Švédský sporťák příliš nesportuje
Být originální je hezké. Mít natolik něco jiného než ostatní, aby se hlavy kolemjdoucích otáčely, to je příjemný pocit. Aby dnes člověk mohl jezdit v autě, kterého importéři značky do Česka nenavozili desítky tisíc, je nutné pečlivě vybírat. A je-li něco zaručeně originální, je to švédská značka Saab. Těch se do republiky vozí jen pár a pokud má auto nějaký ten spoiler či křivku navíc, atraktivita je předem daná.
Možnost vyzkoušet si 9-3 v nesilnějším provedení TurboX byla lákavá už jen proto, že vozy severské značky mají pověst velmi kvalitních a precizně zpracovaných automobilů. Celkový dojem je ale rozporuplný.
Exteriér 9-3 je zajímavý. Jde trochu proti současným trendům, nehýří diodami v osvětlení, nemá obří masku chladiče a auto je na dnešní poměry poněkud více hranaté. Zato ale design hovoří jednotným jazykem, agresivita, odpovídající nejrychlejšímu modelu v nabídce je přítomná jak v liniích světlometů, tak i v navazujících křivkách karoserie a spoilerů. Dojem, jakým působí 9-3 zvenčí, je dostatečně silný na to, aby se za ním kolemjdoucí ohlíželi.
Po nasednutí do vozu dobrý pocit ještě přetrvává. Design kapličky přístrojů, který je propojený se středovou konzolí, nemá u konkurence obdoby. Jedinečnost interiéru narušují jen velké kolíky zámků dveří, ty už jsou přeci jen poněkud přežité. Sedačky patří k těm nejpohodlnějším a obzvláštní zmínku zasluhují hlavové opěrky. Saab má v tomhle bodu prvenství, jeho opěrky jsou anatomicky nejpovedenější, nejpohodlnější ze všech, které jsem měl možnost vyzkoušet. O to víc zamrzí, že sedačka se při zavrtění rozvrzá. Bohužel, podobným problémem trpěl i předfaceliftový model 9-3, testovaný již dříve.
Označit auto slovem „sportovní“ je dvousečná zbraň. Automaticky se totiž zvýší nároky řidiče na jeho chování na silnici. A začne se srovnávat. Výkon šestiválce o objemu 2,8 litru dosahuje 280 koní. Na papíře jde o slušnou hodnotu slibující zajímavé svezení. V reálu je však ještě nutné, aby téměř třem stovkám koní sekundovala převodovka, podvozek, řízení a brzdy. Teprve jejich sladění dá dohromady sportovní auto. Podvozek 9-3 je na vynikající úrovni. Haldex poslední generace mezi nápravami umožňuje motoru naplno využívat výkonový potenciál, přičemž vůz sedí na silnici sebejistě a i v mezních situacích se chová čitelně. Jenže u řízení začínají problémy. Ve srovnání s cenově podobným BMW 335i je gumové, nečitelné a nekomunikativní. Stejně tak brzdy by potřebovaly dost navíc. Pro obyčejné auto sice stačí, ale sport chce víc. A šestistupňový automat, který při běžné jízdě řadí naprosto hladce a precizně, si při kickdownu i v sekvenčním režimu mezi změnou rychlostí dává pauzu na kafe. Ze sportovního charakteru tak zůstává jen zvuk motoru, hnaný přes laděný výfuk. Sám o sobě je sice příjemný, ale to málokoho uspokojí.
Saab 9-3 Sport combi TurboX je spíše než cokoliv jiného rychlý kombík s laděným výfukem. Sportovní charakter tohle auto nemá a vlivem řízení a pomalé převodovky nikdy mít nebude, i kdyby se majitel rozhodl brzdám pomoci výměnou za lepší. Bohužel, auto se příliš nehodí ani na pravidelné rychlé cesty do práce, tedy pokud člověk není zaměstnaný u ropné společnosti. Spotřeba šestiválce je totiž až abstraktní. Po městě si auto řekne o nekompromisních dvacet litrů na sto kilometrů, pokud vypne řidič klimatizaci, světla, rádio a na každou křižovatku bude dojíždět brzdou motorem, možná se dostane za všeobecné nenávisti kolemjedoucích pod osmnáct litrů. Celkově je v kombinaci možné dosáhnout tak třinácti až čtrnácti litrů na sto kilometrů, spíše více, pokud bude řidič byť i jen minimálně využívat výkonového potenciálu vozu. Zkrátka auto žere i trávu kolem cesty, jak se lidově a trefně říkává. Bohužel, přestože test 9-3 s naftovým dvoulitrem dopadl diametrálně odlišně, tohle TurboX se nepovedlo. Je nutné jej srovnávat dle ceny, a tam například se zmiňovaným BMW 335i nebo s Mercedesem třídy C či A4 konkurenčně neobstojí.
klady
originalita
design
skvělá anatomie sedaček
zápory
vrzání sedačky řidiče
cena
pomalá převodovka
spotřeba
řízení
tabulka:
Saab 9-3 Sport combi TurboX
motor: přeplňovaný vidlicový šestiválec
objem: 2792ccm
výkon: 206 kW/280 k
převodovka: automatická šestistupňová
zrychlení: 7,5
maximální rychlost 245 km/h
cena 1 419 000 Kč - testovaný vůz