Facebook bude muset už brzy zveřejňovat informace o svém hospodaření. To by ho mohlo přimět vstoupit už příští rok na burzu.
Foto: Archiv
Akcie provozovatele sociální sítě Facebook budou k mání na burze možná už od příštího roku. Vyplývá to z dokumentu, který poslala společnost investorům, od nichž by ráda získala až dvě miliardy dolarů, tvrdí britský deník Financial Times. O vstupu Facebooku na burzu se hovoří už dlouho.
Nově spustila spekulace o zahájení veřejného obchodování s akciemi Facebooku investice americké banky Goldman Sachs, která s fondy, jež spravuje, nalila do společnosti 450 miliard dolarů. Další miliarda a půl má přijít od investorů, kteří si podíl ve Facebooku koupí prostřednictvím speciálního fondu vytvořeného Goldman Sachs.
V souvislosti s touto investicí se objevily obavy, že Facebooku chce tímto způsobem obejít pravidla, podle nichž musí každá společnost, která má více než 500 akcionářů zveřejňovat podrobné informace o svém hospodaření.
Hranici pěti set akcionářů překročí Facebook do konce letošního roku, tvrdí zdroj agentury Bloomberg obeznámený s dokumentem zaslaným potenciálním investorům. Pak bude muset zveřejňovat všechna požadovaná finanční data. Právě tato povinnost by mohla podle analytiků Facebook přimět ke vstupu na burzu. Soudí tak ze zkušenosti společnosti Google, pro níž byla nová povinnost rovněž jedním z důvodů, proč se nakonec rozhodla nabídnout své akcie veřejnosti.
V dokumentu rozeslaném investorům Facebook některá čísla o hospodaření naznačil. Za loňských prvních devět měsíců dosáhl čistého zisku 355 milionů dolarů při celkových tržbách 1,2 miliardy dolarů. Za celý rok 2009 přitom vydělala firma 200 milionů dolarů při tržbách 777 milionů dolarů, cituje z dokumentu Bloomberg.
Většinu z těchto peněz Facebook získal z internetové reklamy. Jeho podíl na americkém trhu bannerové reklamy vzrostl z 6,6 procenta v roce 2009 na 9,4 procenta v roce 2010, odhaduje společnost EMarketer. Lídrem trhu byla v roce 2010 společnost Yahoo! s podílem 16,2 procenta. Podíl Googlu byl 6,7 procenta, vzhledem k tomu, že se soustředí především na reklamu spojenou s vyhledáváním.
Hodnota Facebooku se odhaduje na 50 miliard dolarů. Tuto částku odvozují analytici z hodnoty investice Goldman Sachs. Je přitom větší, než tržní hodnota některých zavedených firem jako třeba mediálního gigantu Time Warner.