Menu Zavřít

Zlaté tele Damiena Hirsta

19. 9. 2008
Autor: Euro.cz

Kontroverzní autor obrátil minulý týden umělecký trh vzhůru nohama

(perex)
Úterý 16. září 2008 vstoupí do dějin trhu s uměním. Na aukci Sotheby’s bylo vydraženo 223 děl kontroverzního britského umělce Damiena Hirsta za téměř 111,5 milionu liber (zhruba 3,4 miliardy korun). Hirst několikanásobně překonal rekord z roku 1993, kdy se za 32 milionů dolarů vydražila kolekce 88 děl Pabla Picassa.

(text)
Podstatné nejsou jen utržené sumy, ale především novátorství Hirstova počinu. Stal se prvním umělcem, který prodal v aukci zcela nová díla. Dosud byla nabídka nového umění vyhrazena pouze galeriím. Tam nakupovali sběratelé, kteří umělecké předměty až po několika letech držení nabízeli v aukcích. „Od vzniku Sotheby’s v roce 1744 v Londýně nedošlo ani jedenkrát k prodeji nového díla od žijícího umělce na veřejnosti formou aukce,“ napsal ve svém komentáři anglický umělecký kritik Waldemar Januszczak. Hirstova aukce může významně změnit fungování světového trhu s uměním – The Wall Street Journal ještě před událostí předpovídal, že v případě úspěchu budou Hirsta následovat další významní současní umělci, jako jsou Jeff Koons a Takashi Muramaki.

Nemá díry v kalhotách
„Van Goghův příběh není fér. Umělec nevydělá skoro nic, zatímco všichni ostatní ano. Mnozí si myslí, že umělci musejí být chudí a že když nehladovíte a nemáte díry v jeansech, nejste opravdový umělec. Ale já, Warhol a Picasso jsme přijali komerční aspekt umění, stejně jako dříve Goya, Rembrandt či Velasquez,“ prohlásil Hirst pro The Guardian. „Umění skrývá hromadu peněz, ale umělci to nechápou. I mně byl vštěpován galerijní systém, ale kdo říká, že to nelze dělat jinak,“ dodal pro The Independent.
V tom má Hirst pravdu. Jak připomněl i kritik Januszczak, neexistuje žádné pravidlo zakazující prodej nového umění v aukcích. Spíše to byla jakási gentlemanská dohoda, v rámci které byla všechna díla mladší pěti let vyhrazena galeriím. V posledních letech však aukční domy začaly slavit úspěchy se současným uměním, a tak se z pěti postupně staly pouhé dva roky. Budou-li nyní Hirstův krok následovat další umělci, mohou galerie přijít o „ochranou lhůtu“ úplně. A to znamená ztrátu – dealeři dostávají provizi 50 procent z ceny prodaného díla.

Umělecká velkovýroba
Damien Hirst prokázal podnikatelský přístup k umění i v další oblasti: všech 223 nových prací nabídnutých Sotheby’s vzniklo během pouhých posledních dvou let. V rekordním čase je v šesti Hirstových studiích připravilo jeho 160 spolupracovníků (některé zdroje uvádějí dokonce 180 až 200 zaměstnanců). O individuální kreativitě se tedy mluvit zřejmě nedá. Ani o originalitě. Přestože se dražila nová díla, opakovala se témata, která již dříve Hirst úspěšně na trhu uplatnil: tečkované malby, zvířata ve skleněných tancích, kravské hlavy, mozaiky z motýlích křídel, lékařské kabinety či obrazy z mrtvých much. Pro takové množství exponátů není zřejmě jednoduché získávat suroviny. Hirst nakupuje uhynulá zvířata v zoologických zahradách a letos si pořídil mršinu žraloka vyplaveného mořem na pobřeží Cornwalu. Navíc je již několik let největším britským dovozcem motýlů. I proto patřily k nejcennějším draženým kusům dva obrazy z motýlích křídel sestavené podle vitráží oken katedrál v Lincolnu a Durnhamu. Zajímavé místo si mezi Hirstovými pracemi našly „kuřácké variace“, kterými si zřejmě připomněl, že se dokázal tohoto zlozvyku zbavit. Pro ilustraci dílo Zemři (Die) – skládající se z kancelářské židle s popelníkem, nedopalky, zapalovačem a krabičkou cigaret uzavřenými ve skleněné krychli – se prodalo za 385 tisíc liber a cena práce Smrtelné přání (Death Wish), tvořené obsahem popelníku vysypaným na plátně o rozměru 15 na 15 centimetrů, přesáhla 85 tisíc liber.

Nedůvěra a odtajněná lebka
Přestože výsledek aukce je ohromující, panovaly obavy, přijme-li trh vůbec takový masivní prodej. Před třemi měsíci totiž v Londýně proběhla jiná aukce 23 Hirstových děl s poměrně špatným výsledkem – čtvrtina prací se neprodala. Navíc se do Hirsta před aukcí pustili i umělečtí kritici. „Dříve se zdálo, že největší vliv měly na Hirsta vitríny muzeí přírodnin, které navštěvoval jako dítě. Dnes to budou spíše kohoutky z koupelny brunejského sultána,“ napsal s lehkou ironií Januszczak. Připoměl tím loňskou transakci, při které zaplatila katarská královská rodina za dílo s názvem Jarní ukolébavka (Lullaby Spring) více než 19 milionů dolarů. Jednalo se o prosklenou skříň z nerezové oceli s pomalovanými bronzovými pilulkami.
Americký kritik Robert Hughes byl ještě tvrdší. Prohlásil, že Hirst je laciný a že funguje jako komerční značka. Zároveň jednu z nejslavnějších Hirstových prací – žraloka naloženého ve formaldehydu – s názvem Fyzická nemožnost smrti v mysli žijících prodanou v roce 2004 za osm milionů liber označil za nejvíce předraženého mořského živočicha na světě. Umělcova reakce byla neméně ostrá – Hughes se prý nedokáže přizpůsobit novým myšlenkám: „Vsadím se, že jezdí koňským povozem a určitě plakal, že umřela královna Viktorie.“ Kritiky se Hirstovi dostalo i od sběratelů. Například Eli Broad vlastnící 23 Hirstových děl, jehož majetek je odhadován na sedm miliard dolarů, řekl: „Damien umí být velmi inovativní, ale teď mám pocit, že dělá více méně to samé. Neplánuji, že bych nakupoval.“ Nepříliš pozitivním signálem pro aukci bylo i to, že vloni slavnostně ohlášený prodej lidské lebky pokryté 8601 brilianty zasazenými do platiny za 50 milionů liber, patrně tak docela prodejem nebyl. Koncem srpna umělec pod tlakem médií přiznal, že lebku koupilo investiční konsorcium zahrnující Hirsta, jeho manažera Franka Dunphyho a Jaye Joplinga, vlastníka londýnské galerie White Cube prodávající Hirstova díla.

Investice do marketingu
Aukční dům Sotheby’s, jehož akcie v posledních měsících vytrvale klesaly, masivně investoval do propagace. Zaměstnal tři desítky bodyguardů a na jedenáct dnů vystavil Hirstova díla veřejnosti, což přitáhlo přes 21 tisíc diváků. Příprava aukce si dokonce vyžádala stavební úpravy. Sotheby’s nechala za pomoci newyorkského architekta Petera Marino změnit své londýnské administrativní zázemí do podoby připomínající pětihvězdičkový hotel. Kanceláře úředníků vybavil Marino dveřmi z leštěného mahagonu a plochými obrazovkami, aby odsud mohli VIP zákazníci sledovat aukci v přímém přenosu a dražit po telefonu. Nezbytné také bylo zpevnění podlahy. Jen samotné Zlaté tele váží deset tun. Činil se i Hirst, který do svých studií pozval významné sběratele, jako jsou oděvní návrhářka Miuccia Prada, ukrajinský podnikatel Viktor Pinčuk či francouzský miliardář François Pinault. To se vyplatilo – největšími nakupujícími se stal právě Pinault (utratil 13,2 milionů liber) a Alina Davey ze Sotheby’s, která vydražila díla za 12,9 milionu liber velmi pravděpodobně pro ruské klienty.

Hlavně neopakovat
Budou Hirsta následovat i další umělci? Jisté je, že by Hirst neměl znovu pokoušet osud. „Taková aukce je jednorázová záležitost. Pokusí-li se to Damien zopakovat v brzké budoucnosti, může nastat katastrofa,“ řekl listu International Herold Tribune americký sběratel Alberto Mugrabi, který vlastní 150 Hirstových děl. Jenže kdoví – Hirst potvrdil, že dovede překvapit divokými kousky. Prodat díla za více než 110 milionů liber v týchž dnech, kdy krachují velké americké banky a padají světové burzy, je husarský kousek. Přesto zřejmě hodlá Mugrabiho poslechnout: „Myslím, že by to prozatím stačilo. Jsem poněkud vyčerpaný a musím najít čas na další přemýšlení a objevování,“ řekl Hirst deníku The Guardian.

Box na úvodní dvoustranu
Hirstův rekord
Nejdražší položkou aukce se stala práce s názvem Zlaté tele (The Golden Calf) vydražená za 10,3 milionu liber. Jedná se o 2,3 metru vysokého býka naloženého ve formaldehydu, jehož hlavu zdobí zlatý disk. Osmnáctikarátové zlato pokrývá i rohy a kopyta. Dílo ustanovilo nový rekord zaplacený za Hirstovu práci, nepřekročilo však předaukční odhad ve výši 8 až 12 milionů liber.
Řada dalších položek naopak zaznamenala významné nárůsty. Příkladem je tygří žralok naložený ve formaldehydu, dílo nazvané Království (The Kingdom) prodané za 9,5 milionu liber. Anebo Zlomky ráje (Fragments Of Paradise, ocel se sklem a diamanty) prodaný za téměř 5,2 milionu liber, tedy za více než trojnásobek odhadu.
Jen málo Hirstvových prací v aukci propadlo – jednou z nich byl Neuvěřitelný výlet (The Incredible Journey) – zebra naložená ve formaldehydu, která dosáhla ceny 1,1 milionu liber a skončila hodně pod nižší hranicí předaukčního odhadu ve výši dvou milionů liber.

MM25_AI

BOX 1
Damien Hirst v číslech
• Jeho majetek (včetně umělecké sbírky) přesahuje miliardu amerických dolarů, tím se Hirst řadí ke 150 nejbohatším Britům.
• Vlastní 30 až 40 nemovitostí po celém světě.
• Jeho sbírka zahrnuje umělecká díla Andyho Warhola, Jeffa Koonse, Francise Bacona a několika starých mistrů v hodnotě přibližně 400 milionů dolarů.
Pramenem těchto údajů je prohlášení Franka Dunphyho. Od roku 1995 je Hirtstovým manažerem a hlavním poradcem. Sedmdesátník Dunphy, jenž strávil většinu svého života poskytováním účetních služeb britským cirkusovým klaunům a striptérům, dokázal Hirstovi vyjednat v galeriích odměnu ve výši až 90 procent ceny díla, zatímco obvyklá výše dosahuje jen 50 procent. Vzrostla také průměrná aukční cena za Hirstovy práce. Ta vloni dle databáze Artnet dosáhla 470 tisíc dolarů oproti 63 tisícům před deseti lety. Navíc Dunphy například Hirsta přesvědčil, aby dal do aukce vybavení restaurace The Pharmacy, jejíž interiéry navrhl tak, aby připomínala lékárnu: se stoličkami ve tvaru aspirinu a lampami připomínajícími kádinky. Aukce interiéru restaurace, ze které se prodalo téměř všechno včetně pisoárů, vynesla úžasných 20 milionů dolarů.

BOX 4
Rozdělení výsledků aukce
Damien Hirst: 172 milionů USD Sotheby’s 22,6 milionů USD Charita: 6,2 milionů USD Pramen: The Wall Street Journal

  • Našli jste v článku chybu?