Jaké jsou záměry Fordu s modelem Fiesta na českém trhu?
Bude vůz určen jen pro rodinné použití nebo i podnikání? Zeptali jsme se generálního ředitele importérství Ford Motor Company ČR Jana Laubeho.
Kolik vozů modelu Fiesta se v Česku prodalo od začátku devadesátých let?
Naše společnost, Ford Motor Company, jich prodala od začátku svého oficiálního působení, tedy od roku 1991, celkem 21 074 kusů.
HISTORIE MODELU FIESTA
Ford Fiesta je duchovním dítětem Henryho Forda II., který v roce 1972 přišel s vizí malého, lehkého, obratného a úsporného vozu. Studie nesla jméno Bobcat. O rok později, kdy svět naplno zasáhla ropná krize, dostal nejmenší automobil v historii Fordu absolutní podporu – a v roce 1976 tak přišel na svět Ford Fiesta, první vůz značky s pohonem předních kol. Jméno Fiesta, znamenající španělskou lidovou slavnost, nevzniklo náhodně. Už od začátku se totiž počítalo s tím, že vůz se bude vyrábět i ve Španělsku, kde Ford v Almussafes poblíž Valencie na zelené louce postavil novou továrnu. Z jejích montážních pásů sjíždí Fiesta dodnes. Základní verze první Fiesty měla motor 1,1 l/40 k, vážila jen 700 kilogramů a disponovala velkým zavazadlovým prostorem. To z ní spolu s malým aerodynamickým odporem a nízkou spotřebou (5,6 l/100 km při 90 km/h) rázem udělalo jedno z nejžádanějších aut na evropském trhu.
Jaké jsou prodejní výhledy Fiesty pro tento rok?
Za rok 2008 bylo v Česku zaregistrováno celkem 1655 Fiest. Dnes už ale nabízíme modely nové generace, podle mnohých odborníků nejlepší auto v segmentu – a to za cenu nižší než u předchozího modelu. Jsem přesvědčen, že nových Fiest letos prodáme – bez ohledu na vývoj českého trhu – více, určitě přes dva tisíce.
Jakým zákazníkům je vůz určen?
Fiesta je ideální „ženské“ auto, už pro svůj design, přehlednost a skvělou ovladatelnost. Logicky k němu tíhnou spíš mladší motoristé a v Česku slouží v pětidveřové verzi velmi často také jako rodinné auto.
Budete jej nabízet jen individuálním zákazníkům nebo i fleetovým jako referentský vůz?
Zájem o Fiestu mají obě skupiny zákazníků, individuální však převažují, fleetové prodeje se pohybují pod hranicí 20 procent.
Bude mít Fiesta homologaci N1, jako některé konkurenční malé vozy? Hodí se i živnostníkům?
Během února představíme v Česku Fiestu Van, což je ideální malý užitkový vůz pro menší firmy a živnostníky, který v sobě spojuje dva důležité parametry: velký prostor a nízkou spotřebu. A navíc přidává typický atribut každého evropského Fordu: radost z jízdy.
Jak hodnotíte celkové prodeje značky Ford v minulém roce?
Za rok 2008 jsme v prodejním žebříčku mezi importéry vybojovali první místo a s dosaženým výsledkem jsme více než spokojeni. Ford v Česku loni zaregistroval celkem 17 380 osobních a lehkých užitkových vozů – a to je mezi importéry absolutní historický rekord. Rozdíl mezi námi a druhým dovozcem činil téměř 2000 vozů a náš podíl na trhu se zvýšil na 8,5 procenta.
Jaké jsou plány pro tento rok?
Ještě není úplně jasné, jak se v současné složité situaci bude vyvíjet trh, a tak nebudu mluvit o konkrétních prodejních objemech. Chceme si ale z českého trhu ukousnout zase o kousek více; naším cílem je devítiprocentní podíl.