Brutální styl manažerů vůči zaměstnancům, kteří končí v lepším případě v slzách, v horším případě s diagnózou vážné choroby kvůli stresu, začíná být technologickým firmám v Silicon Valley na obtíž. Mnozí manažeři mají před očima obraz Steva Jobse, který proslul nevybíravými způsoby v komunikaci s podřízenými. Ale agresivita bez emoční inteligence v dnešní době nestačí.
Steve Jobs, jenž založil firmu Apple, pak z ní byl vyhozen, posléze se vrátil a dostal jí na vrchol, je mnohými považován za nejlepšího manažera všech dob. Byl také šéfem studia Pixar, které koupil od George Lucase v roce 1985 za 5 milionů dolarů a v roce 2006 jej prodal studiu Disney za 7,4 miliardy dolarů.
Legenda Steve Jobs:
Každopádně jeho přesvědčivé manažerské a komunikační dovednosti směrem k zákazníkům měly i stinnější stránky. Na podřízené dokázal nepřetržitě půl hodiny křičet, předbíhal frontu při čekání na oběd ve firemní kantýně, parkoval na místech pro invalidy, osočoval své podřízené, jak moc ho štvou. Buď jak buď, Steve Jobs, známý pro svůj perfekcionalismus, byl jen jeden.
Každý končil v slzách
Bohužel jeho agresivní styl řízení vůči podřízeným převzali někteří šéfové technologických firem. V minulosti byl pro takový přístup kritizován Jeff Bezos z Amazonu. Motto firmy „Pracuj tvrdě“ vedlo i k propuknutí rakoviny, potratům a dalším osobním krizím, napsal v roce 2015 deník The New York Times.
„Téměř každého, se kterým jsem pracoval, jsem viděl brečet u pracovního stolu,“ řekl Bo Olson, jenž pracoval v oddělení marketingu knih pro Amazon. Bezos takový obrázek své firmy odmítl.
Podobně „toxické“ pracovní prostředí popisovali lidé ze společnosti Uber, kde docházelo zase k sexuálnímu obtěžování. Šéf taxislužby Travis Kalanick byl kritizován investory a část manažerů z firmy raději odešla.
O sexuálním obtěžování ve firmách čtěte více:
Noční můra místo práce snů: v Silicon Valley vládne testosteron
„Postupem času se firmy ze Silicon Valley rozhodly, že připojení k internetu je důležitější než propojení s lidmi,“ napsal server Quartz.
Brutální styl vůči podřízeným může jistý čas fungovat, ale dlouhodobě u lidí zabíjí kreativitu a pohodu v týmu. Pak se samozřejmě efektivita práce drasticky snižuje. Narcistický a sebestředný šéf už není tak žádaný jako v předchozích dekádách.
I Steve Wozniak, spoluzakladatel Applu, přiznal, že mnoho inspirativních lidí z firmy odešlo, protože už s Jobsem nechtěli pracovat. Přeci jenom 90 hodin v týdnu po mnoho měsíců je moc.
Předčasná smrt
Přehnané požadavky na pracovníky zvyšující stres vedou k demotivaci, vyššímu tlaku, přejídání, závislostem všech druhů a také k předčasné smrti, uvedli vědci z Indiana University.
“Stresující zaměstnání má negativní důsledky na zdraví zaměstnanců pokud je spojeno s nízkou svobodou rozhodování,“ uvedl Erik Gonzalez-Mulé z Kelly School of Business na Indiana University. Naopak pokud mají lidé možnost rozhodovat sami, ani stres jim nemusí vadit.
Watter Issacson, autor biografie o Jobsovi, prohlásil, že Jobs byl sice hrubý, ale jeho výlevy k podřízeným a spolupracovníkům patřily spíše k jeho touze po perfekcionismu.
Bohužel tento styl pak převzali jiní manažeři, kteří ale svou hrubost nekompenzovali jinými pozitivními vlastnostmi. „Manažeři, kteří se snaží napodobit Jobse jen tím, že jsou hrubí a agresivní, jeho styl řízení vůbec nechápou,“ uvedl Issacson.
Křičet na ostatní nevyžaduje speciální dovednost
Ponižování ostatních by nemělo být ospravedlnitelné ani ve snaze po „dokonalosti“ u jakéhokoliv šéfa. Křičet na ostatní nevyžaduje speciální dovednost, je to to nejjednodušší, co může šéf udělat.
Naopak emoční inteligence, schopnost s lidmi pracovat bez zbytečného stresu a motivovat je myslet jinak, začíná být v Silicon Valley žádaným zbožím. Ředitel úspěšné firmy přece nemusí být vždycky jenom „magor“.
Související: