Menu Zavřít

ZETORY Z TRAKTORU

24. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Motokov je v ostrém sporu s Revitalizační agenturou

Oživování brněnského Zetoru by mělo začít založením dceřiné firmy Revitalizační agentury pod názvem RA Traktor, s. r. o. Ta by měla zajistit, že se budou v Brně i nadále vyrábět zetory. Nová společnost by si měla obdobně jako Osinek ve Vítkovicích pronajmout kapacity Zetoru, dodat veškeré vstupy potřebné pro výrobu traktorů a ty nakonec prodat. Po celou dobu výroby by zásoby, polotovary i nevyexpedované výrobky zůstávaly v majetku RA Traktor. Veškeré nové finance by tak byly mimo krachující firmu, která je za současných podmínek neúvěrovatelná. Navíc věřitelé Zetoru by nemohli peníze stáhnout a uspokojit své pohledávky bez ohledu na potřeby výroby, jak se stalo se státní pomocí v rozsahu více než miliardy korun, kterou dostaly loni na podzim Vítkovice. Motokov na zadních. Tuto verzi však jednoznačně odmítá rozhodující vlastník Zetoru, kterým je Motokov International. Tvrdí, že projekt neřeší odvrácení konkursu, a dokonce vystavuje vedení Zetoru riziku trestního stíhání, pokud by jeho členové přistoupili na práci ve mzdě. Miroslav Zámečník z Revitalizační agentury tvrzení, že agentura navrhuje jakési tunelování Zetoru pomocí práce ve mzdě, velmi ostře odmítá. Tvrdí, že Zetor by o žádné peníze nepřišel. Z výnosů by byl placen pouze velmi omezený krizový management a veškerý zbylý zisk by putoval do mateřské společnosti. Že nejde o definitivní řešení problémů Zetoru, však připouští. Nicméně podle jeho názoru je třeba nejprve zajistit, že se budou vyrábět traktory, a teprve fungující firmu je možné úspěšně restrukturalizovat a posléze prodat zahraničnímu partnerovi. Turci pod Brnem. Firma je ve zcela kritické situaci. Jen loňská provozní ztráta dosáhla zhruba 1,2 miliardy korun a vlastní jmění kleslo na minus 250 milionů korun. Výrobní haly jsou prázdné, nevyrábí se pro naprostý nedostatek provozních prostředků. Šance zachytit začátek jarní sezony, tedy hlavní období, kdy se nejlépe prodávají traktory, je už jen teoretická. Jediným výsledkem dosavadních jednání o záchraně je skutečnost, že byly staženy již všechny návrhy na konkurs, a Zetoru tak zatím nehrozí osud nedaleké Královopolské. Existují dokonce vážní zájemci o brněnskou traktorku. Tím nejvážnějším je podle informací týdeníku EURO významná turecká firma, které končí licence na výrobu a prodej traktorů Ferguson, a tak hledá náhradní produkt. První jednání mezi tímto zájemcem a Motokovem již proběhla. Právě zde je patrně základní příčina ostrého sporu o celou koncepci revitalizace Zetoru. Motokov by totiž chtěl, aby se před prodejem konalo vyrovnání, kdy by věřitelé dostali pětačtyřicet procent ze svých pohledávek, což by bylo možné v případě poskytnutí rozsáhlé státní garance. Potom by za svůj balík akcií dostal ještě slušně zaplaceno. Hovoří se o pěti stech milionech. To Revitalizační agentura nechce připustit a trvá na tom, že i Motokov musí nést důsledky toho, jak firmu v uplynulém období řídil. Ve zbylých otázkách však nejsou velké rozpory. I Revitalizační agentura souhlasí například s tím, že Motokov zůstane výhradním distributorem, a jeho afilace ve světě tak budou moci i nadále vydělávat na prodeji a servisu zetorů. A to i přesto, že agentura má podezření, že krachující podnik v minulém roce dokonce výrazně úvěroval afilace Motokovu, protože pohledávky z obchodního styku zůstávají stále na stejné úrovni, ačkoli odbyt prudce poklesl. Platy nejsou na dohled. Problémem návrhu Revitalizační agentury je, že neřeší staré dluhy, především z nevyplacených mezd, a nenabízí dodavatelům konkrétnější šanci, že se dostanou ke svým penězům. Přitom se předpokládá, že budou dál dodávat, tentokrát pro RA Traktor. Podle Zámečníka lze tyto otázky řešit po spuštění výroby a je možné očekávat, že i dodavatelé dostanou nějakou část ze svých pohledávek, i když to nebude oněch pětačtyřicet procent, které by získali při vyrovnání řízeném soudem. Je však otázkou, zda všichni budou ochotni dál dodávat za další peníze, když nebude jasné, co se stane s jejich starými pohledávkami. Totéž platí o dělnících, kteří těžko pustí z fabriky jediný traktor, když jim firma dluží mnohatisícové částky. Každopádně největší překážkou pro zahájení oživovacích pokusů je současný ostrý konflikt mezi Motokovem a Revitalizační agenturou. Bez Motokovu nelze uzavřít smlouvu s RA Traktor a zejména zajistit odbyt velké části produkce. Agentura se sice domnívá, že je schopna prodat pět tisíc traktorů v letošním roce, neříká však, jak ani jakým způsobem zajistí jejich servis v případě absolutní roztržky s Motokovem. Na druhé straně neústupnost Motokovu může vést jen ke konkursu bez naděje na budoucí obnovení výroby. Takový vývoj by mohl mít i na něj samotný velmi negativní vliv a mohl by ohrozit jeho životaschopnost. Spoléhat se přitom na to, že má za sebou potencionálního tureckého partnera, se může brzy ukázat jako velmi krátkozraké. Experti z konsorcia Latona a Lazard, kteří agenturu spravují, se totiž díky svým velmi dobrým kontaktům na turecké obchodní kruhy mohou dohodnout s případným partnerem mnohem lépe než samotný Motokov.

  • Našli jste v článku chybu?