General Motors
PRAHA (tpk) – Koncern General Motors na letošní květen nebude vzpomínat v dobrém. Minulé úterý totiž jeho hodnocení posunula mimo investiční pásmo ratingová agentura Fitch. Týká se to krátkodobého i dlouhodobého ratingu, první klesl z F3 na stupeň B a druhý spadl z BBB- na BB+. Po stejném kroku Standard & Poor’s z počátku měsíce tak ze tří hlavních agentur věří největšímu výrobci automobilů na světě pouze Moody's Investors Service.
Agentura Fitch zdůvodnila změnu hodnocení především slabým prodejem klíčových produktů automobilky na americkém trhu – sportovně užitkových vozů, o něž zájem od počátku roku klesl o dvacet procent. Její analytici přitom předpovídají, že tento propad odčerpá během roku General Motors kolem šesti miliard hotovosti. Fitch hodlá sledovat automobilku v následujících dvou až třech čtvrtletích, a poté se rozhodne o případném dalším snížení, uvedli zástupci agentury při oznámení svého rozhodnutí.
„Jsme zklamáni z rychlosti, s jakou naši společnost ratingové agentury přesunuly mimo investiční stupně,“ reagovala tisková mluvčí koncernu Toni Simonettiová a dodala, že jak automobilová výroba, tak finanční divize už začínají negativně pociťovat dopady kroku.
V Evropě zatím General Motors pokračuje v agresivní tříměsíční kampani (EURO 13/2005) za zvýšení prodejnosti značky Opel, zahájené 1. dubna a spočívající v zapůjčování více než třiceti tisíc vozů zákazníkům. Viceprezident pro prodeje a marketing v GM Europe Jonathan Browning nedávno odhalil, že do akce investovala evropská divize 41 milionů eur.