České rodinné firmy se více otevírají světu. Své potomky posílají na zkušenou a naopak více pouštějí lidi zvenku do vedení. Podle Davida Řehoře, ředitele rozvoje obchodu firemního segmentu v Equa bank, je to klíčové pro zdravý růst podniku. Ty nejzajímavější letos už počtvrté mohou soutěžit o titul rodinná firma roku.
Několik let se mluví o tom, nakolik jsou české firmy připravené na předání vedení další generaci. Dříve většina majitelů takové rozhodnutí odkládala na později. Změnil se jejich pohled?
První generace majitelů rodinných firem se již blíží do věku, kdy by mohli firmu předat svým dětem a uvědomují si naléhavost tohoto rozhodnutí. Postoj rodinných firem k nástupnictví se opravdu mění. Majitelé chápou nevyhnutelnost tohoto kroku. Oprávněně z něho mají obavy, proto se dlouho odhodlávají a snaží co nejlépe své potomky na předání připravit. Z pravidelného výzkumu mezi rodinnými firmami, který zveřejňuje Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR vždy při zahájení soutěže Equa bank Rodinná firma roku, vyplývá, že devět z deseti zástupců firem rozhodně souhlasí s tvrzením, že je nutné firmu předat ještě během života. Období předání je pro další pokračování rodinného podnikání naprosto zlomové. Téměř každá třetí firma totiž nepřežije první generaci zakladatelů.
Sledujete změny v tom, jak české rodinné firmy samy sebe vnímají?
Začínáme pozorovat, že rodinné firmy jsou stále otevřenější a nebojí se poslat svoje potomky na zkušenou do jiných společností. Celkem 68 procent dotázaných rodinných firem považuje tuto zkušenost potomků za důležitou. To je pro české rodinné podniky velmi dobrá zpráva. Dříve byly rodinné firmy více uzavřené a nebylo zvykem posílat potomky na zkušenou nebo naopak pouštět někoho zvenku do úzkého vedení. Zkušenosti odjinud jsou totiž předpokladem pro zdravý růst podniku. Zároveň přestává být tabu hovořit u rodinných firem o předání formou prodeje cizímu investorovi. O této variantě uvažuje 58 procent rodinných firem.
Co podle vás rodinné firmy nejvíce trápí?
Kromě zmiňované otázky nástupnictví pozorujeme velký nárůst nespokojenosti s přístupem k financování. Tradiční velké banky jsou totiž velmi konzervativní při poskytování financování a jsou svázány jasně danými produktovými kategoriemi. Často tak nejsou schopné vyjít vstříc specifikům rodinných firem. Protože zde spatřujeme velký prostor, poskytuje Equa bank klientům z řad malých a středních firem financování šité na míru potřebám každého zákazníka. Dále se rodinné firmy dlouhodobě potýkají s problémem získávání kvalitních zaměstnanců, kteří nejsou členy rodiny. Ještě vloni to považovala za problém každá čtvrtá firma. Letos to je více než třetina.
Jaké mají rodinné firmy možnosti, když hledají finance na své podnikání? Rozšířila se nějak škála nástrojů, které můžou využít?
Zejména v počátku podnikání využívá většina rodinných firem finanční zdroje pocházející právě z rodinného kruhu. Postupem času, po roce či dvou úspěšného podnikání, obvykle přichází pro firmu čas zamyslet se nad externím financováním tak, aby se mohla dál úspěšně rozvíjet. Velmi zajímavou novinkou je například podpora ze strany Českomoravské záruční a rozvojové banky (ČMZRB) ve formě ručení za úvěr v podobě takzvané M-záruky, která je nově zdarma. Equa bank má s ČMZRB uzavřenou smlouvu o spolupráci v této oblasti, a naši klienti proto mohou této zajímavé možnosti využívat.
Zastupujete jednu z relativně nových a drobných bank. Jak lákáte podnikatele od velkých finančních ústavů?
Klienti vyžadují profesionální přístup a kvalitní služby. To je pro nás samozřejmost, a ještě se snažíme nabídnout vždy něco navíc. Naším hlavním cílem je nabízet produkty šité na míru jednotlivým klientům. Standardně máme pro firemní klienty výhody a služby, na které jsou zvyklí z běžných nepodnikatelských účtů. Navíc nad námi nestojí nadnárodní mateřská společnost, která by nás svazovala pravidly a regulacemi. Dokážeme být vůči našim klientům velmi flexibilní.
Stanovili jste si cíl, kolik podnikatelů byste pro Equa bank rádi získali?
Počet klientů nemá pro nás tak velký význam. Je lepší mít sto tisíc klientů, kteří banku aktivně využívají, půjčují si od ní, platí kartami, než dvě stě tisíc klientů, kteří to nedělají. Proto není toto číslo tak důležité. Naši klienti s námi od začátku pracují a využívají naše služby. A to je pro nás důležité.
Jsou podle vašich průzkumů rodinné firmy pozitivní, co se týče budoucnosti? Jaké si stanovují priority?
Rodinné firmy vnímají svoji budoucnost pozitivně. Svůj podíl na tom má obecně optimistická nálada z dobré kondice českého hospodářství. Když jsme se rodinných firem ptali, jak odhadují vývoj tržeb, tak shodně téměř polovina počítá s růstem. Jen asi každá jedenáctá firma počítá s poklesem. Vidět to lze i na prioritách. Hlavní je pro české rodinné podniky zefektivnění fungování společnosti a nábor a udržení kvalitních zaměstnanců. To jsou dlouhodobě neměnné priority. Naopak stále více firem vnímá jako prioritu již zmíněné nástupnictví.
Rozbíhá se nový ročník soutěže pro rodinné firmy. Proč by se o ni měly firmy zajímat?
Soutěž Equa bank Rodinná firma roku pořádá Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Kromě Equa bank jsou partnery soutěže také společnosti LeasePlan, Deloitte a Nadační fond pro podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Spojení všech těchto subjektů přináší firmám, které se do soutěže přihlásí, možnost využít zkušenosti a know-how v oblasti rodinného podnikání. Finalisté také mimo jiné obdrží hodnotné ceny, ale především velmi dobrou příležitost se prezentovat veřejnosti, a získat tak velkou mediální pozornost. Vítězové loňských ročníků vždy po vyhlášení během galavečera pořádaného na Den podnikatelů říkají, že je to pro ně určitá satisfakce a opravdová odměna za práci v rodinné firmě. Když vidíme, jak si této ceny váží a jak se jí chlubí, tak nás to nesmírně těší.