Menu Zavřít

Zlatý věk streamu. Netflix a spol. prožívají své nejlepší období

12. 4. 2020
Autor: Jan Mihalíček/Euro

Karanténa spojená s onemocněním covid-19 dává lidstvu příležitost využít naplno všechny možnosti streamování videí. Fanoušci mohou koncerty svých oblíbených kapel sledovat živě z gauče, ti aktivnější si mohou zacvičit s trenérem, který je koučuje přímo z displeje. Že s nouzovým režimem přišel boom streamování videí, je vidět mimo jiné na rapidním nárůstu využívání internetu.

Online provoz v tuzemsku vzrostl v rámci mobilních i pevných sítí zhruba o
třetinu a ministerstvo průmyslu a obchodu společně s Českým telekomunikačním
úřadem vyzvalo poskytovatele streamovacích služeb, aby „v České republice
dočasně snížili rozlišení obrazu ve streamu na standardní televizní formát s
rozlišením 768 × 576 pixelů“. Ke stejné výzvě se už v polovině března odhodlala
Evropská komise a Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti
elektronických komunikací.

Emise ze streamování

Čísla zveřejněná streamovacími službami ukazují, že dochází k velkému
nárůstu zhlédnutého obsahu, zejména seriálů. Dosavadní vládce trhu, americká společnost
Netflix, by díky aktuálnímu trendu mohl svoji pozici v probíhající streamovací
válce ještě zlepšit. Ačkoli Netflix zatím nezveřejnil čísla, podle programového
šéfa Teda Sarandose zaznamenalo streamování „rapidní nárůst“.

To ale nemusí mnoho znamenat, protože tato streamovací „půjčovna“ je závislá
především na předplatitelích, nikoli na počtu zhlédnutí.

Sledujete některou ze streamovacích služeb?

Cena akcií společnosti každopádně od ledna stoupla o šedesát dolarů na 375
dolarů. Analytička Laura Martinová z firmy Needham ale upozorňuje, že koronavirus
by mohl mít na další rozvoj firmy neblahý efekt. Ne každý ze současných klientů
si bude moci dovolit službu platit i v horších časech.

Enormní nárůst počtu zhlédnutí hlásí i všechny ostatní „půjčovny“. Například
HBO Now patřící společnosti Warner Media zaznamenala v těchto týdnech nejvyšší
uživatelskou aktivitu od léta. Seriály její produkce sleduje „v kuse“ o 65
procent uživatelů více. Daří se i platformě Prime Video od Amazonu nebo novince
Disney+, která podle dat analytiků ze společnosti SEMrush zažila mezi
streamovacími službami největší narůst v internetovém vyhledávání.

Rekordní provoz na streamovacích platformách ale představuje nemalou zátěž
pro životní prostředí. Ukazuje to průzkum společnosti Save on Energy, který se
zaměřil na environmentální stopu sledování pořadů na Netflixu. Průzkum tak
například uvádí, že spotřeba energie, kterou si vyžádalo čtyřiašedesát milionů
přehrání poslední série popkulturního fenoménu Stranger Things, se rovná
ekvivalentu 189 tisíc tun oxidu uhličitého vypuštěných do ovzduší.

Autorka výzkumu Linda Dodgeová upozorňuje, že si lidé často neuvědomují,
jaké množství elektřiny sledováním filmů a seriálů spotřebují. „Sledování
Netflixu sice generuje méně emisí oxidu uhličitého než třeba létání, zároveň by
se ale lidé měli snažit nesledovat streamovací služby neustále. Občas by si
měli udělat pauzu a využít ji na činnosti, k nimž nepotřebují elektřinu nebo
přístup na internet,“ myslí si Dodgeová.

Hry i koncerty

Sociální izolace kromě „online půjčoven“ pomáhá i jiným odvětvím. Zájem
stoupl mimo jiné o streamování počítačových her. Platforma YouTube Gaming hlásí
od začátku karanténního období 15procentní nárůst sledovanosti a služba Twitch
od Amazonu dokonce 30procentní. Počet hodin strávených u videí na Twitchi pak
od začátku března narostl o třetinu.

Popularitu se Twitch snaží využít i jinde. Kromě streamování her nabízí živé přenosy hudebních vystoupení a spojil se s aplikací Bandsintown, která v „normálních“ časech upozorňuje na koncerty. Společně chtějí tyto služby nabídnout pomoc interpretům, kteří byli nuceni v souvislosti s koronavirem zrušit koncertní turné.

Noví streameři běžně potřebují na Twitchi splnit určité podmínky k tomu, aby
mohli díky streamování vydělávat, aktuální smlouva s Bandsintown ale umělcům
umožní tyto kroky přeskočit. Podobnou dohodu má Twitch i s platformou
SoundCloud.

„Na Twitchi mohou umělci živě vysílat a komunikovat se svými fanoušky.
Chceme umělcům nabídnout nejen prostor pro živé vysílání, ale i možnosti, jak
mohou na svých vystoupeních vydělávat,“ uvedl Mike Olson z Twitche. Uživatelé
mohou umělce podpořit například prostřednictvím darů nebo předplatného.

Cvičení na streamu

V době koronavirové izolace jsou zavřené i tělocvičny a posilovny, a tak se
na internet přesunulo i fitness odvětví.

Streamování umožňuje trenérům dávat lekce na dálku, zatímco jejich svěřenci
mohou cvičit doma v obýváku s téměř stoprocentním efektem. Příkladem, že
„sportovní streamování“ táhne, je třeba aplikace Obé fitness nabízející živé
streamy z různých tréninkových programů. Od začátku karantény jí několikrát
vzrostl počet odběratelů.

Na internet se ale stěhují i klasické tělocvičny. Filadelfská společnost
Tuck Barre & Yoga ve městě provozuje čtyři sportoviště, v době rozšířeného
home office ale svůj program kompletně přenesla do streamovací podoby. „Našich
nových programů se účastní celá země a je o to skutečně velký zájem. Díky
streamování máme i několik tisíc nových fanoušků na facebooku,“ pochvaluje si
majitel společnosti Hagana Kim.

V „karanténním“ streamování všeho nezůstávají pozadu ani Češi. Kromě
hudebníků, kteří streamují „na vlastní pěst“, se minulý týden přidal třeba
projekt Kultura do domu, který umožňuje umělcům pořádat živé streamy koncertů.
S nápadem přišel brněnský filmař David Schöbl. „Když se ze dne na den změnila
situace, přemýšlel jsem, jak bych mohl pomoct lidem okolo sebe. Neumím moc
dobře šít, ale už dlouho se zajímám o živé přenosy. Po pár dnech přemýšlení
jsem si uvědomil, že jedni z nejvíce postižených lidí jsou hudebníci a
divadelníci,“ uvedl Schöbl.

bitcoin_skoleni

Kdyby si Češi vedle kultury nakonec ve velkém oblíbili i domácí cvičení s
instruktorem, měla by sociální izolace cenný zdravotní přínos.

  • Našli jste v článku chybu?