Datové schránky přinášejí tuzemským firmám zjednodušení v oblasti jejich komunikace s veřejnou správou, kdy papírovou formu nahrazuje forma elektronická.
Autor: Martin Siebert
Podnikatelé díky této revoluční změně budou schopni vyřídit potřebné záležitosti rychleji, levněji a mnohem efektivněji než tomu bylo doposud. Spuštěním projektu datových schránek dochází ke zrovnoprávnění papírového a elektronického dokumentu.
Datovou schránku si mohou zřídit fyzické osoby podnikající i nepodnikající, právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku i orgány veřejné moci. Zřízena bude Ministerstvem vnitra ČR bezplatně do tří dnů od podání žádosti. Kontaktní místa veřejné správy včetně všech kanceláří hospodářské komory budou také zajišťovat takzvanou autorizovanou konverzi dokumentů, tedy převedení papírového dokumentu do jeho elektronické verze a obráceně. Proces autorizované konverze půjde ruku v ruce s komunikací prostřednictvím datové schránky. Konvertovat bude nutné především ty dokumenty, u nichž musí být dále zachována stejná právní účinnost jako u původního dokumentu, jehož převedením nový výstup vznikl. Za konverzi jedné strany dokumentu bude v souladu se zákonem o správních poplatcích účtován v ověřovatelských kancelářích hospodářské komory třicetikorunový poplatek.
Hospodářská komora připravuje pro podnikatele cyklus seminářů na téma implementace datových schránek. Série akcí ve všech krajských městech bude spuštěna v průběhu prázdnin, aktuální informace budou v nejbližších dnech k nalezení na www.komora.cz.