Drogistické zboží
PRAHA (flp) - Po letech změn a prudké expanze obchodních řetězců na českém trhu se preference nakupujících začínají stabilizovat. Z výzkumu Drogerie 2003, který provedla společnost Incoma Research společně s agenturou GfK Praha, vyplynulo, že spotřebitelé při nákupu drogistického zboží a kosmetiky upřednostňují hypermarkety. Ty jako hlavní nákupní místo zmíněného sortimentu volí téměř třetina domácností. Hlavním důvodem pro volbu obřích prodejen je, jak uvádí studie, hlavně pestrá nabídka. Naopak menší pultové drogerie zažívají špatné časy, kromě hypermarketů jim totiž vyrostl zdatný soupeř i v diskontních prodejnách. Luxusní kosmetiku a parfumerii však zákazníci stále radši pořizují ve specializovaných obchodech. Spotřebitelské šetření, které v rámci výzkumného projektu proběhlo, ukázalo, že různé typy prodejen, a dokonce i jednotlivé řetězce se liší skladbou zákazníků. V malých drogistických i specializovaných obchodech, diskontech i supermarketech nakupují hlavně šetřiví zákazníci. Naopak obchodní domy, hypermarkety a samoobslužné drogistické prodejny navštěvují spíše lidé, kteří chtějí značkové zboží a za drogistický sortiment jsou ochotni více utratit. Tržní podíl řetězců dosáhl v minulém roce úrovně 68 procent. Obrat patnácti největších distributorů přitom pokrývá více než polovinu trhu. Jsou mezi nimi jak obchody se širokým sortimentem, tak specializované drogistické řetězce. Jako hlavní nákupní místo pro drogerii a kosmetiku zákazníci nejčastěji jmenují stejně jako minulý rok Kaufland, ze specializovaných prodejen u spotřebitelů vede řetězec Droxi.
Graf: Kam se chodí pro drogistické zboží