Stejně jako letní dovolenou je možné reklamovat i tu zimní. Pokud cestovní kancelář nebo zprostředkovatel zájezdu nedodrží to, co bylo při nákupu dovolené slíbeno, má zákazník nárok na slevu z ceny. K úspěšné reklamaci jsou však potřeba nejen důkazy, ale i včasné vznesení nároku.
Zapamatujte si: Občanský zákoník zaručuje klientům cestovních kanceláří, že jim musí být poskytnuty přesně takové služby, které byly uvedeny ve smlouvě o zájezdu nebo které byly přislíbeny v nabídce v katalogu nebo na internetových stránkách pořadatele. Zda se jedná o letní či zimní dovolenou, není podstatné. |
„Pokud si například zákazníci objednají ubytování v konkrétním hotelu, který má být přímo u sjezdovky, ale jsou ubytování v hotelu jiném, horším a vzdálenějším, mohou zájezd reklamovat a žádat slevu. Ta se obvykle pohybuje od pěti do pětadvaceti procent z ceny zájezdu v závislosti na závažnosti nedostatků. Kromě toho mohou požadovat také proplacení nákladů na dopravu na sjezdovku, které v souvislosti s uvedenými komplikacemi vznikly,“ říká právník Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz.
Skipasy na českých horách letos podraží jen mírně, v průměru vyjdou na 599 Kč
Jak postupovat při reklamaci dovolené
Postup u reklamace zimní dovolené je v podstatě stejný jako při reklamovaní letního zajedu. „Doporučuji zaslat cestovní kanceláři či pořadateli písemnou reklamaci včetně kopií účtenek za dodatečné náklady a vyčkat na její vyjádření. Jestliže postoj cestovní kanceláře či pořadatele bude negativní nebo žádný, musíte reklamaci urgovat,“ radí právník.
Aktuální situaci na horách sledujte na webu NaSvah.cz
Jestliže se ani po opakovaných urgencích protistrana nevyjádří, může se poškozený zákazník obrátit na právníka a případně na soud.
Aby však bylo reálné odškodnění získat, je potřeba zajistit důkazy, které vady, na něž si klient stěžuje, skutečně dokazují.
Zapamatujte si: Důkazním materiálem pro reklamaci dovolené mohou být fotografie a videonahrávky či výpovědi svědků. Důležité je také uchování nabídky, na základě které byl zájezd zakoupen, například snímek webové stránky, konkrétní katalog od cestovní kanceláře nebo leták propagující zimní dovolenou. |
NAŠE RADA: Zpozdil se váš let? Víme, jak získat nejvyšší možné odškodnění
Reklamace hotelu, pokoje i sjezdovky
Reklamovat na zimním zájezdu pak lze v podstatě vše, co bylo v rozporu s nabídkou.
Nejčastějším problémem bývá jiný hotel, než byl v nabídce, nebo jiná vzdálenost hotelu od sjezdovky.
Důvodem k reklamaci může být také vybavení pokoje. Například toaleta společná pro více pokojů místo inzerované soukromé na pokoji.
Příčinou nespokojenosti může být i stravování, třeba pokud namísto teplých servírovaných večeří byl pouze studený raut.
Reklamovat lze i vybavení hotelu (slibovaný vnitřní bazén byl uzavřen).
Nedostatečné v porovnání s nabídkou mohou být samotné služby hotelu, například pro děti měl být připraven program, ale nebyl. V neposlední řadě lze reklamovat také počet hvězdiček hotelu.
Zapamatujte si: „S reklamací zimní dovolené by nespokojený zákazník neměl otálet. Reklamaci je nutné uplatnit nejpozději do třiceti dní od skončení zájezdu,“ upozorňuje právník Novák. V opačném případě by protistrana mohla namítnout promlčení nároku a odškodnění s tímto zdůvodněním nevyplatit. Reklamaci musí pořadatel vyřídit nejpozději do třiceti kalendářních dnů. |
Plánujete dovolenou? Spočítejte si na naší kalkulačce, na kolik dní dovolené máte nárok
Nespokojenost se zimní dovolenou, zejména pokud se jedná o vícedenní pobyt, můžete řešit ještě v jejím průběhu. Ke zjednání nápravy každopádně určete lhůtu.
Když pořadatel ve stanovené lhůtě vadu nenapraví, můžete se o nápravu postarat sami a naúčtovat si účelně vynaložené náklady. Příkladem může být doprava osob, zavazadel a lyží do horské chaty.
Můžete si zajistit jiný odvoz a výdaje si následně od pořadatele zájezdu nechat proplatit.
U vad, které nelze na místě vyřešit, například chybějící bazén, zbývá pouze právo na finanční kompenzaci.
TIP: Neoficiálním vodítkem pro odškodnění při reklamaci zájezdu je Frankfurtská tabulka slev. Její znění najdete zde.
„S platností nového občanského zákoníku platí, že zakoupení zájezdu není podmíněno podepsáním smlouvy o zájezdu. Nově stačí, pokud vám pořadatel zájezdu dodá potvrzení o zájezdu, ve kterém budou vyjmenovány údaje o pořadateli, sjednaných službách, cenách, platebních podmínkách, podmínkách storna zájezdu a způsobu uplatnění reklamace. Tyto údaje musí mít zájemce o dovolenou k dispozici ještě před jejím uhrazením,“ upozorňuje server Skrblík.cz.
Reklamovat zimní dovolenou můžete sami, využít ale můžete nabídku i komerčních firem, které se reklamacemi zabývají. Počítat však musíte s tím, že zaplatíte část peněz z vymožené částky. Nejčastěji do 30 procent uznané kompenzace.
Čtěte také: