PRAKTICKY BEZ KAPITÁLU ŠEL TOMÁŠ BOHATA DO ROZHODNUTÍ POSTAVIT SE NA VLASTNÍ NOHY A ZALOŽIT SI ŽIVNOST JAKO INSTALATÉR. JAKO PRVNÍ VĚC POTŘEBOVAL VŮZ, A TAK SÁHL PO INZERTNÍCH NOVINÁCH.
S instalatéřinou pomáhá začít desetiletý pick-up
Našel jsem nabídku na desetiletou Škodu Pick-up a jel jsem se na něj rovnou podívat. Druhý den jsem ho už měl doma,“ vzpomíná Bohata. Rozhodování bylo jednoduché: potřeboval vůz, který bude stát co nejméně peněz, bude spolehlivý, každý ho opraví a nebude nouze o náhradní díly. Dnes sice pick-up žádá pár servisních zásahů, na druhé straně ale spolehlivě vozí materiál díky jednoduché konstrukci na střeše, kterou si sám Bohata svařil. „Ujedu tak dva tisíce kilometrů měsíčně a zatím ta škodovka plní přesně to, co jsem od ní očekával. Je to beznákladové auto do začátku podnikání,“ spokojeně bilancuje svůj první živnostnický krok. Vážnější technická údržba je pro pick-up plánována na jaro 2004 - bude třeba vyměnit už hodně zkorodované prahy a lem zadního okna nákladového prostoru. U mechanika je ale vůz už dnes. „Chytil jsem díru v silnici a je třeba vyměnit celé rameno a tlumič,“ konstatuje Bohata. A teď se znovu ověřuje správnost jeho úvahy: oba díly jsou bez problému a okamžitě k mání a za třetinové ceny. Pro úsporu lze u desetiletého auta bez problému jít pro méně důležité komponenty třeba i na šrotiště: „Když mi odešel ventilátor u chladiče, měl jsem ho ze šroťáku za dvě stovky a nový by stál tak kolem tisícovky,“ argumentuje Bohata.
Škoda Pick-up
Rok výroby 1992
Motor 1.4
Stav tachometru 133 000 km
Kupní cena 38 tisíc Kč
SLOVO MAJITELE
Dva roky potřebuje udržet pick-upa pojízdným. Pak by měl kupovat nový. „Nejraději bych koupil samozřejmě zase škodovku, protože ta je tady doma a nikdy nebude mít problém se servisem. Ale takové auto - tedy rozměrově - zatím v nabídce automobilky není, a tak budu muset asi sáhnout k jiné značce. Možná bych uvažoval o Němcích, ale už nikdy nebudu mít tak laciný provoz a údržbu jako teď.“