Slovenský pilot české společnosti Travel Service před soudem přiznal, že v prosinci nastoupil úplně opilý do letadla kanadského dopravce, v němž měl převážet stovku pasažérů. Podle žalobců se mu se strojem nepodařilo odletět jen proto, že zcela namol v kokpitu omdlel. Prokuratura pro něj požaduje roční trest vězení. Celkově konec loňského roku nebyl pro Travel Service zrovna úspěšný - jeho dcera Smart Wings byla vyhlášena jednou z nejhorších aerolinek světa.
„Jde o zločin dramatických rozměrů. Poslední věc, o kterou by se měla veřejnost starat, je to, zda jsou piloti střízliví,“ řekla u soudu prokurátorka Rose Greenwoodová.
Sedmatřicetiletý Miroslav Gronych, který je kmenovým pilotem Travel Service, měl poslední den loňského roku řídit letoun na lince nízkonákladového dopravce Sunwing Airlines, jemuž Travel Service přes zimu půjčuje některé stroje i s posádkou.
Stroj s 99 cestujícímu a šestičlennou posádkou se chystal letět z Calgary do mexického Cancúnu. Do kokpitu Gronych nastoupil ráno nedlouho před tím, než měl vyrazit. Kapitánova podivného chování si všimla nejen posádka letounu, ale také letištní personál. Druhý pilot později ještě před startem nalezl kapitána v bezvědomí, uvedla policie. Ta také krevní zkouškou zjistila, že je pilot opilý. V jeho hotelovém pokoji se poté našla láhev od vodky.
Čtěte: 22 dalších otázek o cestování letadlem. Opravdu nemám po přistání tleskat?
Pilotův právník u soudu prohlásil, že je Slovák závislý na alkoholu, ale léčí se. Mluvčí Travel Service Vladimíra Dufková označila incident za selhání jednotlivce.
Koncem loňského roku na sebe Travel Service kromě Gronychova excesu upozornil i neslavným vysvědčením dceřiné firmy Smart Wings v hodnocení leteckých společností. V anketě britské společnosti Skytrax skončily Smart Wings mezi 21 nejhoršími na světě, když získaly pouze dvě z pěti možných hvězdiček. „Dvouhvězdičkové hodnocení je přiděleno dopravcům s kvalitou nižší, než je průměr celého oboru. Běžně to znamená slabší nebo nevyrovnaný produkt a horší služby palubního personálu či chování personálu na domovském letišti,“ uvádí Skytrax.
Kromě Smart Wings jsou mezi 20 aerolinkami s dvěma hvězdičkami aerolinky z Baham, Bangladéše, Bulharska, Číny, Kuby, Íránu, Indonésie, Nepálu, Turecka, Ruska, USA, Súdánu, Sýrie, Tádžikistánu, Turkmenistánu, Ukrajiny a Jemenu.
Travel Service měl v posledních letech časté problémy: |
---|
Červen 2016 Stroj společnosti Travel Service musel cestou do Španělska neplánovaně přistát ve Francii. Na palubě s bezmála 200 pasažéry totiž poklesl tlak. Únor 2014 Při mezipřistání na Azorských ostrovech se letadlu společnosti Travel Service poškodil během přistávacího manévru kvůli poryvu větru podvozek. Cestující poté čekali bezmála osm hodin na náhradní letadlo. Leden 2014 Kvůli závadě na palivovém systému cestující Travel Service strávili 15 hodin na letišti v Dubaji. Ubytování na noc jim dopravce nezajistil. Leden 2014 Spoj ze Srí Lanky provozovaný společností Travel Service nabral zpoždění 17 hodin. Cestující strávili po opuštění hotelu na cestě bezmála 40 hodin. „Kdyby se nás tam neujal manažer letiště Dubaj, tak jsme tam byli šestnáct a půl hodiny o hladu, neměli jsme k dispozici žádné deky, žádné polštáře,“ citoval server Novinky.cz jednu z cestujících. Srpen 2013 Společnosti Travel Service zkolaboval pilot těsně před odletem z řeckého ostrova Rhodos. „Měl zdravotní problémy,“ potvrdila mluvčí Dufková. |
Dále čtěte: