Rokycanský Favorit by měl mít koncem září nového majitele
Pořád se něco děje. I tímto oblíbeným sloganem herce Miroslava Donutila lze charakterizovat český trh s jízdními koly. Konkursem postižený rokycanský Favorit (EURO 14/2002) by měl koncem září v dražbě najít nového majitele. V sobotínském Velamosu, který rovněž oficiálně zkrachoval, ale v areálu se kola vyrábějí dál, se v průběhu prázdnin opět stávkovalo. Kvůli zpožděným výplatám přijeli místní odboráře povzbudit kolegové z celé republiky.
Lákavá značka.
Kdysi nejzářivější hvězda mezi českými výrobci kol, Favorit Rokycany, který je v konkursu od loňského listopadu, se možná nového majitele dočká již tento měsíc. Na 24. září totiž konkursní správce Marek Liška naplánoval prodej společnosti. „Myslím si, že výběrové řízení formou licitace bude ještě zajímavé. Jako na každé jiné dražbě se bude konečná prodejní cena zvyšovat na základě zájmu uchazečů,“ říká Liška. Říká, že tržní cena firmy se pohybuje kolem 30 milionů korun.
Vyhlašovací cena Favoritu je stanovena na 25,5 milionu. Dražit se bude celý výrobní areál, zásoby materiálu, sklad 5000 vyrobených kol a především ochranná známka platná po celé Evropě. Právě tu považuje konkursní správce za největší „tahák“ dražby. „Celá firma je atraktivní investiční příležitostí. Favorit má ve střední a východní Evropě doposud dobré renomé a po vstupu Česka do Evropské unie by jako dodavatel dílů mohl solidně konkurovat asijským výrobcům,“ řekl týdeníku EURO Liška. Oproti nim totiž bude ve výhodě, protože jako na firmu z Evropské unie se na něj nebudou vztahovat případné dumpingové postihy.
S blížící se dobou prodeje se prý objevují stále noví zájemci o Favorit. „Zatím však nedokážu odhadnout, kolik z nich zaplatí kauci 3,5 milionu korun před licitací,“ uvažuje Liška. Potenciální kupce jmenovat nechce, připouští však, že jde o domácí i zahraniční firmy podnikající ve stejném či podobném oboru. „Jsou mezi nimi i dva zahraniční zájemci, kteří jednají přes prostředníky, takže ani přesně nevíme, o koho jde,“ dodává.
Drží spolu.
Začátkem července stávkovalo před branami bývalého Velamosu Sobotín na sedm stovek odborářů z celého Česka. Přijeli podpořit své kolegy, kteří se tehdy postavili proti vedení společnosti Bike Technology & Public Relations (BTPR). Protestovali proti zpožďování či úplnému pozastavení vyplácení mezd některým zaměstnancům a snaze o likvidaci odborů. BTPR v současnosti halu a provozní zařízení někdejšího Velamosu pronajímá, jako jednatel je v Obchodním rejstříku zapsán Josef Kozumplík, stoprocentním vlastníkem BTPR je jeho bratr Vladislav. Do sporu se zapojilo i celorepublikové odborové sdružení Kovo a Českomoravský odborový svaz. Zdeněk Pazdera z olomoucké pobočky Kova týdeníku EURO řekl, že několikrát žádal generálního ředitele BTPR Miloše Nováka o setkání, ten mu prý ani jednou neodpověděl. „Pan Kozumplík, majitel bývalého Velamosu a současné BTPR, mi dokonce zaslal dopis, ve kterém tvrdí, že v žádné z jeho firem odbory nejsou a nebyly,“ popisuje chování managementu Pazdera. Uvádí, že výrobní ředitel závodu Miroslav Kolínek dokonce naléhal na několik hlavních odborářů, aby ze sdružení vystoupili. „Doslova mi řekl, že když to neudělám, tak si něco najde, aby mne ze závodu vyhodil,“ potvrdil týdeníku EURO nynější šéf odborů František Lipold. Na nátlak pak z vedení odborové organizace odstoupili tři lidé. Šumperský úřad práce (ÚP), který stížnosti odborářů prověřoval, udělil za zpožďování výplat pokutu společnosti BTPR do 250 tisíc korun. „Přesná výše zatím nebyla stanovena, protože se pan Kozumplík proti naším závěrům odvolal,“ říká šéf šumperského ÚP Ivo Bartl.
Přelepené Slovácko.
Kunovického podnikatele Josefa Kozumplíka je možné označit za českého cyklomagnáta. Na letácích, které nechává distribuovat po jihovýchodní Moravě, nabízí kola značek Joko, Velamos, Favorit a zkrachovalé Liberty. Výpis z Úřadu průmyslového vlastnictví uvádí, že Kozumplík skutečně drží slovní a grafickou ochrannou známku na „své“ Joko a Velamos a slovní na Libertu.
Problém však je ve Favoritu, Kozumplík totiž může ochrannou známku používat jen na zadní náboje a hustilky, prodává však „celá“ kola Favorit. „Víme o tom, pokoušeli jsme se s ním dohodnout smírnou cestou, ale on nám stále tvrdil, že má smlouvu, která ho k používání loga a ochranné známky opravňuje. Samozřejmě že je ale nikdy neukázal, protože nic takového ve Favoritu nikdy podepsáno nebylo,“ potvrdil týdeníku EURO Liška, který zhruba před měsícem podal na Kozumplíka žalobu kvůli neoprávněnému užívání značky. „V první fázi požadujeme jako náhradu milion, je však možné, že v souvislosti se soudními poplatky tuto sumu zvýšíme,“ říká Liška.
Na sportovním veletrhu v Praze se dokonce potkaly Favority z Kunovic i z Rokycan. „Je to tak, máme to zdokumentované na fotografiích a na videu, které budou součástí důkazního materiálu,“ dodává Liška. Kozumplík tehdy do metropole raději vůbec nedorazil.