre mužů a žen surfujících na českém internetu se začíná vyrovnávat. Je to jedna z mála oblastí, ve které se můžeme poměřovat s vyspělým světem. Nadšení našich ochránkyň ženských práv nemůže být takové jako ve Spojených státech, kde ženy na síti dokonce převládají. Poslední zářijový průzkum českého internetu, pořádaný společnostmi Markent a Deloitte & Touche, který má týdeník EURO k dispozici, potvrzuje stále malou oblíbenost mezinárodní počítačové sítě u Čechů ve srovnání s ostatními evropskými státy. Podíl tuzemských uživatelů vůči celkové dospělé populaci, kteří internet používají častěji než jednou týdně, překročil osm procent. Jeho obliba i přes mohutné reklamní kampaně velkých společností, například Českého Telecomu, neroste tak rychle jako v minulosti. Někteří experti poslední vývoj srovnávají se známou teorií „překlenutí propasti . Počet již zmíněných častých uživatelů činil v září přibližně 616 tisíc, zatímco letos v dubnu to bylo mírně přes 450 tisíc. Daleko masivnější tempo růstu ale zaznamenala kategorie příležitostných návštěvníků, kteří na internet vstupují maximálně jednou týdně. Jejich množství se za uplynulý půl rok vyšplhalo ze 751 tisíc na 1,13 milionu lidí, což představuje patnáct procent populace. Pro marketingové a obchodní manažery je podstatně důležitější první údaj, neboť tato skupina je cílovou pro veškeré komerční aktivity na internetu. Navíc by se pravděpodobně dala označit pojmem „skuteční uživatelé . „Proti sousednímu Německu či skandinávským státům stále zaostáváme, připomíná náskok severských zemí, který je patrný ale i například oproti Velké Británii, Jiří Donát z české pobočky společnosti Deloitte & Touche. Ve Finsku, Švédsku či Norsku se odhaduje penetrace internetem přes padesát procent. Muži brousící na internetu zatím stále převládají, ale podíl žen se zvyšuje. Využívání mezinárodní pavučiny tím začíná respektovat skutečné demografické rozdělení společnosti. Zatímco v dubnu se něžné pohlaví mezi uživateli objevovalo ze čtyřiceti procent, ze zářijového průzkumu je patrný mírně rostoucí trend, když sledovaná hodnota dosáhla 45 procent. Masa nedotčených. Tajemství webu a možnosti elektronické pošty tak zatím zcela neobjevilo téměř osmdesát procent Čechů. Smutný výsledek. Mnozí odborníci přirovnávají současnou situaci v ČR ke známé teorii týkající se internetu, „překlenutí propasti (Crossing the Chasm). Její podstata spočívá v silném vzestupu oblíbenosti nějaké nové služby na internetu krátce po jejím zavedení, kterou zajišťuje skupina technologických či jiných nadšenců. Ti v podstatě musí vyzkoušet cokoliv nového a reagují rychle. Pak následuje podle autora teorie, Američana Geoffreyho A. Moorea, období, ve kterém je zvýšení oblíbenosti služby či produktu slabší, nebo dokonce žádné. Taková mezera, propast, je dána určitou dobou, jež potřebuje druhá skupina pragmatiků k objevení novinky a především k přesvědčení, že se jim bude k něčemu hodit. Tito uživatelé představují poměrně rozsáhlou část veřejnosti, a tudíž hrají v dalším osudu služby podstatnou roli. Protože pokud si nedokáže získat trvalou klientelu právě mezi pragmatiky, nemá dlouhodobější šanci přežít. Ve sportovní terminologii startovní pole uzavírají konzervativci, kteří „běží v těsném závěsu za pragmatiky. Teorie byla konstruována a funguje především pro jednotlivé produkty. Lze ji však při určitém zobecnění aplikovat rovněž i na celý internet jako novou službu. V propasti. „Růst uživatelů českého internetu je letos velmi pomalý oproti loňským rokům. Myslím, že jsme někde v takzvané propasti, uvádí zakladatel a majoritní vlastník nejnavštěvovanějšího tuzemského portálu Seznam Ivo Lukačovič. Podobný názor zastává i Pavel Sodomka z konkurenčního Atlasu. „V minulosti jsme měli každoročně přibližně dvojnásobný nárůst návštěvnosti. Nyní je toto zvýšení relativně nižší, dodává Lukačovič. Jiří Hlavenka z vydavatelství Computer Press, který provozuje mimo jiné i on–line obchodní dům Vltava.cz, upozorňuje: „Je to jenom jeden z tisíců různých úhlů pohledu. Jakékoliv zobecnění s sebou nese jednoznačné zkreslení. Pravdou zůstává, že ve Spojených státech se nyní rozšíření internetu pohybuje podle různých průzkumů a studií okolo padesáti procent populace. Takřka nikdo si nepamatuje, jestli byla vůbec pomyslná propast patrná. Podstatnou měrou k tomu přispělo rozpumpování technologického sektoru díky euforii na akciových burzách v Americe. V současné době však v Čechách zcela určitě stojíme před dalším rozšířením počítačové pavučiny mezi širší veřejnost nebo, chcete–li, mezi pragmatiky. Probouzení molochů. Zpomalený vývoj v letošním roce zatím působí paradoxně v souvislosti s několika cílenými mediálními kampaněmi a podpůrnými akcemi zaměřenými na popularizaci internetu. Kromě marketingového útoku nejdříve portálu Centrum.cz prostřednictvím televize a poté reakce Seznamu se do povědomí uživatelů snaží dostat i mohutné firmy. V posledních týdnech na nás z obrazovek útočí reklamy telekomunikačních gigantů Českého Telecomu a Contactelu, které takřka ve shodnou dobu zahájily provoz svých nových portálů Quick.cz a Redbox.cz. Rozjely tak postupný atak na dosavadní špičku, kterou prakticky stabilně tvoří zavedená trojice internetových vyhledávačů Seznam, Atlas a Centrum. Experti ale nedávají velkým společnostem příliš mnoho šancí. Odvolávají se na vývoj v kolébce webu, ve Spojených státech, kde zisku mezi vyhledávači dosahují maximálně dva nebo tři první hráči. Na druhé straně se hovoří o dalších nových potenciálních projektech, zejména pak v souvislosti s mobilními operátory. „Prý něco chystá EuroTel, uvedl šéf firmy Seznam Lukačovič. Miliony nestačí. Český Telecom podobně jako Contactel je ochoten na propagaci svých nových portálů vydat desítky milionů korun. „Mám mnohem větší strach z nějaké malé úplně nové firmy než ze společnosti s miliony v kapse, reaguje Sodomka z Atlasu. „Jsem velký pesimista ohledně účinnosti mimointernetové reklamy na čistě internetové produkty. Rozhoduje dle mého názoru reklama v prostředí internetu, kde jsou existující portály těžké váhy. Mají k dispozici každý měsíc desítky milionů reklamních bannerů (proužkové reklamy) zdarma. Konkurence to musí platit, prohlásil Hlavenka. Cestou z přeplněného trhu bude určitá specializace, která pomůže jednotlivým společnostem najít svoji cílovou skupinu. Zároveň tak může získat lepší podmínky pro prodej reklamních prostorů na svém portálu. Ten je totiž zatím jejich jediným zdrojem příjmů.

  • Našli jste v článku chybu?