Tisíce začínajících německých firem...
Tisíce začínajících německých firem využívají pro prodej zboží internetové aukční síně
Ve Spojených státech, v epicentru moderního kapitalismu, je téměř dogma, že Evropané si vypěstovali odpor k riziku a nedostatek podnikatelského nadšení. Neříkejte to však tisícům těch, kteří používají eBay, aby skoncovali s desítkami státních nařízení a starými způsoby myšlení. Patří k nim i německý obchodník Norbert Otto, který si přesně vybavuje chvíli, kdy pro něj prodej lyží přes eBay přestal být pouhým koníčkem.
Když si Otto zjišťoval v bankomatu místní banky informace o stavu svého účtu, vytisklo se mu tolik stránek, že jej ředitel pobočky plísnil, protože bankomat psal moc dlouho. Záhy nato si Otto otevřel podnikatelský účet pro vlastní internetový obchod Sport Otto, který v loňském roce prodal brusle, lyže snowboardy a další sportovní potřeby za 1,8 milionu dolarů. Vše výhradně přes eBay.
To není špatný výsledek nápadu, který vznikl před třemi lety za tím účelem, aby si Ottův syn přivydělal trochu peněz. Dnes má firma Sport Otto pětadvacet zaměstnanců na částečný pracovní úvazek, velkou dodávku dovážející zboží z nizozemských doků, a zabývá se aktivitami, které zaměstnávají značnou část Rabenkirchenu, vesničky o šedesáti obyvatelích dvě hodiny cesty od Hamburku. V této oblasti sousedící s Dánskem, kde starousedlíci hovoří dialektem ostatním obyvatelům nesrozumitelným a kde nezaměstnanost dosahuje dvanácti procent, je Sport Otto jedním z mála místních zaměstnavatelů vytvářejících nové pracovní příležitosti. „Za existenci téhle internetové základny jsme velice vděčni,“ říká osmapadesátiletý Otto, povoláním sportovní instruktor, který řídí svůj obchod s dvacetiletým synem Janem. „V našem kraji je to jediná šance, jakou máme.“
Ottův malý, leč prosperující podnik otevírá cestu do jednoho z nejrychleji rostoucích podnikatelských sektorů v Evropě: obchodování přes eBay. Podle průzkumu agentury ACNielsen International Research patří Otto mezi 64 tisíc Němců, jejichž příjmy minimálně ze čtvrtiny pramení z prodeje nejrůznějších komodit, nábytku, elektroniky a dalších věcí přes eBay. Prostřednictvím eBay Němci uskutečnili v roce 2004, to je v posledním roce, pro který jsou taková data k dispozici, obchody za šest miliard dolarů.
Trh eBay v Německu následuje hned za Spojenými státy. Desetiletí pomalého růstu a stagnujících platů přetavilo největší evropskou ekonomiku do podoby národa lovců dobrých kupních příležitostí. Internetový obchod eBay tu registruje dvacet milionů uživatelů. Je to téměř čtvrtina populace, tedy vyšší podíl než v kterékoli jiné zemi, kde má eBay své aktivity. Zisky, které má firma v Německu, by mohly být předzvěstí podobného boomu ve Francii, v Itálii i jinde v Evropě.
V byrokratickém Německu je spuštění aktivit přes eBay relativně snadné pro kohokoli, kdo má přístup k internetu a k softwaru pro správu zásob a logistiky dopravy. Ten je k mání za několik tisíc dolarů. A logistické společnosti, k nimž patří například německá pošta Deutsche Post, nabízejí drobným aktivitám typu e-commerce služby šité na míru. Naproti tomu stojí potíže, které provázejí získání počátečních prostředků. Banky se tu zdráhají půjčovat peníze a relativně málo lidí vlastní domy, jimiž by mohli za půjčku ručit. Dokonce i ti, kdo potřebné investice nashromáždí, jsou svázáni nekonečným množstvím předpisů. Obchody musí mít například v neděli zavřeno a v týdnu musí zavírat nejpozději v osm hodin večer.
Obrovský partner.
Někteří lidé zběhlí v obchodních aktivitách vnímají eBay jako rostoucí příležitost v jinak ochablé ekonomice. V roce 2003 Sven Asböck a Frank Hoffmann, kteří dříve pracovali pro zkrachovalou zásilkovou společnost, spustili v Neumünsteru, hodinu jízdy od Hamburku, firmu DTG Dynamic-Trade. Firma skupuje všechny druhy přebytečného zboží, a pak je prodává přes eBay. Prodej se každoročně zdvojnásobuje a v roce 2005 se vyšplhal na šest milionů dolarů. Společnost má dvaadvacet zaměstnanců na plný úvazek. „Prodáváme všechno, co si jen dokážete představit,“ chlubí se Asböck. A nežertuje. V aktuální nabídce jsou třeba ložnicové sestavy, opékače topinek či teleskopická hledí na pušky.
Výnosným odvětvím se také staly aktivity podporující německé internetové obchodníky. Deutsche Post a její divize DHL zpracovává více zásilek pro eBay než pro největší zásilkové prodejce katalogového zboží. Jedním z klientů je SE.LL Marketing se sídlem v Bielefeldu, který pomáhá firmám, jako je výrobce vláčků Brio, prodávat nadbytečné zboží přes eBay. SE.LL leckdy své zboží, které jde do aukce, ani nevidí, protože si správu skladu, balení i dopravu najal u DHL. „Chceme se zaměřit na služby. Technické zajištění objednávek není těžištěm našeho byznysu,“ říká spoluzakladatel společnosti SE.LL, devětadvacetiletý Christof Sander, dřívější manažer německé mediální společnosti Bertelsmann.
V Rabenkirchenu – v kombinaci se snadnou dostupností logistických služeb a softwaru – vzniklo díky firmě eBay centrum internetového obchodování. Otto se jako trenér věnoval dvě desítky let košíkové, běžeckým disciplinám a dalším sportům v místních sportovních klubech a bokem vedl obchod s lyžemi. Pak mu ale financemi sešněrované místní správní instituce zkrátily provozní dobu obchodu na polovinu a recese zdevastovala prodej. Když ho syn Jan, tehdy sedmnáctiletý, požádal v roce 2002 o peníze na autoškolu, řekl mu Norbert, že si na ni bude muset vydělat prodejem nějakého nahromaděného zboží z krámku s lyžemi. Lyže se rychle prodaly přes eBay – za dvojnásobek velkoobchodní ceny.
Jan se brzy ocitl za volantem otlučené modré dodávky a dovážel z rotterdamského přístavu čínské bundy a plastové sáně. Sport Otto začal najímat spolupracovníky, zatím jen na částečný úvazek, aby se vyhnul placení zdravotního a důchodového pojištění, které se může blížit částce, kterou si zaměstnanec odnáší domů. Nová společnost si také v Rabenkirchenu pronajala soubor menších budov, které byly prázdné od té doby, co jejich minulý nájemce, stavební podnik, zavřel.
Mercedes
Na první pohled se nezdá, že by Ottovi řídili nějak zvlášť dobře sehranou loď. Plavecké brýle, baseballové pálky a moskytiéry jsou ledabyle narovnané na dřevěných policích. Přesto je každý kus opatřen čárovým kódem a zaevidován. Od stolu, na kterém mezi velkoobchodními katalogy sportovního zboží ční dvě ploché obrazovky, Jan přesně ví, kdy je třeba přesunout snowboardové kalhoty ze skladu do distribuční haly. Jakmile zákazník učiní nabídku, software pokaždé zaznamená průměrnou cenu a zisk z prodeje.
Tímhle obchodem ale Ottovi nezbohatli. Jediným luxusem, který si dopřáli, je Mercedes-Benz SUV. Jan bydlí ve stejné budově, kde se vyřizují objednávky a balí zásilky, Norbert žije ve skromném bytě nad kancelářemi firmy Sport Otto. Oba začínají pracovat v sedm ráno a často končí až pozdě večer. Sní o tom, že si postaví moderní, počítači vybavený sklad a zboží budou nakupovat přímo od asijských dodavatelů. „Zatím jde všechno zpátky do podniku,“ vysvětluje Norbert. A to je řeč skutečného podnikatele.
Čína Žába na prameni
Když si Gary Wang potřeboval koupit mikrofon ke svému iPodu, neobtěžoval se podívat se na eBay EachNet, čínskou odnož eBay. Otevřel si konkurenční stránku TaoBao, rychle našel, co potřeboval, a vybrané zboží zaplatil přes elektronický platební systém TaoBao. Přístroj mu ještě téhož dne doručila kurýrní služba. „TaoBao je pochopitelně první stránka, kam se dívám při nakupování online,“ říká dvaatřicetiletý Wang, který v době svých studií ve Spojených státech používal eBay, a nyní šéfuje společnosti Toodou v Šanghaji.
Podobné nadšení způsobilo, že TaoBao dnes mezi aukčními stránkami v Číně absolutně vede a zanechává eBay daleko vzadu. Jak vyplývá z průzkumu agentury China Internet Development Research Center, měla společnost TaoBao v loňském roce na svém kontě 72 procent z internetových aukcí v Číně, oproti 27 procenty aukcí provedenými přes eBay. Jejich objem dosáhl 1,7 miliardy dolarů. Taková situace hatí mezinárodní ambice společnosti eBay, zejména na druhém největším internetovém trhu na světě, který čítá 110 milionů občanů připojených na internet, a kde loni vzrostly internetové aukční transakce o 235 procent.
Společnost TaoBao si prvenství zajistila poskytnutím svých služeb zdarma. A také tím, že její zakladatel, Jack Ma, zvládl lépe vytvoření nástrojů, které mají uživatelé v oblibě, včetně elektronického platebního systému a možnosti výměny rychlých zpráv mezi obchodníky. „Jack Ma věří, že nejdříve je třeba vybudovat společenství, a o zisky se stará později,“ tvrdí Richard Ji, analytik společnosti Morgan Stanley.
Společnost eBay se však rozhodla neopakovat zkušenost z Japonska, odkud se pokořeně stáhla v roce 2002. V lednu proto upustila od transakčních poplatků a nyní zpoplatňuje prodávající pouhým jedním centem za upsanou položku. V únoru pak eBay přidala funkci, která umožňuje obchodníkům využít internetové telefonní linky. Jsou to důležité kroky a nutnost, pokud chce eBay zůstat v Číně ve hře.
Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek