Menu Zavřít

ZISK AŽ NAPŘESROK

2. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Do dubna odejde polovina zaměstnanců

Čerpací stanice s červeným logem Benzina by měly v příštích měsících výrazně zlepšit své služby. Vyplývá to z podnikatelského záměru, který schválila 30. července valná hromada akciové společnosti. Podnikatelský plán a krizový scénář ř ízení přijala firma zejména proto, aby se konečně dostala ze ztráty.

Nový management firmy, který si do ní mateřský Unipetrol dosadil koncem dubna, si stanovil i další smělé úkoly. Do roku 2001 chce v Benzině zvýšit produktivitu práce na dvojnásobek, na trhu pohonných hmot jí udržet alespoň nynější podíl a dosáhnout toho, aby motoristé u firemních čerpadel více využívali její platební karty. Podle stanoveného plánu by měly tyto bezhotovostní platby pokrýt nejméně třicet procent tržeb. Už dnes je to ovšem 26 procent.

Do dubna příštího roku opustí firmu 260 zaměstnanců, a jejich počet se tak sníží na polovinu. Režijní náklady by se do tří let měly snížit o dvacet procent a přínosem by měl být i prodej nepotřebného majetku. Společnost prodá některé sklady a budovu ve Vysočanech, tržní hodnotu tohoto majetku přitom odhaduje na více než 685 milionů korun. Po analýze efektivity jednotlivých čerpacích stanic se zřejmě zbaví některých čerpadel, jiná však hodlá nakoupit.

Vedení firmy nicméně upozorňuje, že efekt těchto kroků nebude okamžitý. Finanční ředitel Josef Mráz očekává zisk až napřesrok. „Kvůli vysokým finančním nákladům se zřejmě příští rok ještě ze ztráty nedostaneme, kladný výsledek však předpokládáme za rok 2 001,“ uvedl.

Lehce do minusu, těžce ven.

Ztrátu Benzina vykazuje už od roku 1997. Loňský propad ve výši 410 milionů korun firma zdůvodnila sníženou spotřebou benzinů a rostoucími odpisy, které vyplynuly z razantních investic minulých let. Do modernizace čerpacích stanic a výstavb y nových čerpadel vložila Benzina přes sedm miliard korun a z potíží se splácením úvěrů jí nakonec musela pomoci její mateřská společnost Unipetrol. Na restrukturalizaci dluhů vydala koncem minulého roku patnáctileté dluhopisy za dvě miliardy korun.

Generální ředitel Unipetrolu Pavel Švarc, který je od dubna i předsedou představenstva Benziny, považuje minulé investice firmy za příklad toho, jak je možné vyhazovat peníze. „Rekonstrukcí prošly všechny čerpací stanice bez ohledu na to, zda jsou v ýhodně položené a zda lze u nich očekávat zisk,“ řekl. Náklady byly podle něj u některých tak vysoké, že to řádově převyšovalo zdravý rozum.

„Ze závěrů studie, kterou jsme si nechali zpracovat začátkem letošního roku a která se mimo jiné zabývala i dřívějším způsobem hospodaření, vyplynulo, že v rámci Unipetrolu potřebuje největší změny právě Benzina,“ uvedl Švarc. Ty podle něj nebylo možné provést s původním managementem firmy, a proto dubnová valná hromada většinu šéfů vyměnila. Nové ředitele si ovšem vybrali představitelé Unipetrolu. Tato mateřská firma vlastní 87 procent akcií, a Benzinu tak plně ovládá.

Ztracené pozice.

Ještě v roce 1997 měla Benzina na domácím trhu jednadvacetiprocentní podíl. Vloni ovšem klesl na sedmnáct procent a letos se situace nezlepšuje „Uvědomujeme si, že největší slabinou je kvalita služeb a přístup k zákazníkům,“ uvedl gen erální ředitel Svatopluk Sýkora. Podnikatelský plán proto počítá s kontrolou jednotlivých čerpadel, přičemž přístup k zákazníkům by měla vedle kontrolorů z Benziny posuzovat i nezávislá agentura. „Nejlepší nájemce chceme odměnit, ale s těmi nejhoršími se pochopitelně rozloučíme,“ tvrdí Sýkora. Obsluha čerpadel pracuje většinou na základě nájemní nebo méně často franšízové smlouvy, a Benzina tak nemá možnost ovlivňovat její chování stejně účinně, jako v případě, že by b yli jejími zaměstnanci. Ke 30. červnu vlastnila akciová společnost Benzina celkem 338 čerpadel.

Vzhůru do boje.

MM25_AI

Představitelé Benziny se domnívají, že firmě kazí dobré jméno i stejnojmenné pumpy státního podniku. Název Benzina si zachovaly jako důsledek rozdělení původního subjektu, který měl do začátku devadesátých let na domácím trhu monopolní postavení. Za tímco do akciové společnosti Benzina se později přesunuly perspektivnější pumpy, ve státním zbytkovém podniku zůstaly ty, u nichž se předpokládalo, že se buď zruší nebo prodají. Prodej státní Benziny, která na rozdíl od akciové používá místo červené ho nápisu zelené označení, nicméně dosud vázne kvůli jejímu zadlužení. Pro červenou Benzinu, která modernizovala všechna čerpadla, je ovšem nepříjemné právě to, že se na stejnojmenných, byť zelených pumpách státní Benziny nezměnilo vůbec nic. „Zákazníci často barvu značky nerozlišují,“ stěžuje si Sýkora. Akciová Benzina si proto podle něj nechá nyní zpracovat právní rozbor, jak ji stejnojmenná zelená značka poškozuje. „Požádáme o změnu její značky nebo najdeme jiné řešení,“ řekl. To, že by se přejm enovala červená Benzina, podle něj nepřipadá v úvahu.

Aktivnější než dosavadní postoj chce Benzina zaujmout i vůči konkurenci čerpadel, jež neodpovídají ekologickým předpisům. „Vnímáme to jako nekalou soutěž,“ upozornil Sýkora. Podle odhadů Benziny nyní ze zhruba dvou tisícovek prodejních míst nejméně tři stovky nevyhovují normám životního prostředí. Jejich nákladům a cenám prostě nemůžeme konkurovat,“ vysvětluje ředitel Benziny. Ani jedna pumpa, které nesplňuje ekologické předpisy, dosud nebyla uzavřena. Žádné ohrožení pro ně rovněž neznamenají udělované pokuty, které zatím v jednotlivých případech nepřevýšily deset tisíc korun. „Nechceme někoho udávat, ale spolu s dalšími prodejci sdruženými v Asociaci petrolejářského průmyslu a obchodu chceme skoncovat s tímto formáln ím přístupem a tlačit na to, aby postihy byly skutečně účinné,“ vysvětlil Sýkora.

  • Našli jste v článku chybu?