Tak už to začalo. Světový lídr trhu sportovních potřeb představil fotbalovou Mercurial Collection 2006 a je jasno: zlato-bílý je míč, kopačky, chrániče holení, zlato-černo-bílé oblečení, sportovní brašny… Dokonce i slavné logo zezlátlo. Od března zaryjí zlaté špunty do trávníku Ronaldo, Henry, Drogba, Thuram, Borgetti, van der Vaart nebo Baroš, které má Nike ve své stáji. Se zlatým míčem ve stejnou dobu nastoupí proti svým soupeřům i „značkové“ evropské týmy včetně pražské Sparty. Zlatá kolekce se samozřejmě objeví i na pultech obchodů.
Takže po letech chladného stříbra se navrací zlato, dříve přirovnávané ke slámě čouhající z bot. Oprašte staré rolexky, masivní řetězy a samoopalovací krém! Flákači z Harlemu a Žižkova v opráskaných kárách, bílých tričkách a zlatou žílou na krku slaví zadostiučinění – konečně si mainstreamová firma uvědomila, že je načase vzít jejich image na vědomí. Tedy - už před třemi lety to zkusil Adidas, Japonec Yohji Yamamoto pro něj navrhl kecky celé zlaté. Jenže to byla móda pro ulici, nikoli pro špičkový sport, který však bude právě v sezoně fotbalového MS stylotvorným válcem číslo jedna.
„Návrat okázalého bohatství a zlaté horečky osmdesátých let ovšem rozhodně není nový – módní časopisy zlatý trend tlačí už alespoň pět let,“ poznamenává módní expertka EURO light Denisa Kollmannová. „Jako jedna z prvních jej prosadila samozřejmě Donatella Versace, která zlatem, luxusem a marnivostí přímo žije. Nikdo by ji však nedonutil, aby svůj platinový blond vyměnila za Zlatovlásku.“
Staronový trend již úspěšně pronikl do detailů, kabelek a bižuterie letošních kolekcí velkých módních značek. „Bylo však nutné rozšířit variabilitu; trendy je tedy nejen zlato, ale kovový lesk obecně – prostě ,metallics‘. Padělatelé v Hongkongu sázejí na kabelky z proplétaných pásků Bottega Veneta, ale namísto originální hnědé či šedé nabízejí zásadně zlatý, bronzový a stříbrný odstín. A také nižší cenu. Co když ta zlatá horečka zase rychle pomine,“ podotýká Denisa Kollmannová.