Mocnému lobbistovi se staly osudnými chyby, které nadělali jeho advokáti v transakcích pro pražský dopravní podnik
Když se v pražském byznysu a politice hovoří familiárně o Ivošovi, už dlouhá léta každý ví, o koho jde. Ikonická postava zla v české politice má stylový začátek kariéry, na jejímž počátku je manko v samoobsluze u Václaváku ve výši tři čtvrtě milionu korun. Z dnešního pohledu je to pakatel, z pohledu doby, v níž byla láhev kořalky pod padesát korun a deset deka uheráku za pět, je to famózní. Ivo Rittig si svůj trest nakonec ani nedoseděl, protože ho z vězení pustil na porevoluční amnestii Václav Havel.
Rittig prožil osmdesátá léta v prostředí veksláků a pasáků. Získané finanční zdroje mu následně dost usnadnily vstup do podnikání. Jednou z jeho větví byly aktivity společnosti Prospekta, která vlastnila luxusní butiky v Pařížské ulici. Tyto butiky rozjížděla a provozovala tehdejší Rittigova partnerka Lenka Vejvalková. V sousedství butiků Prospekty fungovala ve stejném byznysu společnost Carollinum Tamary Kotvalové-Bendlové. Dnes už bývalé manželky Petra Bendla.
A kamarádstvím sousedů z Pařížské začalo to, co skončilo čtvrtečním zatýkáním – Rittigův politický byznys.
Výtah do politiky Jak šla vzhůru kariéra bodrého hasiče Bendla, stál Rittig dost blízko na to, aby byl po ruce, když se vybíral kandidát na prvního středočeského hejtmana, a když byl Bendl hejtmanem zvolen, získal Rittig nejen klíče ke krajské kase, ale i vstupenku do nejvyšší politiky. Stal se jedním z mocných regionálních šíbrů, kteří spolu domlouvali obsazení míst ve vedení strany při kongresech a postrkovali svými figurkami ve státní správě. Protože to uměl i s pražskou dvojkou Janoušek– Hrdlička, stal se brzy nekorunovaným králem zákulisních hráčů ODS, bez nějž se nedalo dohodnout skoro nic. A musel to respektovat i pozdější premiér Mirek Topolánek, kterému se jistě moc nelíbilo, když Rittig získal silný vliv na chod ministerstev zemědělství a průmyslu, kde jako jeho tykadlo působil známý advokát Tomáš Jindra.
A když se po katastrofě v krajských volbách v roce 2008 třáslo křeslo pod Topolánkem, protože se proti němu postavila pražská organizace Pavla Béma, k němuž se přidal i skoro stejně mocný Petr Bendl, musel Topolánek couvat. Výměnou za křeslo ministra dopravy pro Bendla Topolánek zachránil sám sebe, ale ODS moc nepomohl. Rittig vstoupil na ministerstvo dopravy hlavním vchodem a dostal se opět k hodně tlustým penězovodům. I když jen nakrátko, protože Topolánkova vláda za pár měsíců padla. Během té krátké doby se stal Bendlovým náměstkem Bc. Zdeněk Žák, nedávný zemanovský ministr dopravy. Ten se na jaře 2009 pokusil odvolat z čela Českých drah Petra Žaludu a jeho management, za kterým stál premiér. A málem se mu to povedlo. Že by se to dělo bez Rittigova vědomí, asi nikdo z účastníků tehdejších událostí nepřepokládá.
Mimochodem vztahy se zemanovci jsou dosud nepopsanou kapitolou Rittigových aktivit. Řada dobře informovaných zdrojů signalizovala opakované kontakty Ivoše s Martinem Nejedlým či Vratislavem Mynářem po Zemanově nástupu na Hrad a hlavně po pádu Nečasovy vlády. Její zrod v roce 2010 byl přitom pro Rittiga docela nepříjemným okamžikem. Příchod nyní kriminalizovaného Ivana Fuksy na ministerstvo zemědělství znamenal zlom v hospodaření státních Lesů ČR a pro Rittiga ztrátu naprosté většiny velkých kšeftů. Proběhla jen nehorázně drzá podlimitní zakázka na Etický kodex za 1,7 milionu korun u firmy Rittig and Partners.
stopka v dopravním podniku Na dopravě Vít Bárta také Rittiga k ničemu novému nepustil. Nicméně Tomáš Jindra zůstal aktivní na ministerstvu průmyslu. Ale to nevyvážilo jinou podstatnou ztrátu, kterou byl pražský dopravní podnik. Když nastoupil do funkce primátora Bohuslav Svoboda, měl to Rittigův muž v čele DPP spočítané. S pádem Martina Dvořáka se vyvalily nejrůznější
podivné kontrakty, u nichž asistovala Rittigova dvorní advokátní kancelář Šachta & Partners. Nový šéf dopravního podniku Vladimír Lich objevené penězovody uzavíral jeden po druhém, pokud to bylo možné a šlo se smlouvami něco dělat. Navíc po Šachtových advokátech zůstalo v transakcích zřejmě docela hodně chyb, které se staly mocnému lobbistovi osudnými a na nichž nyní Lenka Bradáčová staví šibenici.
Už v okamžiku, kdy se provalily kauzy v dopravním podniku, ztratil Rittig podstatnou část svého vlivu v byznysu. V ODS ale pořád měl sílu hýbat událostmi, a tak když se zase začalo kývat křeslo pro změnu pod Nečasem, muselo dojít k dohodě a osvědčený koník Petr Bendl nastoupil na ministerstvo zemědělství. Aranžérem tohoto obchodu byla Jana Nagyová. Tomáš Jindra se chystal do dozorčí rady Budvaru, ale tomu premiér dokázal zabránit. Na víc už nezbyl čas. l
O autorovi| Pavel Páral • paralp@mf.cz