Podíl operativního leasingu markantně roste
Outsourcing – v dnešní době jedno z nejskloňovanějších slov, a to především u společností, které se zaměřují hlavně na svůj obor podnikání a podružné činnosti přenechávají odborníkům. Dnes již nikomu nepřijde divné, že nejen nadnárodní společnosti, ale také ryze lokální firmy spolupracují při tvorbě marketingových plánů s reklamními agenturami. Málokdo si dnes sám vytváří reklamní kampaně, firemní brožury… Také v dalších oblastech platí, že čas jsou peníze a řešení starostí mimo takzvaný core business vlastními lidskými zdroji ztrácí na efektivitě. Nově se tak více hovoří o nejrůznějších externích IT řešení, možnostech facility managamentu, ale také o správě vozového parku formou operativního (full-service) leasingu.
Finanční a operativní.
Stejně jako dříve hledá každá společnost možnosti, jak ušetřit. V minulosti běžné způsoby pořizování vozidel – finanční leasing, vlastní zdroje, autopůjčovna - již více než šest let doplňuje zvyšující se podíl operativního leasingu. Základním rozdílem oproti leasingu finančnímu je (pomineme-li učebnicovou poučku, že u finančního leasingu nájemce má zájem o odkup předmětu nájmu, kdežto u operativního nikoli), že je doplněn o služby, které nájemci zpříjemňují život, a pronajímatel na sebe dokonce přebírá některá provozní rizika.
Pravdou je, že v současnosti finanční leasing a nákup za hotové převažuje, neboť tendence něco vlastnit je v Česku silně zakořeněná. Nicméně podíl operativního leasingu u firemní klientely v České republice má poměrně slušnou vzrůstající tendenci. Operativní leasing jako forma financování u těch firem, které buď mají zkušenosti, anebo si je přinesly ze zahraničí, stále častěji vítězí, ba v některých případech je přímo zásadou.
Při absenci oficiálních statistik odhady říkají, že podíl pořízení firemních vozidel formou operativního leasingu dosahuje v současnosti pěti až šesti procent. Průzkum, který v roce 2000 provedla společnost Datamonitor, uváděl celkem 300 tisíc firemních vozidel (nešlo o jednotlivá vozidla drobných podnikatelů). I na základě toho lze usuzovat, že se dnes v Česku provozuje operativním leasingem zhruba 17 tisíc vozů. Podobná čísla dokládal také průzkum společnosti INCOMA Research, s. r. o., z přelomu roku: čtyřprocentní podíl v roce 2001, rok dříve přitom pouze dvouprocentní.
Optimismus společnostem, které operativní leasing - nebo chcete-li ousourcing - na českém trhu nabízejí, dodává nejen současný zájem o jejich služby, ale také historický vývoj a odhady ze zahraničí. Na západ od našich hranic má operativní leasing již letitou historii a v některých zemích je jeho podíl více než 50 procent. Další studie Datamonitoru předpovídá nárůst operativního leasingu na západoevropském trhu z 23 procent v roce 2000 na 29 procent v roce 2005, a to na úkor tradičního finančního leasingu a přímého nákupu.
Co lze očekávat?
Jak již bylo zmíněno, operativní leasing není jen otázkou zafinancování vozidla, kdy v případě leasingu finančního práce leasingové společnosti téměř končí. Doba se již změnila a většina klientů na operativní leasing nenahlíží jako na čistý leasing – formu financování, ale hledá především přidanou hodnotu, služby, které je zbaví nadměrné administrativy spojené s vedením služebních vozidel. V rámci full-service leasingu se zajišťují veškeré administrativní náležitosti spojené s provozem vozidel od jejich objednání a dodání přes sledování veškerých nákladů v průběhu provozu až po prodej ojetiny. Vedle získání výhodnějších pořizovacích cen vozidel, servisních sazeb a dalších výhod (leasingová společnost zde vystupujem jako velkoodběratel) tak vznikají nezanedbatelné časové úspory. Snahou kvalitní leasingové společnosti je, aby poskytované služby byly přizpůsobovány potřebám a firemním zvyklostem klientů.
Důležitou otázkou při rozhodování o způsobu pořízení firemní flotily vozidel by neměla být pouze výše měsíční splátky, ale také převzetí rizik leasingovou společností a způsob vyúčtování vozidla po ukončení leasingu. Jde především o způsob vyúčtování nákladů spojených s údržbou, případně s pneumatikami a prodejem vozu. Právě na těchto položkách se dá v průběhu leasingu hodně vydělat, ale také naopak. V zásadě na trhu existují dva přístupy: závěrečné vyúčtování vozidla formou takzvané otevřené kalkulace (na konci pronájmu leasingová společnost navrací veškeré dosažené úspory, přeplatky v rámci údržby a zůstatkové hodnoty) a vyúčtování uzavřené, kdy jsou případné úspory dodatečným ziskem leasingové společnosti. Rizika, která na sebe leasingová společnost při nabídce zavřené nebo otevřené kalkulace přebírá, jsou přitom stejná – ztrátu na údržbě či prodeji vozu kryje z vlastních zdrojů. Některé společnosti však dnes pod pojmem otevřená kalkulace nabízejí produkt, který pro klienta na konci leasingu znamená kompletní vyúčtování všech položek kalkulace na bázi skutečných nákladů. Případné ztráty na údržbě, pneumatikách včetně výsledku prodeje vozu nese klient, proto je třeba před rozhodováním se pro cenově levnější variantu důkladně zvážit, co daná nabídka obsahuje a kryje.
Transparentní náklady.
Stále větší roli hraje zkvalitňování služeb klientům. Ne každá společnost se chce zcela zbavit možnosti kontrolovat nemalé náklady vynakládané na provoz služebních vozidel. Fungování externího autoprovozu formou outsourcingu si dnes jen málokdo dokáže představit bez možnosti kdykoli a odkudkoli třeba jen namátkově kontrolovat průběh nákladů na jednotlivá vozidla, efektivitu jejich prodeje, škodní průběh … K tomu je třeba maximální otevřenosti a transparentnosti ze strany leasingové společnosti. Principem kvalitní spolupráce je dát možnost nahlédnout do systému kalkulace jednotlivých položek vozidla až po jeho samotné ukončení a vyúčtování. V průběhu leasingu může klient běžně jednotlivé informace o vývoji jeho flotily či jednotlivých vozidlech detailně sledovat v elektronické podobě za pomoci internetu.